MXGP Pro

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 4. juli 2018 - kl. 06:06
0 1

Motocross er en meget teknisk sport. Det er måske ikke noget man lige tænker over, men det gør MXGP Pro opmærksom på, på den hårdeste måde.

Italiensk Milestone har haft travlt i år. Hvis man tæller MXGP Pro med, har de i år indtil nu udgivet ikke mindre end fire spil; Gravel, Monster Energy Supercross, MotoGP 18 og så MXGP Pro - og så er Ride 3 faktisk planlagt til udgivelse også i 2018.

MXGP Pro er en motocross-simulator - og det er svært. Milestone har haft travlt med at understrege, at de har arbejdet sammen med rigtige motocross-kørere og det kan man godt mærke. Spillet indeholder flere temmelig grundige tutorials, som vil guide spilleren gennem flere forskellige teknikker og hvis man ikke kender til sporten i forvejen, bør man nok tage noter. Man vil dog stadig blive overrasket over, hvor mange tæsk man vil få af MXGP Pro undervejs.

Hvis man af en eller anden årsag, skulle have lyst til at få endnu flere tæsk, så kan man kaste sig over Extreme Mode. Det er præcis som det lyder, da det ikke er muligt at bruge nogen form for hjælpemidler og når man tænker på, hvor svært spillet er, har jeg svært ved at se hvorfor man skulle vælge Extreme Mode. Den er helt utrolig svær og endnu mere frustrerende end resten af spillet.

Ud over de almindelige tutorials, er der også en Compound Area, som er et stort åbent område med skove, veje og flere andre typer af terræn og her kan man køre rundt som man har lyst og øve sig i de forskellige teknikker. Det er en ganske fin idé, at give spilleren en stor legeplads, som man kan boltre sig på, inden man kaster sig selv for løverne i selve løbene.

MXGP Pro indeholder en en karrieredel, Championship, Time Attack og Grand Prix. Der er ikke de store overraskelser i disse gamemodes og karriere-delen er naturligvis hjertet i spillet. Her skaber man sig en kører og man dyster mod rigtige MX2 og MXGP kørere og man optjener credits, som bruges til at købe nye dele og motorcykler med. Man har sponsorer, som hver har nogle mål de gerne ser man når og de hjælper med at opgradere ens motorcykel.

Det er også muligt at køre mod andre spillere online, enten ved at vælge Quick Match eller lave sin egen lobby og køre et enkelt Grand Prix eller en fuld sæson med op til 17 løb i både MX2 og MXGP klasserne. Da MXGP Pro har den officielle motocross licens, så indeholder det alle de rigtige teams, de rigtige kørere og alle de rigtige baner.

MXGP Pro er det tætteste man kommer på en motocross simulator. Det er svært og det er vigtigt at man lærer de forskellige teknikker - en tommelfingerregel er, at så længe hjulene ikke har kontakt med banen, så bliver motorcyklen ikke trukket fremad. Så man skal lære en masse teknikker, så man kan køre så hurtigt som muligt, men også så sikkert som muligt, for det er meget nemt at komme galt afsted. Derfor er det også ekstra frustrerende, at den kunstige intelligent er lidt mystisk, hvor en kører typisk kommer langt foran resten af feltet og han kan være meget svær at nå.

MXGP Pro er et ganske flot spil - og det er specielt værd at nævne, at banerne ændre sig efterhånden som løbene skrider fremad. Svingene bliver farligere og de mange spor som de andre motorcykler laver, kan være farlige på de lige strækninger. Der er enten mudder eller støv over det hele og for ekstra realisme kan man vælge en kameravinkel set inde fra kørerens hjelm og det ser skræmmende ud. Generelt ser MXGP Pro ganske godt ud - lige bortset fra karakter-modellerne, som stadig ligner nogle døde voksdukker med deres døde ansigter.

Grafikken kører for det meste flydende - der kan dog være få gange, hvor den hakker en smule, når der sker rigtigt meget på skærmen på én gang, men det er ikke noget som er direkte forstyrrende for gameplayet - dette er dog ikke observeret på PS4 Pro. Lydsiden er mere eller mindre som man kunne forvente af et spil af denne type. Motorlydene på de mindre motorcykler er lidt fesne, men sådan lyder sådan nogen formentlig, mens der er mere sprød power på de større motocross maskiner.

Hvis man er stor fan af motocross, så er MXGP Pro er rigtigt fint spil. Fysikken vil jeg vurdere til at være realistisk og derfor er det også et meget svært spil - og derfor igen ikke et spil for alle. Det må ikke sammenlignes med de fleste andre motocross-spil på markedet, hvor fysikken er meget tilgivende - det er den ikke her i MXGP Pro.

Hvis du er stor fan af motocross, så tag et kig på MXGP Pro - er du ikke, så fortsæt med forsigtighed.
+ Livagtige baner der løbende ændre sig, realistisk fysik, Compound området er en god idé
Ujævn kunstig intelligens, lange indlæsningstider, lidt for ordinære gamemodes