Mercenaries

Anmeldt af: - 17. februar 2005 - kl. 20:41
0 0

Et nyt spil fra samme udvikler som Full Spectrum Warrior har set dagens lys. Problemet er denne gang en psykopatisk leder af Nord Korea.

Kaos er brudt ud i Nord Korea. En gal mand, ved navn Choi Song, er kommet til magten og har i sinde at overtage verdensherredømmet. Han har formet en gruppe af soldater, biologer og business mænd, som alle går ind under navnet ”Deck of 52”. Song har i sinde at udvikle masseødelæggelsesvåben og blive verdenshersker. Men flere militante grupper er rykket ind i landet for at overtage kontrollen. Du er en lejesoldat, som har fået til opgave at udrydde Song og hans mænd. Men du kan ikke klare det uden hjælp, så du må arbejde for alle de 4 grupper for at få oplysninger om ”Deck of 52”. Som lejesoldat lever du efter mottoet: Din fjende’s fjende er din ven.

Det er firmaet Pandemic Studios, som står bag Mercenaries. Pandemic er bl.a. kendt for succesen Full Spectrum Warrior.

De allierede har sat en pris på Songs hoved, som er på 100.000.000 dollars. Som lejesoldat arbejder du for et firma kaldet Executive Operations, som råder over nogle af verdens bedste lejesoldater. Du får til opgave at rykke ind i Nordkorea og fange Song for at score dusøren på 100 mio. dollars. Udover de allierede er Kina, Sydkorea og den russiske mafia rykket ind i landet. Både for at score dusøren på Song og for at overtage landet.
Mercenaries screenshot

Choi Song har opbygget sin organisation som et sæt spillekort. Der er fire ledere, som hver repræsenterer et es. Song selv er ”spar es” (the ace of spades). Hver leder har 3 underdirektører, som repræsenterer konge, dame og knægt. Disse har så de resterende ”kort” som undersåtter. For at få fat i ”the ace of spades” må du søge information hos alle grupperne. Dog skal man hele tiden være opmærksom på, at man arbejder lige meget for hver gruppe, da ens forhold til dem reguleres efter ens handlinger mod dem. Som sagt lever man efter mottoet: Din fjende’s fjende er din ven. Derfor kan man sagtens komme ud for, at man bliver bedt om at smadre nogle kinesiske bunkere for den russiske mafia. Dog skal man passe på, at man ikke bliver opdaget, for så falder ens forhold til Kina. En ting har de dog alle til fælles; de er alle i krig med Nordkoreanerne.

Som lejesoldat ved folkene, du arbejder for godt, at du kun hjælper dem for pengenes skyld. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du virker så loyal overfor dem som overhovedet muligt. Man mærker hele tiden en skepsis i stemmen, når de giver én en ny mission. Heldigvis kan man forklæde sig som alle de militante grupper og kan derfor udføre det beskidte arbejde, uden at det rammer ens eget forhold til grupperne.

I Mercenaries gælder det naturligvis om at tjene penge; det er grunden til, at du melder sig som lejesoldat. Udover missioner fra de militante grupper er der dusør på alle medlemmerne i ”Deck of 52”. Pengene kan du bruge til at købe våben, ammunition, køretøjer, sprængstof og medkits. Det foregår via den lommecomputer, du er udstyret med, som er din eneste kommunikation til omverdenen. Når du bestiller en vare, foregår al levering via helikoptere. Du skal finde et åbent sted, hvor helikopteren kan lande, og derefter smide en røgbombe, så piloten ved, hvor han skal lande. Dette er med til at gøre det noget mere realistisk, end hvis du bare skulle trykke på en knap, og så stod der en kampvogn ved siden af dig.

Du har mulighed for at vælge mellem 3 personer. En mandlig amerikaner, der kan modstå flere skud, end de andre kan. En kvindelig kineser med 7 års erfaring og ekspert i "stealth" missioner. Og en svensker, som lige har bestået sin eksamen hos ExOps. Hver af dem har deres personlige egenskaber, og Pandemic Studios har gjort meget ud af, at de hver har en personlighed, som holder. Selve styringen i spillet ses fra en 3. persons synsvinkel. Styringen af hovedpersonen fungerer rigtig godt og er lige til at gå til. Man kommer ikke ud for irriterende kameravinkler, da kameraet følger øjnene på spilleren, og så har man tilmed mulighed for at dreje det via den højre styrepind. Styringen af diverse våben fungerer også rigtig godt og naturligt.

I Mercenaries kan man styre alle de køretøjer og maskiner, som man ser. Det er rigtig lækkert at snige sig ind på en vagt, som står ved et fastgjort maskingevær, slå ham i gulvet og overtage geværet, for derefter at nakke alle hans kammerater. Selv kan man bære 2 våben af gangen, og er man ved at løbe tør for skud, kan man bare samle fjendernes våben op. Da det er muligt at overtage alle køretøjer, selvom det er personer i dem, så skal man naturligvis passe på, at fjenden ikke gør det samme mod én. Jeg var f.eks. ude for, at jeg hev en civil ud af hans bil og stjal den. Jeg havde kun kørt 200 m., da selv samme person havde stjålet en anden bil og kom hamrende ind i siden på mig. Det virkede både meget morsomt og realistisk, så jeg kan kun sige, at AI’en i Mercenaries bestemt ikke fejler noget.

Mercenaries screenshot

Alt i alt er Mercenaries indehaver af et dynamisk gameplay, som helt afgjort er spillets største force. Det er både fyldt med action og fungerer også udmærket som ”stealth” spil. Det kommer helt an på, hvad man har lyst til.

For at Mercenaries skal føles dynamisk, så gælder det om, at den grafiske del af spillet er i top. Frameraten er god og stabil i spillet, og textures’ne i spillet ser ganske gode ud. Man har mulighed for at sprænge alt i luften, man møder på sin vej, så der er godt med eksplosioner i spillet. Disse er flotte og realistiske. Det er også mange fede detaljer i spillet. Når man går rundt i landskabet og kigger op mod himlen, vil man tit se fly og helikoptere flyve rundt. Zoomer man ind på dem, kan man tydelig se piloten side og styre maskinen i cockpittet. Vil man have lidt sjov, kan man skyde ham, og se ham falde sammen på sit sæde, og nyde helikopteren styrte til jorden med et brag. Disse effekter er virkelig godt lavet. Selve landskaberne i Mercenaries er flotte og godt detaljerede.

Lyden fungerer glimrende i Mercenaries. Sammen med grafikken er den med til at give en god stemning af krig. Kører man rundt i det russiske kvarter, kan man høre, der blive talt russisk, og kinesisk i det kinesiske kvarter osv. Stemmerne til hovedpersonerne er godt indtalt og passer personen. En anden fed detalje er, når man står for tæt på en eksplosion. Der bliver næsten helt stille, og i de næste 5 sekunder foregår det hele i slowmotion. Man kan høre skud og eksplosioner et sted ude i det fjerne, selvom det foregår lige foran en. Lidt efter fornemmer man, at ens hørelse langsomt kommer tilbage igen. Det eneste man kan sætte en finger på er, at soldaterne tit siger den samme replik, når de møder en.

Mercenaries screenshotHoldbarhed
Der er som sagt et hovedformål i spillet. Du skal finde frem til Choi Song (the ace of spades) og fange ham. For at du kan opnå dette, må du først tage hans mænd ud af spillet. Da hans organisation er opbygget som et kortspil, er der naturligvis 51 andre personer, man skal forbi først.

Dog behøver man ikke nakke dem alle sammen, bare man får fat i esset fra hver afdeling.

Udover dette er der et hav af sidemissioner, man kan tage. Disse kan man bl.a. få ved at opsøge lederen fra en af de militante grupper eller ved at kigge rundt omkring i de mange byer, som er symboliseret med dollartegn på dit kort.

Det tager ca. 10 timer at gennemføre Mercenaries, hvis man kun går efter ”spillekortene”. Dog er der over 20 timers sjov at finde, hvis man udforsker landet og finder de mange sidemissioner. Der er desværre ingen former for multiplayer i spillet, og det er virkelig synd. Det er virkelig ærgerligt, at et spil med så stort potentiale til at blive et super live spil ikke engang får lov at prøve sig på scenen. Dog har spillet lidt replayværdi, da du ikke kan undgå at komme i splid med nogle af de militante grupper, og derfor ikke får missioner fra dem mere. Så vil det være oplagt at tage et nyt spil, hvor man støtter nogle af de grupper, man før gik imod. Når man har gennemført spillet, vil der ikke blive låst op for noget særligt. Dog kan man få nyt tøj til sine lejesoldater og mulighed for at spille som lederne fra de militante grupper.

Mercenaries er et fremragende singleplayerspil. Har man alligevel ikke live på sin xbox, så er Mercenaries god underholdning. Spillet er i besiddelse af et godt og dynamisk gameplay, og det er nemt og naturligt at styre. Det er absolut et flot spil, som formår at rive dig med ind i en verden på randen af kaos. Mercenaries gør brug af et interaktivt miljø, som gør, at du kan smadre alt på din vej, og du kan styre alt på din vej. Lige fra tanks til helikoptere. Spillets store minus er, at det ikke understøtter live eller nogen anden form for multiplayer.
0