Need for Speed: Carbon

Anmeldt af: Morten Skou - 20. marts 2007 - kl. 01:18
0 0

Need for Speed serien har længe været et af de meget populære bilspil, ikke mindst iblandt folk, der godt kan lide at opbygge, tune og modificere deres biler. Need for Speed: Carbon er ingen forskel.

I starten af spillet bliver man kastet direkte ud i det første ræs, meget lig den forrige udgave af spillet bliver man stoppet og selve historien i spillet starter. Man får i starten valget imellem tre forskellige biler, som alle er i en af de tre mulige bilkategorier: Muscle, Tuner og Exotic. Når man har valgt sin bil, får man mulighed for at køre en testrunde i den og eventuelt mulighed for at vælge en af de to andre biler, hvis man ikke er tilfreds. Når man har truffet sit valg, får man en hurtig oplæring i, hvordan man bruger sin Wingman, og så er det ellers i gang.

Need for Speed Carbon

Byen er opdelt i forskellige territorier, som ejes af 4 rivaliserende bander. Den ene bande er den, som du er med i, og de 3 andre er dermed dem, som du skal ud og køre imod for at overtage deres områder. Når man har overtaget alle områder, som tilhører en enkelt bande, bliver man udfordret af bandelederen til en duel i ?Kløfterne?. Boss-løbene i kløfterne består af 2 forskellige løb. Til at starte med skal du forsøge at indhente din modstander, imens du forsøger på dette får du points alt efter, hvor tæt du kører på ham ? lykkedes det for dig at overhale ham, så vinder du og behøver ikke at køre løb nummer 2. Når han hele banen igennem, uden at du har overhalet ham, så byttes rollerne om og han forsøger nu at indhente dig ? her gælder det om, at de points, som du opsamlede tidligere ikke når ned på 0, ellers har du tabt.

En stor del af tiden går med at cruise rundt i byen med sin bil, som i løbet af spillet bliver mere og mere top-tunet. Ligesom i Need for Speed: Most Wanted, er der også i denne udgave mulighed for heftige biljagter igennem byen.

Der er en masse nye lækre ting med i denne udgave af spillet. Blandt andet er der nu mulighed for at opbygge et crew på 3 personer, som alle har hver deres egenskaber. Når man skal køre de forskellige løb for at forsøge at overtage nye territorier, vil man have en af sine holdmedlemmer med sig som sin Wingman. Der er tre forskellige typer Wingmans: Blockers, Drifters og Scouts. Deres opgaver er at gøre løbene nemmere for dig ved at tilbyde deres ?service?. Blockeren gør det, at han kører ind i modstanderne for dermed at forsinke dem og dermed give dig mulighed for at få et forspring. Drifteren ligger sin bil ind foran dig, så du kan opnå højere hastighed ved at ligge i slipstrømmen. Scouten eller spejderen på dansk, kører foran dig og finder de forskellige genveje, så man kan komme endnu hurtigere igennem banerne.

Need for Speed Carbon

Autoscuplt, som er en af de andre nye ting, giver dig mulighed for at individualisere dit køretøj helt ned til mindste detalje. I de forrige spil kunne man vælge imellem mange forskellige designs, men i Need for Speed: Carbon kan du tage disse dele og lave dem endnu mere personlige. Der er ufattelig mange muligheder for netop brugen af Autoscuplt , og du kan modificerer alt lige fra body kits til fælgene. Før man får mulighed for at lave en super top-tunet øse, skal man naturligvis lige tjene penge til diverse reservedele, dette gøres ved at køre de forskellige løb. Efter hvert løb får man dels nogle penge og dels en eller anden slags for belønning. Belønningen kan være et reward card eller at der bliver låst op for forskellige nye reservedele på værkstedet.

Foruden den altoverskyggende karrieremode, er der også mulighed for at dyste imod op til 8 andre online. Der er mulighed for både at spille ranked og unranked løb, og ligeledes kan man spille den såkaldte ?Challenge Series? mode, som indeholder en lang række forskellige slags løb, blandt andet Canyon Races, Checkpoints, Pursuit Evasion og naturligvis også de mere klassiske som Circuit, Sprint og Drifting.

Need for Speed har altid været på forkant med grafikken. Desværre kan PlayStation 3 udgaven slet ikke følge med Xbox 360 udgaven, når det kommer til de grafiske elementer. Den er blandt andet gal med farverne og ikke mindst anti-aliasingen (der er kanter på grafikken red.), som virkelig skuffer.

Need for Speed Carbon

Spillet har en meget skrabet skademodel, hvor der kommer lidt ridser og forruden kan blive smadret, hvis man kører ind i noget, men alt i alt kunne man godt ønske sig, at EA fik mulighed for at smadre bilerne for alvor, de gør trods alt et godt forsøg på at lave et nogenlunde realistisk bilspil, så det at bilerne blev krøllet, når man kører galt burde have højere prioritet.

Aldrig er der blevet brændt så meget gummi af i gaderæs. Hjulene hyler helt ukontrolleret, bare man drejer den mindste smule på rattet. Overdrivelse fremmer forståelsen, men det virker alligevel en tand for urealistisk med lyden fra disse super-larmende dæk. De andre lyde, som biler nu engang laver, virker til gengæld udmærket.

Der er lidt stemmeskuespil hist og her, desværre er det ikke altid, at det der bliver sagt passer helt ind i den måde, som figurernes mund bevæger sig på, men der er stadigvæk ikke tale om så store problemer, at det gør noget.

Hvis man kigger på de tidligere udgaver af Need for Speed, kunne man godt bruge rigtig lang tid på at få dem helt gennemført. Dette er desværre ikke tilfældet med Need for Speed: Carbon, spillet er nemlig alt for kort, og sværhedsgraden kunne godt have været en tand højere.

Need for Speed Carbon

Er man fan af Need for Speed serien er Need for Speed: Carbon naturligvis et must. Sidder man i den situation, hvor man allerede har prøvet spillet på en af de andre konsoller, så er der absolut ingen grund til at spilde sine sparepenge på PlayStation 3 udgaven, da den ikke rigtig har noget nyt at byde på.
0