MotorStorm

Anmeldt af: Morten Skou - 2. februar 2007 - kl. 22:07
Del denne artikel:
0 0

Man tager en stor ørken med en masse bjerge og omdanner den til et stort rallyområde opdelt i forskellige baner. Derefter tilsætter man en lang række biler, motorcykler og monstertrucks – og så ender

Man tager en stor ørken med en masse bjerge og omdanner den til et stort rallyområde opdelt i forskellige baner. Derefter tilsætter man en lang række biler, motorcykler og monstertrucks – og så ender man ud med spillet Motorstorm.

Gameplay
Et ordentlig actionbrag, det er hvad Motorstorm ved første øjekast minder om. I et rally, hvor der ikke tages højde for bilernes klasser, og hvor der i øvrigt ikke er nogle regler for, hvad man må og ikke må – det handler ganske enkelt om at komme først over målstregen.


Ens for alle køretøjerne er, at man har mulighed for at fyre en lækker booster af, som forøger hastigheden markant. Men nu er det jo ofte sådan i spil, at ting som boosts ikke holder lige så længe, som man gerne ville have det. I Motorstorm har udvikleren valgt at tage skridtet videre, hvis du glemmer at give slip på boosten, inden den løber ud, så eksploderer din bil ganske enkelt, og man er tvunget til at se på en eksplosionsscene, som ret hurtigt bliver triviel.

Banerne er lidt utraditionelle for denne spilgenre, de er nemlig opbygget på den måde, at der hele tiden er flere forskellige ruter, man kan tage – nogle sværere og hurtigere end andre. Dette må siges at være en ting, som gør, at det i forvejen ekstremt hurtige spil lige får den ekstra tand af intensitet, som er et rart pust i den rigtige retning for genren.

AI’en i spillet, det vil sige den teknologi, der bruges til at styre modstanderne, er meget interessant at spille imod. I stedet for, at de blot kører deres egne fastlagte baner, så vil de helt umotiveret forsøge at skubbe dig af banen eller ind i forhindringer, og de er også i stand til at ændre deres rute, hvis du skulle skubbe dem ud af kurs. Man oplever også ofte, at de computerstyrede spillere laver fejl, og at de eksempelvis kører ind i en sten og eksploderer. Der går da heller ikke længe, før man skal til at tage sig gevaldigt sammen, hvis man vil iblandt de tre første i mål – en ting, der er nødvendig for at få markeret løbet som gennemført.


Spillet giver mulighed for, at man kan bruge ”tilt”-funktionen, der som bekendt er indbygget som standard i PlayStation 3 controlleren. MotorStorm understøtter tilt på den måde, at man kan anvende det til at styre selve bilen med. Desværre lukker dette også af for, at man kan bruge de almindelige analog-sticks, hvis man altså vælger at slå ”motion sensor” eller såkaldt ”tilt” til. Det er super svært at styre bilen, hvis man vælger at bruge ”tilt”. Det havde været sjovere, hvis man kunne bruge tilt til at lave beskidte tricks eller lignende og så beholdt styringen, hvor den hører hjemme; på sticksne.

Der var i den udgave af spillet, som er blevet testet her, ingen form for onlinespil. Rygterne siger dog, at der vil være det i den amerikanske og europæiske version. Og så må vi da håbe for dem, der har købt den japanske udgave af spillet, at Sony også udvider disse med en onlinepatch.

Grafik
Nogle af de grafiske elementer i Motorstorm ligger helt sikkert i toppen, hvad angår PlayStation 3’s launchtitler. Desværre er det langtfra gennemført igennem hele spillet.

Detaljer som at man kan smadre mere eller mindre alle de dele af omgivelserne, som er realistiske at kunne smadre, er rigtigt lækkert lavet, desværre kræver det dog ofte, at man vælger at køre ind i dem og dermed mister fokus fra det, som det hele går ud på; nemlig at overleve og vinde løbet.


Den tidligere nævnte eksplosionsscene, som kommer hver gang, man banker sit køretøj ind i en forhindring eller ganske enkelt glemmer at give slip på boosten, bliver lynhurtig meget irriterende at se på, og så er den ikke engang specielt flot udført, når det kommer til de grafiske detaljer.

Lyd
Rasende motorlyde og et hårdtpumpet soundtrack er hvad Motorstorm har at byde på. Kunstnerne på soundtracket tæller blandt andet Primal Scream, Slipknot, Nirvana og en lang række mindre kendte bands.

Der er uden tvivl tale om et af de bedste soundtracks til et spil, som er set længe, og det er uden tvivl med til at få adrenalinen til at pumpe endnu hurtigere igennem kroppen. Rart at se, at det ikke kun er Electronic Arts, der forstår at give deres spil et frisk pust med et lækkert soundtrack.

Holdbarhed
Selv om Motorstorm lader til at være et fedt koncept, og at det ved første øjekast er flot og actionpræget, så holder det ikke helt i længden. I den japanske udgave, som vi har testet, er der som sagt ikke mulighed for onlinespil og ligeledes heller ikke for offline multiplayer af nogen art.


Spillet bliver dermed hurtigt trivielt, og selv om de forskellige løb er fordelt over fire forskellige sværhedsgrader, så virker det mest af alt som om, at spillet er blevet udgivet alt for tidligt.

Overall
Der er ingen tvivl om, at Motorstorm bliver et af de spil, som rigtigt mange vælger at hive med hjem i forbindelse med købet af PlayStation 3. Eftersom der i den europæiske version kommer mulighed for online spil, så bliver det uden tvivl også et af de mest actionspækkede bilspil på markedet. Den testede version, og dermed udgaven som danner vores grundlag for karaktererne i denne anmeldelse, er den japanske udgave – som man bør holde sig langt væk fra.
Gameplay:7.0
Grafik:8.8
Online:-
Holdbarhed:7.0
Overall 7.6
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.