MUD: FIM Motorcross World Championship

Anmeldt af: Lars Grubak Larsen - 1. november 2012 - kl. 13:38
3 0

Racing-genren er kun meget ringe repræsenteret på Vita. Det forsøger MileStone at råde bod på med MUD: FIM Motorcross World Championship. Desværre bliver det bare aldrig rigtig beskidt.

MUD har ellers en meget frisk tilgang til genren og introducerer en række pseudo RPG-elementer til sin flagskibsmode, World Tour, som gør den en smule mere indbydende. For hvert løb, der gennemføres i World Tour, indtjenes der point, og de kan bruges til at låse op for blandt andet nye løb, kørere, tricks og hjelme. De kan også bruges til at købe nye skillpoint, og det er ofte en svær balance at skulle vurdere, hvad der er mest hensigtsmæssigt at bruge point på.

World Tour udgøres af en række løb, der alle falder under en af fem kategorier: Race, Checkpoint Race, Head to Head, Elemination Cup og Trick Battle. Du får stillet fire kørere - eller 'Heroes' - til din rådighed, hvoraf tre af dem dog skal låses op efterhånden. De fire Heroes har hver sin spidskompetence, og du skal derfor vælge imellem dem alt efter hvilken disciplin, du står over for. Det er et sjovt element, som dog aldrig kommer helt til sin ret.

Ude i mudderet fungerer det nemlig aldrig, som man gerne vil, og så kan den inspirerede indpakning være ligegyldig. Motorcyklerne har ikke megen tyngde, og det føles ikke helt rigtigt at manøvrere rundt med dem på de kurvede baner. De føles alt for lette, og i svingene får man aldrig den der suveræne følelse af at ligge helt ned på siden i et veludført powerslide, mens mudderet sprøjter op. Kørefornemmelsen er bestemt ikke håbløs, men den er heller ikke meget mere end middelmådig.

Et vigtigt element i spillet og absolut vitalt for din succes er spillets 'scrub'-element, en manøvre, der skal times rigtigt, når du rammer et af banens større hop. Lykkes det, vil det give dig et fart-boost alt efter, hvor veltimet det er. Spillet er bare rigtig dårlig til at fortælle dig, hvornår du bør bruge det, og det kan koste en del sekunder, hvis du styrter.

Den kunstige intelligens er også ramt af en slem gang elastikbånd, og uanset hvor skidt du kører, virker selv de bedste kørere altid til at vente på dig lige omkring hjørnet. Og uanset, hvor godt, du kører, er de altid lige bagved dig. Kun i heads-up kører de for alvor fra dig. Det er desuden dybt frustrerende, at AI'en næsten aldrig vælter, uanset hvor hårdt det går for sig.

De få discipliner bliver også meget hurtigt et problem. Kun trickdelen adskiller sig drastisk, men da det er den klart svageste del af MUD, er det desværre også en disciplin, du prøver at undgå. I spillets anden mode, der bærer det mundrette navn Monster Energy FIM Motorcross of Nations, er der imidlertid lidt mere fyld på rent indholdsmæssigt. Men det går hurtig op for dig, at når disciplinerne er de samme, er spiloplevelsen det også.

I multiplayer fungerer spillet fint, og det er ganske morsomt at køre imod 11 andre kørere, der er lige så tilbøjelige til at vælte af cyklen, som du er. De få discipliner gør blot igen, at det ikke holder længe, og når du har kørt de første 10-15 løb, er der ikke meget andet at komme efter.

Grafisk er spillet velfungerende uden nogensinde at nærme sig de flotteste spil på Vita'en. MUD står ganske skarpt på skærmen, og det er svært at benægte, at spillets ragdoll-fysik er svært underholdende, når du kommer ud for et voldsomt styrt. Fysikken er heller ikke helt ved siden af. Alligevel er det MUD's karakteristisk tegnede menuer du husker, og de giver spillet lidt tiltrængt personlighed.

Desværre er MUD ikke det motorcross-spil, vi kunne have håbet på. På trods af nogle ganske spændende elementer er køreoplevelsen ganske fattig, og så kan de sympatiske tiltag ikke udrette meget.
+ Officiel licens, overbevisende fysik
Mangelfuld kørefornemmelse, elastisk AI, få spiltyper