MotoGP 4

Anmeldt af: - 13. juli 2005 - kl. 22:18
0 0

Tiden for de firehjulede er overstået, nu skal kampen stå mellem de tohjulede djævelsmaskiner. MotoGP serien startede for nogle år tilbage og er med årenes løb blevet til det måske bedste motorcykelsp

Der er ikke så meget nyt under solen, det gælder stadig om at komme først over målstregen. Men sidste udspil i MotoGP serien viser nogle virkelige forbedringer på det grafiske samt mange nye features, der vil gøre enhver motorcykelfan vild.

Som sagt er gameplayet stadig det samme. Du skal vise, at du er den hurtigste på cyklen og helst vinde hver gang for at stå øverst på podiet ved sæsonens afslutning. Selve styringen er også den samme. Der bliver accelereret på en knap og bremset på en anden, cyklen bliver styret på de to analog pinde. Det er så nemt, at under denne anmeldelse lykkedes det anmelderens kone at vinde adskillige løb, og det siger ikke så lidt.
MotoGP 4

Du kan vælge at kaste dig ud i kampen om mesterskabet med det samme, eller du kan starte med at få lidt kendskab til cyklen. De forskellige modes, du kan spille, er de klassiske; "Arkade", "Time Trial" og "Sæson". ”Arkade” og ”Time Trial” siger næsten sig selv, og det er der, man opnår sin rutine i spillet. Vi kan dog ikke undgå, at ”Sæson” er der, hvor hele spillet ligger gemt. I en sæson kan man køre i tre forskellige klasser; 125 cc, 250 cc og selvfølgelig Grand Prix klassen.

Når du kaster dig ud mod de store drenge i kampen om mesterskabet, skal du lige vise, at du kan holde dig på banen. Som i den virkelige verden skal man igennem en tidskørsel, hvor dem med de hurtigste tider kommer i pole, og de langsomme starter bagerst. Man har fem minutter i tidskørslen til at få den hurtigste tid. Mener du derimod at have styr på det hele, kan du vælge at springe det hele over og starte bagerst i feltet. Det kan lade sig gøre, hvis man har valgt mere end fem omgange, ellers er det stort set umuligt.

Er man helt ny i MotoGP regi, er der mulighed for at få hjælp af den børnevenlige bremseassistent, der automatisk bremser cyklen ned, når man kommer til et sving. En meget fed feature, der gør spiloplevelsen en del sjovere. Dog begrænser assistenten ens mulighed for at presse maskinen til det yderste i svingene, men det vænner man sig hurtigt til.

Omvendt hvis man er rutineret i MotoGP 4, kan man vælge at slå "Simulation" til, så der er kontant afregning ved den mindste fejl, og der menes den mindste fejl. Kommer du lidt langt ud i et sving og rammer rillerne inden græsset, ryger du ned. Det mindste skub fra en modstander, og du ryger rundt. Det skal siges, at det er utrolig svært med ”Simulation” slået til, virkelig udfordrende og tidskrævende.

En anden feature er muligheden for at lave om på sin cykel. Ved hvert løb, du kører, optjener du de såkaldte GP points, der giver dig mulighed for at købe skjulte baner, gamle motorcykelkører og billeder fra MotoGP. Du kan også bruge noget tid på at ændre på din cykel afhængig af, om du vil favorisere acceleration over styreevne og stabilitet samt øge bremsernes effektivitet, hvilket giver en tendens til understyring. Det er meget begrænset, hvad man kan pille ved, og man skal nok være en motorcykel kender for at gide pille ved de småting.

Her stopper det ikke, er man ved at køre lidt surt i MotoGP 4, kan man kaste sig over en af de over 100 forskellige udfordringer, der gemmer sig i MotoGP 4. Blandt andet skal man vinde over en anden på kun to omgange, køre forskellige baner under en bestem tid og så videre. Meget underholdende hvis man er ved at blive lidt træt af kampen om mesterskabet.

MotoGP 4

Som førnævnt har Namco virkelig været ude med grovfilen og finpudset MotoGP på det grafiske. Det er virkelig som at være med i et rigtigt løb, og når fluerne splatter ud på ens visir ved man, at man kører motorcykel. Dog kan insekterne fjernes uendelig mange gange ved et tryk for en enkelt knap.

En lille detalje som et fly, der flyver ind over banen midt i kampens hede eller grus på dækkene, hvis du lige har været ud at vende i kanten, er de småting, der giver det sidste. Eller hvis man kører et løb i heftig regnvejr, så står der en ”hale” af regn efter cyklen.

Skal man hive noget frem, der måske kunne være bedre, kan nævnes, at hvis man har været ude at ligge i det vildeste styrt, kunne det være meget fedt, hvis man kunne se det på cyklen eller på køreren i form af lidt skidt på tøjet eller andet. En anden lille ting, der måske er lidt ved siden af er, når man tager et skarpt sving, så bliver banen afspejlet i kørerens hjelm og motorcykel, noget der måske ikke skulle være så synligt igen.

En nydelse er især muligheden for at se ens løb i replay. Det er seriøst som at se motorsport på Eurosport. Du kan se, hvordan cyklerne bruger kontrastryring, og hvordan kørerne følger idealkurven banen rundt. Replay funktionen er også til stor morskab, når man spiller 4 mod hinanden. Undertegnede havde drengene på besøg, og det viste sig, at replay funktionen næsten var lige så sjov som selve spillet, udelukkende fordi man kunne se, hvordan der blev kæmpet på kryds og tværs.

Lydsiden er her, hvor MotoGP 4 halter lidt. Mange forbinder motorcykler med en meget hidsig høj lyd, der bare tonser der ud af. I 125 cc klassen er lyden acceptabel, men i 250 cc samt GP klassen knækker filmen. Lyden virker meget kunstig og overfladisk og slet ikke så brutal og rå, som den måske burde være.

Namco er jo kendt for deres arkade spil, hvor der sjældent bliver gjort så meget ud af musikken. Musikken kører bare i baggrunden, og er man ikke til det musikalske, vælger man hurtig at slå den fra.

MotoGP 4Holdbarhed
MotoGP 4 kan sagtens træde vande i utallige timer grundet det store udvalg af spilmodes. Sidder man mutters alene, er der de tre forskellige mesterskaber, man kan begive sig ud i. Har man allerede klaret dem, er der de utallige udfordringer, der ikke lige er sådan at klare. Er man så heldig at have én at spille med, kan man jo køre om mesterskabet begge to.

Holdbarheden ligger dog helt klart, når man spiller fire mod hinanden, og med mulighed for at spille op til otte online er der næsten ubegrænset morskab at hente. Det skal lige siges, at der ikke kun er otte på banen men stadig 21, så der er en mulighed for ikke at komme sidst.

MotoGP 4 er et utrolig vellykket spil, der giver spilleren en fed og realistisk oplevelse på motorcyklen. Man behøver ikke være motorcykel fan for at falde for MotoGP 4, det kommer helt af sig selv.

Underholdningen ligger i muligheden for at spille op til fire personer mod hinanden, og er man så heldig at være online, ved man godt, hvad man skal bruge tiden på. Man kan altid hive MotoGP 4 frem, hvis man lige vil give den lidt gas på den tohjulede.
0