Mutant Year Zero: Road to Eden

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. december 2018 - kl. 18:55
1 4

Midt i juletravlheden er der udkommet et lille taktisk spil i stil med XCOM, som bestemt er værd at tjekke ud. Læs anmeldelsen af Mutant Year Zero: Road to Eden her.

Mutant Year Zero: Road to Eden kommer fra den lille svenske udvikler The Bearded Ladies og det er et fint take på et XCOM inspireret taktisk spil, som ryster posen en smule.

Mutant Year Zero: Road to Eden udspiller sig i Sverige et stykke ude i fremtiden, i en tid hvor menneskeheden er tæt på udryddelse efter en atomkrig. De sidste mennesker har bosat sig i The Ark, som mest minder om en nedlagt olieboreplatform placeret midt ude i ødemarken The Zone. Situationen i The Ark er dog ved at være alvorlig, da man er ved at løbe tør for forsyninger og reservedele og derfor er man nødsaget til at sende små teams af Stalkers, som er halvt menneske og halvt dyr, ud i ødemarken for at indsamle forsyninger og reservedele.

Hovedarkitekten bag The Ark er Hammon og da han en dag forsvinder på en mission i The Zone, er indbyggerne for alvor pressede. Det viser sig, at en kult som kontrollerer The Zone har taget Hammon til fange, i et forsøg på at knække den sidste del af den menneskelige civilisation. Nu sendes man som Dux (halv and/halv menneske) og Bormin (halv vildsvin/halv menneske) ud i The Zone, for at finde Hammon og dermed give menneskeheden en chance mere.

Der har tidligere været spil, som har pillet de bedste elementer fra XCOM og bygget et spil op omkring dem, men Mutant Year Zero prøver i stedet noget lidt andet. En af de store forskelle fra XCOM er, at der ikke er nogen decideret missioner her. I steder kan man frit undersøge hvert område man får adgang til, for at finde forsyninger og andet.

Noget andet er, at stealth spiller en stor rolle i Mutant Year Zero. Fjenderne er næsten altid i højere level end en selv og de er også ofte i overtal. Derfor bliver hver en kamp en slags puzzle, for at finde ud af, hvordan man skal få nedkæmpet gruppen af fjender, for at kunne overleve. Et direkte angreb er ofte det rene selvmord.

Derfor er det med at slukke ens lommelygte og snige sig rundt om fjenden og udtænke en strategi for, hvordan man skal få nedkæmpet dem. Man kan gemme sig bag væltede træstammer, husmure og andet i omgivelserne og alt efter hvilket objekt man gemmer sig bag, om man er placeret højere eller lavere end fjenden og endelig hvilken afstand man har til fjenden, påvirker det ens chancer i den kommende kamp.

Til ens hjælp har man noget som hedder “mutations”, som både kan være passive og aktive. De passive kan være mere energi og flere træk pr. runde, mens de aktive er forskellige egenskaber. Vildsvinet Bormin kan for eksempel spise døde fjender for at få ekstra energi og en karakter man får adgang til senere, kan bevæge sig fra cover til cover, uden at blive set.

Mutant Year One: Road to Eden er et ganske velfungerende spil i XCOM genren - men det er også virkelig svært. Man skal være hardcore taktiker hvis man skal klare sig godt i spillet og for os andre dødelige, kan det være en stor mundfuld. Spilmekanikkerne, med fokus på stealth, fungerer rigtigt fint og det hele udspiller sig i en interessant verden - men sværhedsgraden satte mig flere gange til vægs og jeg havde ingen anelse om, hvordan jeg skulle overleve en kamp mod en gruppe langt stærkere fjender.

Som nævnt ovenfor, er det en virkelig interessant spilverden det hele foregår i. Naturen har overtaget den menneskelige civilisation og man ser ofte nedstyrtede helikoptere, huse og andre ting, som er overgroet med mos og græs. Lyssætningen er stemningsfuld og de små sjove hentydninger til vores nutidige civilisation i omgivelserne er ganske underholdende. Lydsiden er fin, med gode stemmer fra vores hovedpersoner, mens stemmerne fra fjenderne næsten alle lyder ens og her kunne man godt ønske sig noget afveksling.

Svenske The Bearded Ladies Consulting har skabt et ganske fint taktisk spil med Mutant Year Zero: Road to Eden, som fans af XCOM med det samme vil føle sig hjemme i. Den store fokus på stealth, hvor man skal snige sig rundt og tynde ud i gruppen af langt stærkere fjender er godt balanceret, men når det er sagt, så er sværhedsgraden ubarmhjertig og den vil være for meget for nogen.

Derfor henvender Mutant Year Zero sig mest til kendere af genren og til de mere hardcore spillere, som gerne vil have en solid udfordring og et fint taktisk spil i en spændende og smuk spilverden.

Mutant Year Zero: Road to Eden kan købes på PlayStation Store for 259 kr., hvilket er en helt fin pris for et spil af denne størrelse og kvalitet.
+ Smuk og interessant spilverden, velfungerende stealth gameplay