Nu tænker de fleste nok; Yes et kampspil med nogle af de fede superhelte! Men desværre så falder Marvel Nemesis til jorden med et brag, ligeså snart disken har været i PSPen i omkring en halv time.
Gameplay Marvel Nemesis er et kampspil, hvor man vælger en af de 18 figurer (til at starte med er der kun åbnet for 2 figurer). Derefter skal man kæmpe sig op igennem en række fjender, og derefter får man låst op for en ny karakter. Hvad der gør spillet anderledes er brugen af kort. På PSPen fire retningsknapper kan man tildele ens figur forskellige kort, der udløser en powerup i en begrænset periode, når man spiller et af de pågældende kort. | ![]() |
Man optjener nye kort hver gang, man vinder en kamp. Her får man nemlig lov til at vælge to nye kort, som man så kan bruge til næste kamp. Disse kort kan f.eks. give ens karakter mere liv eller gøre således, at man uddeler mere skade i f.eks. 10 sekunder.
Banerne man kæmper på er lavet i 3D, hvilket gør, at man kan køre kameraet 360 grader rundt. Men desværre virker det ikke helt efter hensigten men det kommer der mere om i afsnittet omkring grafik.
Grafik
Grafikken er faktisk det bedste ved spillet, selvom der ikke er nogen mellemsekvenser. Det flotteste ved spillet rent grafisk er faktisk de cirka 5-10 sekunder, der viser, at det er Marvel, der står bag spillet (åbningssekvensen).
Figurerne er bygget op på en acceptable måde, og de ligner meget godt deres tegneserie-modstykker. Desværre bliver spillet ødelagt af den frygtelige baneopbygning og kameraføring, der gør, at man mange gange ikke kan se sin modstander. Dette resulterer mange gange i, at man bliver ramt af angreb og flyvende objekter bagfra, fordi man tit kommer til at stå med ryggen til modstanderen.
Man kan godt nok bruge spillets Auto-facing, der gør, at man ved hjælp af et tryk på en knap kan dreje sin karakter, så han/hun kigger mod fjenden. Men desværre fungerer det meget dårligt, hvis man spiller med en af de tunge drenge, og ens modstander er hurtigere end en selv, for så kan man alligevel ikke nå at dreje rundt og finde fjenden, inden det er for sent.

Lyd
For at fortsætte med det negative, så er spillets lydside også ganske forfærdelig. Musikken er næsten ikke-eksisterende (hvis man ser bort fra den kedelige baggrundsmuzak, der er så passiv, at man ikke rigtig lægger mærke til den). Det anbefales, at man slukker helt for lyden på PSPen, og man istedet smækker ens mp3-afspiller på og hører musikken derfra.
Hvad angår lydeffekter, er der ikke noget spændende at finde her, da effekterne kun består af de klassiske kampsspilslyde, der fortæller spilleren, når der bliver slået, sparket og kastet med ting.
![]() | Holdbarhed For at gennemføre hele spillet skal man gennemføre hver af de 18 forskellige figurers kampagner, og da der ikke sker noget nyt i de forskellige kampagner andet end rækkefølgen af modstanderne, så bliver spillets levetid forkortet meget drastisk på meget kort tid. |
På det mere personlige plan kan undertegnede da fortælle, at det var ufatteligt kedeligt at skulle gennemføre omkring 90% af hele spillet for at se, om der skulle dukke nogle overraskelser op, der gjorde det værd at fortsætte istedet for at smide spillet over i hjørnet og aldrig røre det igen.
Overall
Sammenlagt er Marvel Nemesis et meget kedeligt spil, der ikke giver spilleren lyst til at spille det igen og igen. Der er ikke rigtig noget ekstra materiale at stræbe efter at få låst op for, og de ekstra karakterer man kan åbne op for er ikke nok til at få spilleren til at gennemføre hele spillet med samtlige karakterer det er spillet simpelthen for kedeligt til.
Man bør derfor kraftigt overveje at låne eller leje spillet, inden man bruger over 400 hårdt tjente kroner på et spil, der ihvertfald ikke er mere end det halve værd.