Moose Life

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. februar 2021 - kl. 19:47
2 0

Legendariske Llamasoft er tilbage med et nyt retro-arkadeskydespil, som også denne gang kan spilles både med og uden VR. Læs anmeldelsen af det trippede Moose Life her.

Moose Life er det nyeste spil fra industri-legenderne Jeff ‘Yak’ Minter og Ivan ‘Giles’ Zorzin, der tilsammen går under navnet Llamasoft. De to herrer har været en del af spilbranchen siden den helt spæde begyndelse og har stort set hele tiden været indbegrebet af trippede og psykedeliske arkadespil.

Moose Life er et psykedelisk skydespil i ægte 80’er retro arkadestil. Man skal dog ikke lade sig snyde af den simple visuelle overflade, for gameplayet er helt på højde med andre shootere og på det seneste har de to herrer kastet sig over VR-teknologien i Minotaur Rescue VR og Polybius. Moose Life kan også spilles både med og uden et VR-headset.

Man spiller som en elg (eller er det et rensdyr?), der bevæger sig igennem en slags tunnel bestående af gulv og loft. Ens elg (eller rensdyr) kan hoppe mellem gulvet og loftet og modsat så mange andre skydespil af denne type, kan man selv bestemme hastigheden man bevæger sig med - og man kan endda bevæge sig baglæns hvis der er en power-up man missede eller en fjende man gerne vil gøre det af med.

Man bevæger sig så gennem denne tunnel og imod en kommer der massevis af fjender i forskellige former og styrker. Der er viruspartikler af forskellig art, bolde, flere udefinérbare forme og meget andet - men ens for dem alle er, at de skal skydes inden de gør det af med dig. Hvis man lader dem være i live for længe, kan de finde på at ændre form og nogle af dem spawner flere nye versioner af sig selv.

Når fejnderne bliver ramt eksploderer de i tusindvis af partikler og skærmen bliver hurtigt fyldt med partikler, fjender og meget andet. Man skal ofte også indfange får, som kommer ud af nogle af fjenderne når man skyder dem og målet er at indfange så mange får som mulige og holde dem - og dig selv, i live indtil slutningen af banen for at få ekstra bonus points.

Endelig vil man med jævne mellemrum støde på piller i diverse farver som hopper rundt på banen (både på gulvet og på loftet) og disse fungerer som power up’s. De kan for eksempel gøre ens skud kraftigere, omringe en med beskyttende giraffer eller sende massevis af andre elge (eller rensdyr) ud i horisonten efter fjenderne.

Præcis lige som i klassiske arkadespil, bliver man ikke taget i hånden i Moose Life. Det er ikke altid tydeligt hvad det er der sker og jeg kunne dog godt have ønsket mig en helt simpel hjælpeskærm, der lige outlinede grundprincipperne i gameplayet. Det skal dog også siges, at ved at spille igen og igen, så finder man et mønster i galskaben og man lærer hvad de forskellige fjender gør og hvordan man får nedkæmpet dem.

Jeg ved ikke hvilke farvede piller Llamasoft har indtaget, for som du måske kan høre, så er Moose Life bimlende tosset. Og hvad er det lige med deres fascinationen af dyr? Mange af deres spil indeholder dyr af forskellig art, deres spiltitler kan også finde på at have dyrenavne (Moose Life, Space Giraffe, etc.) og ja, selv deres firmanavn har et dyrenavn i.

Det er ikke så let at vurdere grafikken i Moose Life. Det ville være synd at kalde den køn, men det er jo et bevidst retro-valg af folkene bag. Der sker en masse på skærmen når fjenderne eksplodere og det kan til tider være ganske overvældende at se på - specielt i VR får man smidt det hele i hovedet og det ser ret vildt ud. Hovedmenu og titelskærm er blandet sammen og det er meget svært at se hvad man vælger og rent brugervenligheds-mæssigt er det noget værre rod - men det er ikke det Jeff Minter & Co og mest op i. Sådan var det i 80’erne og sådan bliver det ved med at være - de to herrer sidder uden tvivl fast i en 40 år gammel tidskapsel.

Lydeffekterne er præcis som man husker dem fra 80’erne arkadespil; lidt mudrede og i dårlig kvalitet, mens soundtracket er overraskende sprødt med diverse elektroniske tracks, som faktisk er ret fede.

Moose Life er et typisk Llamasoft spil - der er ganske enkelt ingen andre der laver spil sådan her længere. Moose Life er et spil, som er lavet af ren kærlighed til de klassiske arkadespil og ikke for at tilfredsstille aktionærer eller en direktionsgang. Det er en fornøjelig hyldest til de klassiske arkadespil - præcis som alle spillene fra Jeff Minter og Ivan Zorzin altid er.

Moose Life kan købes på PlayStation Store for 94 kr.
+ Trippet og farverig grafik, nærmest hypnotisk i VR, fedt soundtrack, let tilgængelig gameplay
Meget forvirrende hovedmenu der er svær at bruge, den visuelle side kan skræmme nogen væk