MotoGP17

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. juni 2017 - kl. 15:55
Del denne artikel:
0 2

Så er det årlige officielle MotoGP racerspil udkommet og vi har set nærmere på, om der er nogen nævneværdige nyheder fra de sidste par års udgaver. Læs anmeldelsen af MotoGP17 her.

MotoGP17 er året officielle MotoGP racerspil og igen i år kommer det fra italienske Milestone, der efterhånden må anses som specialister ud i motorcykelracerspil, med både MotoGP-, Ride- og MXGP serierne på CV’et. Som altid med årlige udgivelser, er det småt med forbedringerne fra sidste års udgave - den største nyhed må være, at spillet nu kører med silkebløde 60 frames i sekundet.



Da MotoGP som sagt er det officielle MotoGP spil, indeholder det alle de officielle kørere, alle de officielle motorcykler og alle de officielle baner fra årets MotoGP mesterskab - og for første gang også Red Bull Rookies mesterskabet, som udklækker fremtidens MotoGP stjerner.

MotoGP17 indeholder en række forskellige spilmuligheder men de altoverskyggende er de to fyldige karriere-dele; Rider Career og Managerial Career. Den første forklarer vel nærmest sig selv og er nærmest identisk med karrieredelen fra de forrige MotoGP spil - bortset fra inkluderingen af det nye Red Bull Rookies mesterskab, som er ens nye startpunkt for rejsen igennem Moto3 og Moto2 klasserne for endelig at deltage i det eksklusive MotoGP mesterskab.

Managerial Career er et fint alternativ til den almindelige karrieredel. Her skal man, ligesom i Rider Career, køre op igennem klasserne, men på samme tid også styre ens hold som team mamanger. Man skal forhandle kontrakter med sponsorer, udvikle ens motorcykler, ansætte medarbejdere lige fra ingeniører og PR managers til kostvejledere og meget andet.



Managerial Career er meget dybere end den almindelige karriedel og man kommer ud for at skulle tage nogle tunge beslutninger omkring, hvordan ens få midler skal bruges bedst muligt. Det er dog lidt ærgerligt, at man er tvunget til selv at køre løbene, da det ikke er muligt udelukkende at spille som team manager hvis man skulle have lyst til det - det ville have været fint, hvis man havde haft valgmuligheden for at hyre ekstra kørere til at tage sig af den del.

Hvis man ikke lige er til de langtrukne karrieredele, så kan man vælge en motorcykel i MotoGP, Moto2, Moto3 eller Red Bull Rookies klasserne og hoppe direkte ind i spillets Quick Mode, hvor det er muligt at køre et fuldt Grand Prix, et fuldt mesterskab, Time Attack og løb i spilt-screen. Multiplayer er ret standard, men inkluderingen af Co-op Season, hvor man side om side med en holdkammerat kæmper online mod andre hold af to spillere om at vinde en fuld sæson, er ganske fin. Vi oplevede ingen problemer med at forbinde til spillets servere og når man var i gang med et løb, fungerede det for det meste gnidningsfrit.



Som det fremgår ovenfor, er der masser af indhold i MotoGP17, men hvordan spiller det så? Som alle der tidligere har spillet et motorcykelracerspil vil vide, så er racerspil der foregår på to hjul meget anderledes end racerspil på fire hjul og sådan skal det jo helst også være. I MotoGP17 handler det meget om flow og om at komme ind i sving fra den rigtige vinkel og når det lykkedes, mærker man suset. Styringen i MotoGP17 er fin og man kan skræddersyg sværhedsgraden næsten som man ønsker det - og heldigvis har Milestone i år fået forbedret den kunstige intelligens hos modstanderne - og selv om den ikke er perfekt, så kører de andre kørere mere troværdigt i år.

Der er stor forskel på styringen af motorcyklerne fra klasse til klasse - men også på de enkelte motorcykler indenfor hver klasse. Specielt i den store MotoGP klasse får man nok at se til, da det er nogle kraftfulde bæster man har med at gøre og man skal ikke give for meget gas på vej ud af et sving eller hvis baghjulet er ude på curben, så ryger man rundt. I de mindre klasser hvor motorcyklerne ikke er så voldsomme, er de lidt nemmere at danse med.



MotoGP17 er det flotteste spil i serien til dato - men det siger faktisk ikke så meget. Den største forbedring i grafikken er, at spillet nu kører med silkebløde 60 frames i sekundet og det er altid et stort plus for et racerspil. Den opdateret hastighed har dog ikke været gratis, da grafikken stadig virker meget simpel - bortset fra motorcyklerne, som ser lækre og detaljeret ud. Omgivelserne omkring banerne er ikke ret kønne, lyseffekterne er nærmest ikke eksisterende og sekvenserne før et løb, hvor man ser kører og pit crewet i garagen, er pinligt grimme.

Fysikken er desværre meget svingende, da det stadig er muligt at pløje igennem modkørerne som vælter rundt, mens man andre gange selv vælter ved den mindste berøring. MotoGP17 ligner ikke et spil fra 2017 og det er på tide, at Milestone får smidt MotoGP serien over på en ny spilmotor, som de allerede har gjort med for eksempel deres MXGP motocross serie.

Milestone har samarbejdet med Dorna Sports, som har tv-rettighederne til MotoGP serien og derfor er al grafik på skærmen under et løb identisk med det man ser på fjernsynet hvis man følger med i MotoGP serien - det er måske en lille ting men formentligt et stort plus for fans og er med til, at fremhæve at MotoGP er det officielle spil til MotoGP serien.



Lydsiden er blevet forbedret i år, hvor Milestone har optaget nye motorlyde til alle motorcyklerne og selv om de stadig lyder lidt underlige, er de langt tættere på virkelighedens MotoGP lydbillede end tidligere. Soundtracket i menuerne er fint og resten af lydsiden er velfungerende uden at imponere.

Selv om MotoGP17 ikke byder på de store nyheder, er det blevet forbedret på en række mindre punkter - men det er stadig ikke på et niveau man kunne forvente af spil udgivet til fuld pris her i 2017. Er man fan af MotoGP serien - og kan man leve med den forældet grafik og de sædvanlige underlige småfejl som vi ser i spil fra Milestone, så er MotoGP17 det bedste spil i serien og det er fyldt med indhold, som vil holde fans fanget i timevis.

Vi ser dog frem til at Milestone, forhåbentligt næste år, smider et MotoGP18 på gaden, som kører på en ny spilmotor, hvor den grafiske side er mere tidssvarende og hvor fysikken ikke er en gemt fjende, som kan slå til, til hver en tid. Flere års modificeringer af MotoGP serien har efterhånden lagt grundlaget for et ganske solidt officielt MotoGP spil, nu mangler vi bare lige at få den tekniske del med.
+ Meget indhold, god brug af den officielle MotoGP licens
Forældet grafik, svingende fysik
Gameplay:7.0
Grafik:5.5
Online:-
Holdbarhed:8.5
Overall 6.5
Log ind og stem
2
Der er 2 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.