Mark of the Ninja: Remastered

Anmeldt af: Kenneth Kristensen - 16. oktober 2018 - kl. 13:00
1 4

Det glimrende Mark of the Ninja er udkommet i en remastered udgave og vi ser her nærmere på, om det 6 år gamle spil stadig holder. Læs anmeldelsen her.

Mark of the Ninja: Remastered kommer, som det originale spil, fra udvikleren Klei Entertainment. Et gameplay, der i forvejen fungerer super godt, får nu følgeskab af opdateret lyd og grafik, som nu understøtter helt op til 4K på blandt andet PS4 Pro fra de tidligere 720p.

Mark of the Ninja: Remastered har ikke fået nogen opdatering i forhold til historien, udover at der som en del af den remasterede version, er tilføjet udvidelsen Dosan’s Tale, som giver adgang til nogle unikke ting i form af en ekstra mission og flere våben og fælder.

Derfor følger man stadig en ung ninja, som skal forsvare sin klan fra en stærk fjende, der truer med at udrydde ninjaerne. Spillet er en stealth-platformer, hvor man skal bevæge sig i skyggerne og observere ens fjender, mens man lægger en strategi for hvordan man slår dem mest effektivt og lydløst ihjel. Spillet belønner dig dog også hvis du gennemfører missionerne helt uden at dræbe en eneste fjende, hvilket tilføjer et element i spillet, som gør det en del sværere end hvis man lige har brug for at rydde et par fjender af vejen undervejs.

En god ninja, er en man aldrig ser eller hører. Man kan hele tiden se hvor meget støj man laver, via en simpel ring, som viser hvor langt væk ens skridt kan høres. Denne er dog fjernet i New Game + spilmuligheden, der åbnes op når man har gennemført spillet. Man kan ligeledes hele tiden se, hvor synlig man er for fjenderne, da ens ninja er i farver når man er synlig og er sort når man er i skyggerne.

I hver mission har man tre mål som man kan vælge at gå efter, det kan for eksempel være at gemme fem døde fjender i affaldscontainere, smadre 20 lamper eller nå til et bestemt punkt i banen uden at blive opdaget. Gennemfører du hele missionen uden at blive opdaget får du også ekstra point. Så hvis du er en af dem der går op i at klare spillet 100%, er der masser af ting i hver mission du kan give dig til.

Efterhånden som man når længere i spillet får man nye angrebsteknikker, som gør det lettere for en at skille sig af med ens fjender i forskellige situationer. Man kan for eksempel hænge med hovedet nedad og angribe fjenderne ovenfra, trække dem igennem døre og skakter eller se hvad der sker bag en lukket dør, ved hjælp af ens højtudviklede ninja-sanser.

Udover nye angrebsteknikker, låser man også op for genstande man kan bruge som afledningsmanøvrer samt forskellige fælder man kan smide for enten at slippe uset forbi et lille område eller for at uskadeliggøre en fjende i en kort periode.

Mark of the Ninja’s gameplay fungerer rigtig godt i forhold til at det er et stealthspil. Man skal næsten hele tiden være på vagt, eller holde øje med sine omgivelser og fjendernes bevægelsesmønstre, for at komme uset videre til næste punkt. Og skulle man være så uheldig at blive opdaget af en fjende, får man hurtigt travlt med at gemme sig igen, inden fjendens overlegne våben resulterer i en hurtig død. Styringen er præcis og let at gå til og fjendernes kunstige intelligens er tilpas til at de hverken er for dumme eller har en overnaturlig evne til at opdage en, selvom man er gemt. Der er faktisk ikke rigtigt noget at sætte fingrene på omkring gameplayet, som er robust og fungerer som det skal dog uden at sætte nye standarder for stealth gameplay.

Lydsiden af spillet er stadig en smule anonymt, på trods af at det også er blevet remastered. I perioder kan man dog godt leve sig en smule ind i den musik og de lydeffekter der er, hvor man føler spændingen og hjerterytmen stige. Der er et passende soundtrack, gode lydeffekter og fint stemmeskuespil igennem hele spillet.

Grafikmæssigt er stilen i spillet stadig de flotte animationer der prægede det originale spil, og det passer rigtig godt ind i historien og gameplayet på spillet. Der er afdæmpede og mørke farver som passer perfekt som omgivelser til en ninja der sniger sig omkring i mørket, og det er altid nemt at se forskel på hvilke elementer du kan bruge og gribe fat i, samtidig med at der er en flot baggrund, der følger med spillet hele vejen. Dog bliver grafikken lidt ensformig undervejs, hvor det kunne have været fedt at se lidt variation af de bygninger man kravler rundt i.

I forhold til originalen, tilbyder denne remastered udgave grafik og nye mellemsekvenser i skarp 4K grafik på PS4 Pro (fuld HD på standard PlayStation 4), opdateret lydside i surround sound, kommentarspor fra udviklerne og som nævnt tidligere, udvidelsen Dosans Tale, der indeholder en ny mission og nye items.

Mark of the Ninja er et gennemarbejdet og velfungerende spil, der på den anden side nok ikke rykker nogle grænser. Det kræver en portion hjernegymnastik visse steder og gameplayet varierer pænt, hvis man gør brug af de nye teknikker man åbner op for i løbet af spillet.

Mark of the Ninja: Remastered kan købes på PlayStation Store for 149 kr.
+ Flotte animationer, velfungerende stealth gameplay
Lidt for ensformig grafik, ikke et spil for alle