NBA 08

Anmeldt af: Bjørn Eriksen - 14. februar 2008 - kl. 10:57
0 0

Den amerikanske sport gør endnu et indtog på det europæiske marked med NBA 08.

Med lidt forsinkelse er det endnu engang blev tid til at vise sit værd under kurven. Sony er klar med deres svar på et basketballspil, men er målgruppen ikke ved at være mæt? Er der overhovedet plads til flere basketballspil?

At skille sig ud fra flokken
Som noget nyt introducerer serien et RPG aspekt til spillet. Man kan nu oprette sin egen spiller, knytte ham til et hold og optjene erfaringspoint, som så kan bruges på ham. Erfaringspoint optjenes ved at lave forskellige succesfulde indgreb så som at stjæle bolden, lave en blokade eller et 3 point skud. De kan optjenes i alle spilmodes – offline såvel som online. Disse point kan så bruges til at gøre ens spiller bedre og give ham noget andet udstyr. Ønsker man ikke at tilknytte en hjemmelavet spiller til en bestemt gruppe eller bruge ens surt optjente point på ham, kan man også købe andre ting. Man kan eksempelvis få adgang til gamle holdtrøjer og haller.

NBA 08 virker på mange måder som et NBA 07 med kun få rettelser. De har åbenbart været så glade for sidste sæsons udgivelse, at de valgte at udgive den igen. Det er i hvert fald det indtryk man sidder tilbage med, efter man har haft spillet i sin konsol. Fornyelserne står ikke ligefrem i kø, når man starter spillet op. Faktisk skal det vise sig, at de største fornyelser, hvis man ser bort fra erfaringspointene, blot er rettelser.

Spillet har en såkaldt NBA replay, hvor man kan genspille nøglespil fra nogle bestemte kampe. Sidste år bød spillet på et bagkatalog med nøglespil fra den foregående sæson. 08-udgaven byder ligeledes på spil fra den foregående sæson, og så kan man hver uge opdatere ens katalog og få ugens nøglespil med fra NBA ligaen. NBA replay har fået et hak op i sværhedsgraden fra sidst, og det kan især mærkes på det tidspres man kommer under, når man forsøger at indfri de mål opgaven kræver. Man kan for eksempel komme ud for at skulle score to 3-pointskast med en bestemt spiller fra en bestemt position, lave en assist med selv samme person og score i alt 12 point. Tiden taler desværre imod en, da der ikke er afsat meget af den til at løse opgaven. De senere af slagsen kan især være med til at gå en på nerverne.

Ud over NBA replay har NBA 08 også nogle andre spilformer. Den klassiske quick play, et par mini spil, ligakamp, sæson samt en enkelt type online. Ikke imponerende når man tænker over det og da slet ikke online. Man kører hurtig død i NBA replay pga. tidspresset, og når man har driblet sig igennem den tynde sæsondel, som ikke byder på nogen managerdel, er der kun onlinedelen tilbage. Her er bare ikke meget at foretage sig, og det ændrer sig næppe, når spillet kommer i handlen. Basketball er en amerikansk sport, og NBA 08 har opnået hvad det kunne i USA, når det kommer til salgstal. Det udkom i oktober og blev hurtig en glemt titel. Det vidner de halvtomme lobbyer også om. Spillerne er alle gengangere, hvilket deres evner også bærer præg af. Så med mindre du er klar på at tage imod et par nederlag fra de samme fem fyre hele tiden eller din kammerat også køber spillet, så er der ikke så meget at komme efter her.

Selve gameplayet er acceptabelt. Intet revolutionerende i det, men det lever op til forventninger. Med det sagt, er det ikke så dybt som nogle af konkurrenternes, hvilket man skal have i baghovedet, hvis man overvejer at anskaffe sig et basketballspil. Spillernes fysik samt boldens tyngde giver en god fornemmelse af, hvad basketball går ud på. Alligevel lykkedes det ikke altid at fange atmosfæren fra den virkelige verden. Nogle af afleveringerne bliver lidt tilfældige, og det er utrolig nemt at score. Desuden lider serien stadig af store fejl, når det kommer til udførelse af dunks. Ens spiller skal blot opholde sig i nærheden af kurven, når han springer, så vil han automatisk blive ført imod kurven og de to point. Også selvom det betyder, at han må springe et par animationer over, som var det en gammel stopmotion film.

NBA 08 er ellers en køn oplevelse. Meget finpudset, hvilket også er et af spillets store trækplastre. Menuen har fået et retro udseende over sig, spillerne har ikke længere nogle hårde kanter der hvor de forskellige kropsdele mødes og videosekvenserne er spot on. Dertil kommer den akustiske stemning, når man befinder sig i en hal med små titusinde mennesker på sidelinjen, der alle råber og skriger. Det er simpelthen en fornøjelse, der kun ødelægges af den generiske kommentator, der disker op med de samme sætninger gang på gang og ofte lige efter hinanden. Dette er også et af de nye tiltag, men med et ordforråd som dækker over fem sætninger, så kan det også være det samme.

På mange måder er NBA 08 lidt ligesom den flotte pige man længe har kigget på. Utrolig flot at kigge på, men der mangler virkelig indhold, og der går ikke længe inden den ryger ind på hylden sammen med alle de andre – altså spillet. I længden er det cirka også lige så underholdende, hvis man da bliver ved med at spillet det i så lang tid.
Online:6.0
0