Martha is Dead

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 25. februar 2022 - kl. 06:54
0 3

Martha is Dead er et af de mest ubehagelige spil i lang tid og er da også blevet censureret på PlayStation. Læs anmeldelsen af PlayStation 5 udgaven her.

Martha is Dead er en mørk psykologisk thriller fra skaberne af The Town of Light og det er en brutal fortælling om sorg, skyldfølelse, misundelse og om komplet at miste sig selv.

Man tager rollen som den ene af to tvillingesøstre, hvor den ene dør i en drukneulykke i en sø tæt på deres bopæl på landet i Italien i 1944. Giulia finder sin søster Martha død i søen og det er naturligvis et kæmpe chok og traume for hende - og uden egentlig at tænke sig om, tager hun sin søsters identitet - måske i et forsøg på at få den kærlighed, hendes mor altid har givet Martha og aldrig har givet Giulia.

Det kan måske lyde som spoiler materiale at nævne at Giulia tager sin søsters identitet, men det er det faktisk ikke, da det kun er begyndelsen på en serie er ubehageligheder, som får fatale konsekvenser for familien og for Giulias mentale tilstand. Hvorfor har Martha været moderens favorit? Selv den del af historien er mørk. Døde Martha i virkeligheden i en drukneulykke? Afslutningen på 2. Verdenskrig, og de allierede styrker, rykker nærmere og da ens far arbejder for nazisterne i Italien, er det heller ikke helt ufarligt at være i landet.

Martha is Dead er bestemt ikke noget behageligt spil. Man bliver i starten advaret om, at der er ubehagelige scener med “blod, lemlæstelse, vansiring af menneskekroppe, abort og selvskade” og det her er et spil udelukkende for voksne. PlayStation versionen er da også blevet censureret, hvilket jeg egentlig godt kan forstå. En enkelt scene er fjernet helt, to andre scener er gjort inaktive, så man ikke selv spiller dem, men blot observere dem og resten kan fjernes i spillets menuer. Hvis man vil have den fulde oplevelse, skal man altid spille på enten Xbox eller PC, men langt de fleste ting er altså med i PlayStation udgaven, hvis man tillader det i menuerne. Der er enkelte scener jeg ikke vil begynde at beskrive og jeg måtte enkelte gange også kigge væk, for det var grænseoverskridende og nærmest unødvendigt brutalt det der foregik på skærmen. Ikke fordi der var blod ud over det hele, for det var der ikke, men fordi det var så gennemgribende… forkert og morbidt, det der skete. Det er svært at sætte ord på uden at afsløre for meget.

Præcis som LKA’s første spil, The Town of Light, er stemningen tyk og det er ikke en rar oplevelse - og set isoleret som spil, er det heller ikke den store oplevelse. De første 2-3 timer er langsomme, hvor man bøvler lidt med den upræcise styring, kortet er svært at bruge og jeg sad et par gange fast i omgivelserne, så jeg måtte lukke spillet ned og starte igen. Så det er ikke den store spillemæssige oplevelse, men det er altså også kun den ene halvdel af Martha is Dead.

Den anden halvdel er, præcis som i The Town of Light (som jeg bestemt kan anbefale), nemlig den tykke, kvælende og mørke stemning, der kan suge alt livet ud af en. Uhyggen rulles langsomt ud og ikke i form af monstre i den mørke skov, men mere den psykologiske uhygge når ens fortid bliver rullet ud, når ens nærmest følelseskolde mors rolle i hele fortællingen afsløres og ens fantasi begynder at arbejde - det er virkelig tykt og omklamrende.

Langt det meste af tiden går med at bevæge sig rundt i huset og i omgivelserne rundt om huset, for at løse diverse opgaver. Giulia er meget glad for at tage billeder med hendes gamle kamera og en del af tiden går med at tage billeder og fremkalde dem i kælderen. Det er en lidt omstændig process, hvor man skal placere billedet på papiret, sørge for at kontrasten er i orden, lægge billedet i fremkaldervæske og så videre - og selv om processen er simplificeret af hensyn til spilbarhed, så er det måske lige lovlig meget tid der kræves i det mørkekammer.

Grafikken er ganske flot, hvor specielt udendørsområderne imponerer. Der er dog grafiske fejl her og der, som for eksempel et tidspunkt hvor jeg havde talt i telefon og lagt røret på, og telefonrøret stadig hang og svævede i luften. Spillet gik også ned et par gange i løbet af de ca. 6 timer det tog at gennemføre det. Den visuelle side er meget kontrastfyldt, ment på den måde, at det ene øjeblik spejder du ud over et smukt italiensk sommerlandskab og det næste er du det “mørkeste sted” hvor den mest uhyggelige og modbide brutalitet udspiller sig.

Lydsiden er minimalistisk med en uhyggelig lydkulisse når man nærmer sig nogle af de mere ubehagelige scener. Man kan vælge både engelsk og italiensk dialog og vil man have den helt rigtige stemning, bør man tage den italienske. De engelske stemmeskuespillere taler næsten også for britisk og her havde jeg nok valgt nogen med en italiensk accent.

Martha is Dead er ikke noget godt spil, men det er en fantastisk og mørk fortælling pakket ind i klodset og upræcist gameplay. Jeg er ikke i tvivl om, at nogen ikke vil bryde sig om de brutale sekvenser i spillet og nogle gange spørger man næsten sig selv “om det dog var nødvendigt?”. Jeg vil dog sige, at det ikke når op på niveau med The Town of Light, som egentlig led af de samme svagheder som Martha is Dead, men der var bare mere uhygge i det spil, hvor det i Martha is Dead ganske enkelt bare er mere… grotesk.

Martha is Dead har et budskab. Jjeg elsker personligt spil der prøver at fortælle os noget, og det underliggende tema her er klart psykiske lidelser, som kan opstå helt i barndommen. Og jeg må her til sidst lige understrege, at PEGI-ratingen på 18 år og advarslen i starten af spillet, som jeg var inde på i starten af anmeldelsen, bør tages alvorligt.

Martha is Dead kan fås til PlayStation 4 og PlayStation 5 og koster 219 kr. på PlayStation Store. Køber du PlayStation 4 versionen kan du gratis opgradere til PlayStation 5 udgaven.
+ Flot grafik, dyster og mørk fortælling, uhyggeligt uden at vise “monstrene”, uhyggen foregår i ens eget hoved
Tekniske problemer, klodset gameplay, meget langsom start