My Time at Portia

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. april 2019 - kl. 22:35
0 0

Forbered dig på at smide hundredvis af timer efter dit nye virtuelle håndværkerliv i My Time at Portia - læs vores anmeldelse her.

Hvis der er noget, som kan betegnes som et “feel good spil”, så må det være My Time at Portia. Det er et sødt lille spil, som bedst kan beskrives som en bygge-, farmer-, fiske- og livssimulator, meget i stil med Stardew Walley og Harvest Moon. Hvis du har de to nævnte spil i tankerne, har du en godt fornemmelse for, hvad My Time at Portia er for en størrelse.

I starten af spillet ankommer man til byen Portia, for at starte ens nye liv som ejer af et lille værksted man har arvet efter ens far. Sammen med det lille værksted følger faderens notesbog samt en arbejdsbænk og snart er man blevet sat ind i, hvordan det hele foregår. Hele spillet går ud på at udføre diverse opgaver, enten for byen eller for de enkelte karakterer i byen og efterhånden som man løser opgaverne, kan man opgradere det lille værksted og dermed påtage sig endnu større opgaver.

Omdrejningspunktet er nemlig ens værksted og man starter ud med en lille arbejdsbænk, hvor man kan forarbejde diverse råstoffer, så man rent faktisk kan bruge dem til noget. Man skal bevæge sig rundt i den hyggelige spilverden og indsamle så mange ting man kan og bringe dem tilbage til ens værksted. Rundt omkring er der miner, hvor man kan finde værdifulde ting som blandt andet artefakter, specielle metaller og meget andet.

Man lærer også hurtigt en række karakterer at kende, som man kan snakke med og løse opgaver for. Hver person har enten et “stjerne-meter” eller et “hjerte-meter”. Har personen et stjerne-meter kan man blive bedste venner med dem og har de et hjerte-meter, kan man rent faktisk ende med at blive gift med dem. Disse målere bliver fyldt op, ved at løse diverse mindre opgaver for dem og det kan udløse forskellige side-missioner.

Ovennævnte opgaver fylder en del i spillet, men de er rent faktisk kun hvad man kan betegne som side-missioner. Der er nemlig en række større hovedmissioner, hvor man skal konkurrere mod andre byggere fra byen, om at få lavet de opgaver som byens borgmester har brug for. Disse missioner er også med til at føre spillets historie videre, men lige meget om man vil arbejde for borgmesteren eller gøre kur til den smukke pige i byen, så er der rigeligt at lave i My Time at Portia - der er hundredvis af timers spil gemt her.

Ud over ovennævnte missioner, er der også mange andre ting man kan få tiden til at gå med. Man kan dyrke forskellige afgrøder, avle dyr, gå på fisketur og andre ting. Sammenlignet med resten af spillet, er denne del meget simpel men den er også med til at give spillet lidt variation.

My Time at Portia er dog et lidt ujævnt spil. Selve crafting delen fungerer rigtig fint og det er helt igennem et hyggeligt spil, selv om der er en del gentagelser i kampen for at skaffe de materialer man har brug for, for at kunne løse de mange opgaver man får stillet. Kampsystemet føles også klodset og svagt og det virker helt tilfældigt, om ens slag og angreb rammer fjenden. Jeg kunne sagtens se langt det meste af spillet virke helt uden et kampsystem, så jeg ved faktisk ikke helt hvorfor det er der.

Rent teknisk er My Time at Portia lidt til den simple side. Selv på PS4 Pro er der lidt performance problemer her og der og det kan ikke være grafikken som presser maskinen i knæ, for det er også forholdsvis simpel. Hele den grafiske side er lavet i en sød tegneseriestil med karikerede figurer og hele stilen er ufarlig og nuttet - ja selv fjenderne er nuttede.

My Time at Portia er et spil, som henvender sig til fans af genren. Gameplayet er dybt og det fungerer overordnet fint, men det virker som om, at der ligger et uforløst potentiale gemt et eller andet sted. Det hele bliver en smule ensformigt og det er som om, at det ikke virker helt færdigbagt, men hvis du kan se gennem fingrene med My Time at Portias mangler, er det et af de mest afslappende, men også tidskrævende, spil du kan få til PlayStation 4.

My Time at Portia kan købes på PlayStation Store for 239 kr.
+ Nærmest uendeligt mange timers spil, gennemført feel good stemning, dybt gameplay
Lidt tynd teknisk side, klodset kampsystem