Matterfall

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 19. august 2017 - kl. 10:35
Del denne artikel:
1 1

Under to måneder efter det glimrende Nex Machina er Housemarque klar med endnu et actionspil, Matterfall. Læs vores anmeldelse her.

Matterfall er det andet spil fra finske Housemarque på omkring to måneder og selv om spillet er lidt forskelligt fra hvad den lille udvikler mod nord plejer at levere, er man ikke i tvivl om, at det er Housemarque der står bag.



En fjendtlig og farlig teknologi er kommet ude af kontrol og er ved at overtage verden. Menneskeheden er ved at blive evakueret og som spiller tager man tager rollen som Avalon Darrow, en freelancer, der er hyret ind til at få kontrol over denne aggressive teknologi og redde de sidste tilbagevendende mennesker, som endnu ikke er evakueret.

Når man taler Housemarque’sk, så betyder ”at få kontrol over”, at alt skal skydes i småstykker. Matterfall er en 2D Metroidvania twin-stick shooter og som Avalon begiver man sig ud på en kort rejse igennem tre verdener; Fortuna City, Hydroponics og Matter Mines, som hver består af tre baner plus en boss-bane.

Som altid er der masser af fjender som skal skydes i småstykker og man hopper fra platform til platform og udfører såkaldte ”Strikes”, som er en slags ”dash”-bevægelse hvor man bevæger sig hurtigt igennem luften. Strikes er omdrejningspunktet for hvordan man bevæger sig og ved at kombinere Strikes og hop, kan man nå områder, man ikke vil kunne nå bare ved at hoppe, man kan lamme fjender så man nemmere kan skille sig af med dem og man kan bevæge sig igennem visse fjendtlige projektiler og platforme og vægge.



Spil fra Housemarque plejer altid at være særdeles velfungerende og finpudsede, men der er et par underlige designvalg i Matterfall og en af dem omhandler Strikes. Der er nemlig en kort cooldown periode på Strike, men der er ingen indikator som viser, hvornår denne cooldown periode udløber og det er en ret graverende designfejl, når Strikes er så vigtige for gameplayet som de er her.

Noget andet er, at styringen er gjort mere knudret, end hvad der havde været nødvendigt. Man har nemlig valgt at placere hoppeknappen på R1 i stedet for det oplagte X og affyring af ens sekundære våben ligger lidt mærkeligt på R2 - nogle lidt mystiske valg og i kampens hede kan det blive et problem, når styringen ikke er mere intuitiv end den er her - og man har desuden heller ikke mulighed for at ændre på knap-layoutet.

Endelig er det lidt underligt, at man kan skyde i otte retninger med højre styrepind, men det er kun muligt at bevæge sig i fire retninger, nemlig op, ned, venstre og højre. Vil man hoppe fremad for alvor, skal man bruge Strike og det kan være lidt indviklet i kampens hede og der er jo korte perioder hvor den ikke virker, fordi cooldown perioden ikke er afsluttet, men det kan man som sagt ikke se nogle steder.



Undervejs kan man aktivere forskellige augmentationer, både passive og offensive, som for eksempel giver kortere cooldown på Strike, specielle sekundære våben som en Shutgun, målsøgende missiler og andre ting - i alt er der 12 augmentationer man kan aktivere undervejs, selv om man kun kan aktivere tre af dem ad gangen.

I ægte Housemarque stil, er den visuelle del af spillet ganske flot - denne gang er det dog en lidt blandet pose bolsjer synes jeg. Som altid er skærmen næsten konstant fyldt med partikler som flyver rundt, blandet med flotte lyseffekter og vilde eksplosioner - den del kan der ikke sættes en finger på. På den negative side synes jeg, at spilverdenen er meget generisk og grænsende til det kedelige. Omgivelserne ser som sådan fine ud, men det hele er lidt u-inspirerende at se på og Housemarques vision om en verden i forfald ude i fremtiden, ligner meget noget vi har set til hudløshed mange andre steder.

Musikken er også typisk Housemarque elektronisk musik og det passer fint til spillets action, men nogle af numrene lyder unægtelig som noget man har hørt før i blandet andet Resogun, så man kunne godt savne lidt fornyelse på den front.



Matterfall er et typisk Housemarque spil; score multipliers, mennesker der skal reddes, heftige visuelle effekter, et elektronisk soundtrack og masser af action. Hvis der er nogen, som kan skrue et godt arkade-action spil sammen, så er Housemarque og der er også fart over feltet her. Desværre kommer det aldrig helt op at flyve og det føles ikke så friskt, selvsikkert og overbevisende som Resogun og Nex Machina gør og det er som om, at den klassiske Housemarque formel måske er ved at blive lidt tyndslidt.

Når det er sagt, er der da nogle timers god underholdning med Matterfall og det er tilstrækkeligt kort til, at det er forbi inden man bliver alt for frustreret over styringen og de andre ujævnheder, der er i spillet.

Matterfall kan købes til 159 kr. på PlayStation Store.
Fakta
Matterfall

Matterfall

PlatformPlayStation 4
UdviklerHousemarque
UdgiverSony
Spillere1
Udgivelsesdato16-08-2017
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 12 Vold
Følg PSlife her
+ Flotte grafiske effekter, masser af action i velkendt Housemarque stil
Unødvendigt kluntet og upræcis styring, manglende cooldown indikator på Strike, halvkedelig spilverden
Gameplay:8.0
Grafik:8.0
Online:-
Holdbarhed:6.0
Overall 7.5
Log ind og stem
1
Der er 1 bruger som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.