MediEvil

Anmeldt af: Christian Mortensen - 25. oktober 2019 - kl. 08:01
0 1

Endnu en remake af en PlayStation klassiker er udkommet - denne gang er det Sir Daniel Fortesque fra MediEvil, som bliver opdateret til 2019. Læs vores anmeldelse af MediEvil her.

MediEvil udkom første gang på den originale PlayStation tilbage i 1998 og hovedpersonen, skelettet Sir Daniel Fortesque, blev lidt underligt et ikon for mange selvom kampen mod figurer som Crash Bandicoot og Spyro the Dragon kunne se ud som at være tabt på forhånd.

Sir Daniel Fortesque er, i modsætning til det andre PlayStation ikoner, død. Men før det kom så vidt, havde han i årevis underholdt adelen fra Gallowmere med fortællinger om drager og overvundne legioner. Kongen var så imponeret af hans fortællinger, at han slog Daniel Fortesque til ridder og udnævnte ham leder af den kongelige bataljon. Det var selvfølgelig bare en titel Daniel Fortesque kunne pynte sig med, for Gallowmere havde ikke været i krig i mange århundrede - men kongen kunne godt lide gode historier og Daniel var en fremragende historiefortæller.

I 1286 sender den onde troldmand Zarok sin hær af dæmoner mod Gallowmere og kongen havde desperat brug for en helt - og han vidste nøjagtigt hvor han skulle henvende sig. Daniel blev sat i spidsen for kongens hær og da slaget mod Zarok begyndte var Daniel den første der røg i jorden af en pil placeret i hans venstre øje. Hans sår var dødeligt og hæren måtte fortsætte kampen uden ham.

Flov over Daniels ringe indsats, og fordi kongen havde brug for at befolkningen skulle føle sig trygge, gik han ud og sagde at Daniel faldt i en blodig kamp mod troldmanden, som dog var blevet besejret. Daniel fik en helte-begravelse og historiebøgerne blev fyldt med fortællinger om hans heltemod. 100 år senere er Zarok dog tilbage og ved hjælp af trolddom fra de gamle sorte bøger, vækker han de døde til live og sender dem endnu engang mod Gallowmere. Uheldigvis kommer han også til at vække Sir Daniel Fortesque til live, som nu én gang for alle vil sætte en stopper for Zarok.

MediEvil til PlayStation 4 er fuld remake af den mere end 20 år gamle klassiker og det går i andre store remakes fodspor: Kernen i spillet er stort set intakt, dog er visse dele opgraderet til 2019 standarder og det samme er grafikken, som er voldsomt opdateret i forhold til originalen. Gameplayet er mere eller mindre intakt; det vil sige at der er stor fokus på masser af nærkampe, levels med masser af gemte ting og en dejlig makaber humor.

Selv om gameplayet er løftet til et mere moderne niveau, kan man stadig godt mærke at det i bund og grund er et ældre spil man har med at gøre og det kan bedst mærkes på kampsystemet, som desværre er spillets svageste del. Det virker som om, at udviklerne bag denne remake ikke har lagt nok kærlighed i kampsystemet, som står nærmest originalt og det har ikke klaret tidens tand specielt godt. De umiddelbare problemer er, at det blandt andet kan være svært at se om man overhovedet rammer fjenderne og typisk foregår angrebene blot ved at trykke løs på et par af knapperne på ens joypad.

For det andet lader det til, at fjenderne skader Daniel blot ved at røre ham, så det ender hurtigt med at man løber rundt, viftende omkring sig med sit sværd eller Daniels egen afrevede arm (ja, den kan også bruges som våben), i håbet om ikke at blive ramt af fjenderne. Læg oven i dette en lidt løs styring, som gør nogle af spillets platform-sektioner mere frustrerende og kluntede end hvad godt er og så står man tilbage med et kaotisk og simpelt gameplay, som ikke er specielt velfungerende. Der er sket meget med gameplay siden 1998 og selvfølgelig skal en remake som denne ikke introducere et helt nyt gameplay, men det er som om at der ikke er lagt nok arbejde i at opdatere lige præcis denne del.

Når man begynder at røre ved klassikere som Crash Bandicoot, Spyro the Dragon og i det her tilfælde MediEvil, så sætter man røven i klaskehøjde hvis man fejler. Det gælder om at genopbygge et spil med stor respekt for originalmaterialet og på samme tid opgradere det, så det føles mere tidssvarende og ser moderne ud. Som nævnt ovenfor står gameplayet som spillets svageste del og det har ikke fået den fornødne kærlighed, men det er der til gengæld andre dele af spillet som har.

Grafikken er nemlig kraftigt opdateret og her kan Other Oceans arbejde ikke hyldes nok. Level-designet er det samme som i originalen, mens hub-verdenen Hall of Heroes er blevet redesignet en smule og det samme er kortet. Sir Daniel Fortesque har aldrig set bedre ud og hans fjollede animationer som et omvandrende skelet er blevet kraftigt forbedret. Omgivelserne er også helt nye, de ser glimrende ud og de er fyldt med detaljer og nye små opgraderinger - men på samme tid holder grafikken stilen fuldstændig som man husker det fra originalen, selv om opgraderingerne mange steder er så store, at man nærmest ikke kan genkende spillet.

Lydsiden er ganske glimrende. Det originale soundtrack er blevet genindspillet og den originale stemmeskuespiller til Sir Daniel Fortesque, Jason Wilson, har bidraget til helt nye genindspilninger af Fortesques dialog. Andre karakterer har den originale dialog og oprindelige lyde (dog i bedre kvalitet ind i den originale udgave), mens den nye fortællerstemme leveres af Lani Minella.

MediEvil er ikke ældet helt så godt, som Crash Bandicoot og Spyro the Dragon. Det er en fin remake af en klassiker, men hvor Crash og Spyro kunne spilles og nydes af nye spillere, som aldrig havde spillet originalen, tror jeg at MediEvil udelukkende er for dem, som med glæde husker tilbage på originalen. Som enkeltstående 3D action-platformer på kanten til 2020, er det ikke specielt godt og skurken er kampsystemet og til dels også den lidt kluntede og upræcise styring.

Denne remake indfanger den makabre humor og gameplayet som gjorde originalen så populær, men man husker det formentlig bedre end det er, for gameplayet, som ikke har fået den helt store opdatering i denne remake, fungerer ganske enkelt ikke ret godt længere. Men husker du tilbage på MediEvil med stor glæde, er denne remake helt sikkert noget du skal tage et kig på, men har du ikke spillet originalen, og er du på udkig efter en ny action-platformer som familien kan samles omkring, så er der bedre bud end Sir Daniels Fortesques genoplivning.

MediEvil kan købes på PlayStation Store til 239 kr.
+ Flot opdateret grafik, tro mod det originale spil, god britisk humor
Kampsystemet er ikke ældet godt, kluntede platformsektioner