Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Anmeldt af: Mikkel Vinther - 16. juni 2008 - kl. 21:05
3 0

Solid Snakes endegyldigt sidste mission er her endelig, men kan legenden slutte med et brag?

Det er nu 10 år siden at Metal Gear Solid fik dets gennembrud, og serien blev starten på moderne stealth spil. Nu er Solid Snakes sidste eventyr her så endelig, men kan selv digitale helte blive for gamle?

Is your age of heroes finally over?
Metal Gear Solid 4 tager sin start to år efter afslutningen på Metal Gear Solid 2. Snake er på jagt efter The Patriots, en sagnomspunden organisation som kontrollerer hele verden. Alt imens Snakes bror Liquid er i gang med at lave sin egen private hær der kan vælte The Patriots, så Liquid selv kan overtage magten over deres system.

Snakes jagt på Liquid fører ham til mellemøsten, hvor krig er blevet hverdag. For The Patriots bruger krigen til at styrke deres økonomi, og ikke mindst til at få verden til at dreje rundt. Verden er dog ved at holde op med at dreje rundt for vores aldrende helt Snake, som nærmer sig sine sidste dage på slagmarken.

Historie har altid været den vigtigste del af Metal Gear serien, og med dette sidste afsnit om Snake, så formår Kojima virkelig at fyre alle de store kanoner af. Og historien om den aldrende Snake er virkelig gribende. Specielt når man når til spillets slutning, føler man virkelig for ham, og man har mærket hver eneste skud og slag han har fået igennem hele eventyret. Og historien er virkelig spillets absolutte højdepunkt.

Spillets store force ligger ikke kun i den velskrevne historie, men i særdeleshed også i den absolut fantastiske grafik og stemmeskuespillet. For grafikken i Metal Gear Solid 4 flytter grænserne for hvad man kan forvente af et spil. Kameravinklerne er fantastiske, og er som taget ud af en blockbuster film. Og musikken samt stemmeskuespillet er blandt af de absolut bedste præstationer der er set i spil til dato. David Hayter leverer en virkelig overbevisende præstation som Snake, og man bliver virkelig hevet ind i det fantastiske univers mens Harry Gregson Williams toner kommer ud af højttalerne.

No place to hide
Men selv med den store fokus på historie, så har Metal Gear Solid 4 gjort nogle dramatiske ændringer til spillets gameplay. Først og fremmest så er det blevet meget nemmere at skyde. Kameraet bliver nu placeret bag ryggen på Snake, og det hele føles langt mere responsivt, og man kan nu uden problemer angribe, og dræbe med stor effektivitet. Muligheden for at være langt mere effektiv med våben, betyder også at spillet nu langt mere opfordrer til at man kan tage sine skydevåben frem og dræbe alt omkring sig. Det betyder dog ikke at man ikke skal snige sig rundt mere. For spillet er designet så åbent, at man har mulighed for at selv vælge sin spillestil og enten skyde sig igennem alt, eller snige sig af sted uden at blive set.

Den nye måde at skyde på er dog ikke den eneste ændring. Snake er nu også blevet udstyret med en dragt der hedder OctoCamo. Dragten lader Snake få et mønster magen til det han er tættest på. Så hvis Snake ligger sig i græsset, så vil hans kamuflage begynde at ligne græs, så han blænder bedre ind i omgivelserne. OctoCamoen giver virkelig følelsen af at man kan snige sig af sted som aldrig før. Nu er det ikke længere nødvendigt at gemme sig i papkasser, man ligger sig blot på jorden og smelter i et med omgivelserne. Det er dog ikke en usynlighedsfunktion, for fjender vil opdage en hvis de kommer for tæt på. Men på afstand og til en hurtig flugt, så er det en optimal løsning.

Kojima stopper dog ikke der, men introducerer også nogle andre elementer til spillet. Nemlig stress, psyke og Drebin Shop. Stress og psyke har en direkte effekt på Snake og den måde han opfører sig på slagmarken. Hvis Snake bliver for stresset, så vil det påvirke hans psyke, og hvis psyken falder så får Snake sværere ved at sigte og ramme. Dog er der også positive ting ved at være i krig. For hvis Snake bliver nok stresset mens han er i kamp, vil han blive fyldt med adrenalin, og vil i en kort periode reagere hurtigere og lade hurtigere. Dog har adrenalinen en negativ effekt på hans psyke bagefter.

Drebin Shop er nok spillets største omvæltning. For med Drebin Shop er det nu muligt at købe ammonunition og våben når som helst i løbet af spillet. Man skal blot gå ind i en menu og handle. Muligheden for at kunne handle når som helst, gør at det hele er langt mere tilgængeligt, og man nu ikke skal tænke over at indsamle alt på slagmarken.

Med Metal Gear Solid 4 smider Kojima en masse nye overraskelser ind, og en masse nye elementer. Alle ideerne er gode. Men i sidste ende så fungerer stress eller psyke slet ikke så optimalt som man kunne have ønsket sig.Faktisk er det kun i meget få tilfælde at man som spiller overhovedet ligger mærke til det i løbet af spillet. Der er enkelte steder hvor spilleren bliver gjort opmærksom på stress og psyke er en del i spillet.

Men selv med de enkelte gameplaydele der ikke fungerer helt optimalt, så er den samlede oplevelse af spillet simpelthen ubeskrivelig. At blive jagtet rundt af soldater mens kugler flyver om ørene på en, eller stå tæt op af en væg mens en gruppe soldater går forbi og ens hjerte næsten står stille af ren spænding. Øjeblikke som disse beviser at Metal Gear Solid 4 leverer alt det man forventer af de gamle spil, men også formår at bringe de nye og moderne gameplay elementer ind i Metal Gear universet, uden de ødelægger spiloplevelsen.

Og spiloplevelsen er det Metal Gear leverer i overflod. Spillet er det ene højdepunkt efter det andet, og når man endelig tror man har ramt det tidspunkt i spillet hvor alting bliver kedeligt, så er den kedelige sekvens ikke mere end ti minutter, og så er spillet tilbage igen i det absolutte højeste gear, hvor pulsen ikke får lov til at slappe af. Det er Snakes sidste eventyr, og det kan mærkes, for der bliver spillet på alle tangenter, og alle spørgsmål fra de forrige spil bliver opklaret på en tilfredsstillende måde.

La-li-lu-le-lo
MGS4 er dog meget mere end den store singleplayer del. Der er også en seperat komponent der hedder Metal Gear Online, som lader dig gå online med op til 16 personer. Der er de klassiske variationer af deathmatch og capture the flag, men der er også de mere unikke muligheder som Sneaking Mission hvor en spiller indtager rollen som Snake, og skal kæmpe en mand mod de andre soldater.

Multiplayer delen i MGS4 er alt andet end en eftertanke, og noget som ikke er blevet arbejdet på. Man skaber nemlig sin helt egen karakter, som man tildeler nogle evner indenfor forskellige våben eller nærkampsteknikker. Igennem ens online oplevelser optjener man så erfaringspoint og forbedre disse evner. Ligesom selve MGS4, så har multiplayer også fået en komplet omvæltning, og kontrolleres nu også som i singeplayer, og det gør at multiplayer er langt mere action orienteret. Selvom multiplayer ikke er det man køber MGS4 for, så er det alt andet end noget der er blevet sat sammen i et par hurtige vendinger.

Hvis man kan give det mere langsomme gameplay en chance, og de mange muligheder for at personliggøre ens karakter. Så venter der er en unik oplevelse, som har holdspil og ånden fra Metal Gear i sig.

Courage is solid
Metal Gear Solid 4 er en fantastisk spiloplevelse der skubber grænserne for hvad man kan forvente af filmisk præsentation i et spil. Metal Gear Solid 4 er desværre Snakes sidste mission, men det er en mission man ikke bør gå glip af, og så afgjort et af årets absolut bedste spiloplevelser.
Holdbarhed:8.9
Overall 9.5
0