Minecraft

Anmeldt af: Mikki Andersen - 26. juni 2014 - kl. 22:52
1 0

Uanset hvem man er, kender man sandsynligvis til spillet Minecraft. Det udkom for flere år siden på PC, men er for nyligt udkommet som fysisk kopi på PlayStation 3.

Minecraft er for nyligt udkommet som fysisk kopi til PlayStation 3, selvom spillet har været ude igennem flere år på PC. Spillet er blevet populært iblandt unge som ældre spillere overalt i verden, og en stor del af grunden er, at spillet et utroligt populært emne på YouTube, hvor mange folk spiller spillet, filmer det og lægger det op på YouTube. Uanset hvem du er, har du uden tvivl en eller anden form for kendskab til Minecraft. Nu er det så endelig kommet til PlayStation 3, men er det lige så godt på konsol som det er på PC?

Minecraft er i bund og grund et stort sandkassespil, hvor man bliver kastet ud i en stor pixeleret verden og må prøve sig frem, for at finde ud af hvad det egentlig går ud på, da man hverken får oplyst nogen egentlige mål eller historie. Det eneste værktøj man har, er sine to bare næver, og med dem skal man indsamle ressourcer, hvilket er hovedessensen af spillet. Rundt omkring er der jord, sand, sten, træer og mange andre mineraler, som kan udhugges, opsamles og bygges ud af, blandt andet redskaber, våben, udrustning og meget andet. Man kan også bare bygge sig et hus, og lade som om at man skal bo der til sine dages ende, men der er heldigvis meget mere at komme efter i Minecraft, hvor næsten kun fantasien sætter grænser når det kommer til hvad man kan skabe.

Selvom spillet ikke har en decideret ”historie”, er der stadig et formål med spillet, hvis man vælger at spille Survival. Det kan gennemføres. Spillet gælder om at holde sig i live, indtil man finder de redskaber, man skal, for at kunne nå Enden, hvor Endens Drage venter på dig. Dette involverer en masse minearbejde og adskillige ture til The Nether, hvor man vil samle ting, som skal bruges i kampen mod Endens Drage. Her er der tale om ingredienser, som bruges i miksturer, som er vigtige i kampen mod Endens Drage – uden disse er man stort set fortabt.

Men før man kommer så vidt, bliver man nødt til at lægge en plan. Det nytter ikke at fare rundt efter ressourcer midt om natten, da der vil være fjendtlige kreaturer på spil, heriblandt zombier, skeletter, Creepers, edderkopper og Endermen. Derfor må man indsamle byggematerialer, som man kan bruge til at bygge hus af, så man kan gemme sig fra farerne indtil det bliver lyst. Selvfølgelig vil det også være muligt at bygge andre ting, da Minecraft jo trods alt er som at lege med Lego for folk med spillesystemer.

Ud over de fjendtlige kreaturer vil der både nat og dag være mulighed for at finde venlige kreaturer. Om man fanger disse eller bare slagter dem på stedet, er op til spilleren. Tager man dem i fangeskab, kan man fodre disse, hvilket får dyrene til at parre sig – derfor skal man mindst fange to dyr af gangen, hvis dette er intentionen. Herved kan man starte sin egen gård op, og få adgang til et større madforråd, som kan hjælpe dig med at overleve når du bliver angrebet af fjender.

Vejen for at finde Enden kan være lang. Man må, før man giver sig i krig med noget, også have et godt lager af ”Eyes of Enders”, hvilket er en kombination af ressourcer fra fjendetyperne Endermen og Blazes. Disse kastes afsted, og så viser de vej til portalen ved Enden. Om de så falder til jorden eller går i stykker er tilfældigt. Når man når frem til portalen, der fører dig til Enden, skal man igen bruge Eyes of Enders for at aktivere portalen. Man skal ikke grave direkte ned, når man når frem, da man så vil ryge ned i lava og brænde op.

Herefter har man sådan set gennemført spillet, men verdenen er stadig tilgængelig, så selvom man er nået Enden, er det ikke ens betydende med, at man skal stoppe her – Minecraft er fuld af ting, man kan udforske, selvom konsolversionens verdener ikke er uendelige. Selvom spillet bestemt er sjovt og man kan lægge rigtig mange timer i det i starten, vil det uden tvivl med tiden blive mere og mere kedeligt. Dette er blandt andet fordi, at det man foretager sig er meget gentagende, og der vil normalt ikke ske alt for meget nyt.

Dog er dette ikke den eneste side af spillet. Udover Survival-delen af spillet har man også muligheden for at lave en Creative-verden, som giver dig et uendeligt antal af alle blokke og muligheden for at flyve. Denne del kan være sjov bare at bygge i, men er langt fra lige så udfordrende som Survival-delen af spillet er. Det er desuden ikke muligt at gennemføre en Creative-verden, men man kan fylde hele verdenen op med fede designs til forskellige formål.

Minecraft har også en online-del, som gør det muligt at spille med op til 8 venner i gennem PlayStation Network, eller lokalt med 4 venner på delt skærm. Spillet ændrer sig dog overhovedet ikke, udover at der kommer flere spillere med i verdenen, som kan hjælpe dig med at udforske og bygge fantastiske kreationer.

Selvom spillets grafik måske ikke er imponerende (alt er firkantet), fungerer det meget godt i Minecraft. Det er minimalistisk, men skaber et fint fundament for spillet. Bruger-interfacet kan dog godt være en smule forvirrende, hvis man er ny til konsolversionen, for eksempel når man skal bruge ovnen eller skabe noget. Dog er det nemmere at skabe ting i konsolversionen, da man ikke længere skal gætte sig til det rigtige mønster – så længe du har tingene til at skabe det pågældende udstyr, så klarer spillet resten.

Så når alt kommer til alt, må man sige, at Mojang har gjort et utroligt stykke arbejde med udviklingen af spillet. Man kunne måske godt have ønsket sig, at verdenen var uendelig som på PC, men da dette ikke er tilfældet, må man tage til takke med det man har, og glæde sig over dette. Spillet er utroligt sjovt, og man kan få flere timer til at gå med det – uanset om man spiller med målet om at besejre Endens Drage eller bare for at bygge huse – uanset om det er i Survival eller Creative. Spillet kan bringe glæde i alles øjne, og det må siges at være på tide, at spillet endelig udkom til PlayStation 3.
+ Underholdende gameplay, mange timers god fordrivelse, sjovt at spille med andre i multiplayer.
Verden er ikke uendelig, brugerinterface virker forvirrende i starten, føles repetitivt efter længere tid.
0