Motorstorm: Apocalypse

Anmeldt af: Martin Grænge Hansen - 16. marts 2011 - kl. 22:30
10 0

Verden er af lave, og deltagerne i Motorstormfestivalen ræser direkte imod undergangen.

Motorstormserien fik fra start, i kraft af sin ret unikke fokus på actionræs, opbygget en ganske solid fanskare. En fanskare, der vægtede fartfornemmelse og action højere end seriøsitet og realisme. De tidligere spil i serien har hovedsagligt budt på ræs i øde ørkenlandskaber og udbrændte vulkaner, men her i tredje omgang er de nøgne bjerglandskaber byttet ud med rå betonvægge, og banerne snor sig nu igennem storbyjunglen og dennes mange udfordringer.

Skulle vores lille land en dag blive ramt af et jordskælv – altså et rigtigt et - så ville al rationel tænkning nok pege i retningen af en ”løb for livet”-strategi. I Motorstormuniverset er sagen en lidt anden, og da der bliver varslet heftige jordskælv, flodbølger og andet dystert omkring byen, ’The City’, vælger en gruppe hårde negle at afvikle tre dages dødskørselsfestival igennem det ruinerede gadebillede. Igennem en tegneserieinspireret fortælling præsenteres veteraner og nybegyndere, der enten forsøger at bibeholde eller etablere deres navne og dermed blive udødeliggjort som sande vanvidslegender.

Præmissen for Motorstorm: Apocalypse er præcis, som den altid har været. Du kan vælge at ræse på alt fra motorcykel til lastbil – du skal bare være den første, der krydser målstregen. Alle kneb gælder, så hold dig ikke tilbage med at bruge smutveje og vær ikke bleg for at skubbe din modstander af banen, hvis det kan være med til at forbedre dine egne chancer.

De nye omgivelser klæder spillet godt, og man mærker, at udviklerne har lagt et stort arbejde i at lave et spændende banedesign. Det ses blandt andet på, at banerne løbende ændres, imens naturkatastroferne tager til. Nogle ruter blokeres og nye ruter åbnes, imens Moder Jord spiller lidt med musklerne.

På trods af, at man sigter efter en arkadefornemmelse, så kan de forskellige køretøjer godt virke lidt tunge i styringen. Der er helt åbenlyst forskel på, om man vælger en sportsvogn eller en ATV, men især i registret omkring buggy og mudplugger-bilerne kan man godt føle, at det bliver lidt ensartet og tungt. Kombineres dette med et dynamisk banedesign, hvor to omgange sjældent er identiske, så kan det hele godt ende ud med at blive lidt frustrerende og ret tilfældigt. Du kommer uden tvivl til at køre galt en hel del gange, da vejene er overdænget med betonblokke, bilvrag og andre forhindringer.

En boost-knap sætter kulør på oplevelsen, men da denne får bilen til at overophede og derved eksplodere, er der også en fin portion taktiske overvejelser at gøre sig i Motorstorm. Boost-måleren køles ned, hvis man kører igennem vand, og som noget nyt køler den også ned, hvis man slipper speederen, når ens køretøj hænger i luften. En række perk-lignende færdigheder er der også blevet plads til. Disse gør blandt andet boost-tiden længere eller nedsætter tiden, der går fra man er kørt af banen til man genopstår og kan køre videre. Disse er dog udelukkende tilgængelige i spillets onlinedel.

Netop online har Motorstorm: Apocalypse set massive forbedringer. En lang række statistikker bliver gemt, og konkurrenceaspektet bliver dyrket lidt mere, da det nu er muligt at indgå væddemål, før et ræs starter. De point, man vinder, kan blandt andet bruges på nye ikoner til ens profil og udstyr til ens køretøjer. Går man online, finder man også hurtigt ud af, at Motorstorm er et spil man skal investere ret meget tid i, hvis man planlægger at vinde et ræs i ny og næ. De hårdkogte racingentusiaster kender allerede hver en lille smutvej, og derfor kan målet om at vinde hurtigt skifte til, at man bliver glad, bare man når over målstregen indenfor tidsgrænsen.
Alligevel er det i onlinedelen man bør bruge mest af sin tid, da den kunstige intelligens halter lidt. I spillets historiedel er man tvunget til at starte fra bunden og skal først gennemføre spillet som nybegynder, før man får adgang til pro-niveauet. Det virker som en irriterende stopklods, der hæmmer unødvendigt meget – især fordi det stort set er umuligt at tabe et ræs på nybegynderniveau, da modstanderne nærmest holder stille, hvis de er i nærheden af at vinde et ræs.

Ikke alle dele af spillet er lige gennemarbejdet rent grafisk, men det tilgives, eftersom der sjældent er tid til at nærstudere omgivelserne, og samlet set er den grafiske standard rigtig fin. Lydsiden supplerer billederne godt, og soundtracket er pakket med tunge bas-beats. Stemmeskuespillet i mellemsekvenserne er som man vel kan forvente. Det er der, men det er på ingen måde mindeværdigt, og lad os lige være realistiske her – det er jo ikke derfor man spiller Motorstorm.

De spritnye omgivelser gør meget godt for Motorstorm: Apocalypse, men er samtidig også spillets akilleshæl. Man føler man kører galt væsentligt flere gange, end hvad godt er, hvilket er en skam, da fartfornemmelsen egentlig er ganske god. Spillets historiedel tvinger spilleren til at starte fra bunden, og de mere hærdede gamere vil derfor ikke møde nogen rigtig udfordring i de første timer af spillet. Onlinedelen har set massive forbedringer, og de nye gameplaytilføjelser er logiske og forbedrer samlede set oplevelsen væsentligt i forhold til forgængere. Banedesignet er dog lidt svingende – enkelte baner er super fede, andre er unødvendigt forvirrende. Er du adrenalinjunkie, er der al mulig grund til at købe Motorstorm: Apocalypse.
0