Mass Effect Legendary Edition

Anmeldt af: Christian Mortensen - 29. maj 2021 - kl. 18:30
2 2

De tre første Mass Effect spil er blevet moderniseret og pakket sammen i én imponerende Legendary Edition pakke. Hvordan har Mass Effect klaret tidens tand? Læs anmeldelsen her.

Mass Effect Legendary Edition er en massiv pakke! Den indeholder de tre første tre Mass Effect spil i opdateret versioner, i alt over 40 udvidelser inkl. nye våben, nye missioner og nye skins, og nok oppe omkring 150 timers spil - udvidelserne alene byder nok på 50 timer. Det er ganske frygtindgydende. Men også det perfekte sted at starte, hvis du vil kaste dig over en af de største og mest episke rumfortællinger i spilform nogensinde.

Mass Effect spillene var ikke perfekte. Langt fra faktisk. Der er masser af memes og andre sjove indslag på det store internet, der gør grin med fejl i Mass Effect, men det er alligevel en episk fortælling, som man ikke bør snyde sig selv for. Denne anmeldelse vil ikke gå i dybden med de tre spil, da de i deres grundform og langt hen ad vejen er de samme som de spil vi kender og elsker, men de er naturligvis blevet opdateret rent teknisk på en lang række punkter.

Disse opdateringer er selvfølgelig tydeligst at se på det originale Mass Effect, som udkom tilbage i slutningen af 2007. For det første er der sket meget på gameplay-fronten i løbet af de sidste 14 år og det kan mærkes. Selvom gameplayet er strammet op flere steder, det samme er kampsystemet og måden våbenklasserne håndteres i forhold til de forskellige karakterer, så føles Mass Effect stadig som et gammelt spil.

Et godt eksempel på det er den kunstige intelligens, der er lige så håbløs (eller i hvert fald lige så håbløs som jeg husker den), som i originalen. Man ser stadig både venner og fjender rende ind i vægge, skyde ud i den blå luft og generelt opføre sig som høns der mangler hovedet - og kampsystemet er stadig ikke ret godt. Der er massevis af små justeringer og tweaks, men specielt hardcore fans vil være glade for, at Mass Effect stadig føles som Mass Effect. Det ville egentlig også have været ærgerligt, hvis der var pillet så meget ved grundstenene at det var gået hen og blevet et andet spil, men det er ikke tilfældet. Derfor skal fans heller ikke være nervøse - det er stadig helt tydeligt at det er det originale Mass Effect man har fingrene i her - på både godt og ondt.

Den visuelle del er naturligvis også blevet opdateret. Spillet kører egentlig fint nok både på både PlayStation 4 og PS4 Pro, selvom opløsningen naturligvis er højere på PS4 Pro. Overflader er opdateret og er nu i højere opløsning, lyseffekterne er fine (omend lidt gammeldags), men jeg havde måske nok forventet en lidt mere gennemgribende opdatering af den visuelle side. Det er tydeligt, at man har med et ældre spil at gøre og Sheppard og de andre karakterer har stadig døde plastisk-ansigter med stirrende øjne og stive mundbevægelser når de taler. Når det er sagt, så HAR den visuelle del fået en ganske gennemgribende opdatering - havde måske bare forventet mere.

Når man så bevæger sig videre til Mass Effect 2 og Mass Effect 3, så er springet fra det original spil meget tydeligt. De to spil føles langt mere moderne og gameplayet har klaret tidens tand langt bedre end i det originale. Jeg synes at Mass Effect 2 er det bedste spil i serien og det er egentlig også det spil, der spiller bedst, den dag i dag. Nogle af karakter-modellerne fra Mass Effect 3 er blevet løftet over i Mass Effect 2 og det skaber lidt mere sammenhæng mellem spillene.

Også i både Mass Effect 2 og Mass Effect 3 er der massevis af små justeringer, men heller ikke her skal fans være nervøse, da BioWare med nænsom hånd har rettet rynkerne i de originale udgaver ud, så spillene i høj grad stadig føles som originalerne. Grafikken er naturligvis også opdateret i disse versioner, men igen ikke så meget som man måske kunne have forventet. Der er stadig lidt stive ansigter og underlige mundbevægelser, men det er langt bedre end i det første Mass Effect og generelt ser Mass Effect 2 og Mass Effect 3 ganske flotte ud selv her i 2021.

Det er værd at bemærke, at multiplayer delen fra Mass Effect 3 ikke er en del af denne pakke. Det er til gengæld i alt 40 udvidelser, der spænder lige fra nye missioner, til pre-order indhold og armour og våben. Til det originale Mass Effect er der kun inkluderet en enkelt udvidelse, den der hedder Bring Down the Sky mens Pinnacle Station ikke er inkluderet, da den originale kode var blevet beskadiget og derfor ikke kunne bruges har BioWare tidligere meddelt.

Mass Effect 2 indeholder tegneserien Mass Effect Genesis, syv pakker med ekstra missioner og en masse mindre udvidelser med nye våben og nye skins. Med til Mass Effect 3 kommer der også tegneserien Mass Effect Genesis 2, fem pakker med nye missioner, blandt andet Extended Cut, som er en ny slutning, der erstatter den meget kontroversielle originale slutning på Mass Effect 3. Der ud over får Mass Effect 3 også mange mindre udvidelser med våben og skins.

Mass Effect Legendary Edition er en imponerende pakke og det byder på utroligt mange timers, ja ugers, spil. Selv om den visuelle del måske ikke er blevet opdateret helt så meget som man kunne have drømt om, er alle tre spil blevet løftet ganske meget og mens de føles mere moderne, føles de stadig som de spil, millioner af spillere forelskede sig i.

Man får helt utroligt meget for pengene her og Legendary Edition er den komplette pakke, som byder på den bedste, mest sammenhængende og mest fuldendte Mass Effect oplevelse du kan få. Elskede du de tre massive rumfortællinger er denne Legendary Edition et must for dig og det samme er den i høj grad, hvis du endnu har tilgode at opleve Mass Effect - du skal bare lige se igennem fingre med det originale Mass Effect, der stadig føles noget gammeldags. Men det kompenserer Mass Effect 2 og Mass Effect 3 for, da de begge, selv den dag i dag, er fantastiske spil.
+ Tre massive spil i deres bedste form, fantastisk fortælling, masser af udvidelser der binder det hele sammen, flere ugers spil til ét spils pris
Den visuelle side skuffer en smule, tiden har ikke været god ved det originale Mass Effect
Holdbarhed:9.5