Need for Speed: Underground 2

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot - 30. januar 2005 - kl. 18:25
0 0

Vildt gaderæs, top tunede biler, nitro og kvinder er kun en del af den nyeste udgave af Need For Speed.

At køre gaderæs i de mest sindssyge biler med spoilere, brede fælge, nitro og ikke mindst neonlys i bunden er mange drenges drøm. Need For Speed: Underground 2 giver dig mulighed for at udleve din drøm uden at risikere liv og lemmer på de danske veje.

Der er flere forskellige spilmuligheder, hvoraf karrieredelen naturligvis er den største. Her skal man køre rundt som en ny fyr, der netop er fløjet ind til byen Bayview, byen, hvor hele spillet har sit plot.

Byen består af, hvad der svarer til over 200 kilometer vejbane, hvor man frit kan vælge at cruise rundt og finde de forskellige gadeløb for at tjene penge til at modificere sin bil.
Need for speed underground 2 screenshot

Efter man har fundet frem til en garage, har man mulighed for at vælge sin egen bil. Udvalget er dog ikke specielt stort til at starte med, men det kommer senere alt efter, hvordan du klarer dig til diverse gaderæs.

Der er 7 forskellige racetyper, circut, street x, drag, drift, sprint, outrun og U.R.L. I Circut løb skal man køre et givent antal omgange på en bane, som løber igennem byen. Man skal sørge for at undgå at ramle ind i den normale trafik samtidigt med, at man skal koncenterer sig om at vinde. Street X, som er en nyhed i spillet, er mere tekniske løb, som køres på små baner med meget skarpe sving, og ikke nok med det, så er muligheden for at bruge nitro også slået fra. Drag løb kræver meget koncentration, for selv om løbene egentligt handler om at køre ned af en lige strækning, så er der forhindringer, som man skal undgå at køre ind i, og det er sværere end det umiddelbart lyder.

Drifting løbene går i det store hele ud på, at man skal drifte så meget som muligt for at opnå så mange points som muligt. Personligt syntes jeg, at denne type løb er den sjoveste. Outrun er, når man møder en tilfældig modstander på sin vej igennem byen og trykker på pil-op tasten. Dermed udfordrer man ham til at køre om kap igennem byens gader – ligger man forrest gælder det bare om at køre fra ham, og ligger man bagerst, så skal man indhente ham for derefter at køre fra ham.

U.R.L står for Underground Racing League – en lukket turnering, hvor kun de bedste kørere med sponsorer har mulighed for at køre. Det er egentligt i forbindelse med U.R.L løbene, at historien i spillet udvikler sig. Dette kan godt få spillet til at virke lidt langtrukkent, når man bare cruser rundt på gader og stræder for at gennemføre de almindelige løb. Måske var det en idé til fremtidige udgaver af spillet at få lidt mere historie ind i gameplayet og ikke bare til de helt store løb. Igennem spillet møder man den lækre steg, Nikki, spillet af den engelske skuespiller Kelly Brook, som er blevet digitalt scannet ind.

Til at starte med er byen begrænset til en enkelt del, men når man har gennemført alle kravene for en bydel, bliver der åbnet op for en ny bydel, som du så har mulighed for at køre ræs i. Der er i alt 5 forskellige bydele som er forbundet sammen via et motorvejsnet – som desværre tager lidt tid at lære at finde rundt på. Heldigvis har man mulighed for at slå GPS til, som i form af en pil viser dig vejen hen til det udvalgte sted.

Der er i spillet over 30 forskellige biler og mange hundrede forskellige reservedele, som man har mulighed for at opgradere bilen med for at opnå en højere rating af bilens udseende i håb om at komme på forsiden af forskellige blade og DVD covers.

Need for speed underground 2 screenshot

Grafikken i Need For Speed Underground 2 er helt sikkert noget af det bedste, jeg længe har set i et bilspil. Der er dog det ærgerlige ved det, at man ikke har fuld kontrol over kameravinklerne, hvilket betyder, at der til tider opstår situationer, hvor man ikke lige ved, om man er ved at brage ind i en modkørende bil. Men noget stort problem er det ikke, da man hurtigt lærer at undgå disse vinkler.

En ting ved grafikken, som man simpelthen bliver nødt til at nævne, når man snakker om Need for Speed Underground 2 er, at det naturligvis er muligt at se de ændringerne, som man laver på bilen, og tingene er endda meget detaljerede. Er man så heldig, at man har fået noget nitro indbygget i bilen, har man virkelig mulighed for at få fornemmelsen af fart – et let tryk på boostknappen og du bliver nærmest trykket tilbage i sofaen.

Soundtracket til spillet må simpelthen nævnes som værende genialt. I bedste EA stil har kunstnere som Snoop Dogg, Paul Van Dyk og Queens of the stoneage, blot for at nævne nogle af de mest kendte, lavet soundtracket til spillet, som er med til at give spillet som helhed en virkelig fed stemning.

Ud over selve soundtracket, som for øvrigt også findes på cd, så er der naturligvis den rare lyd af en veltrimmet motor, som er med til at gøre gameplayet mere realistisk. Men ingen ros uden ris, og sådan er det heller ikke med dette spil. Kommer man kørende med 200 km i timen og banker ind i en mur, så giver bilen bare et lille ”bump”, hvilket jeg er ret overbevist om ikke ville være tilfældet i virkeligheden.

Need for speed underground 2 screenshotHoldbarhed
Der er virkeligt gemt mange spilletimer i Need for Speed Underground 2. Desværre går det efter et stykke tid hen og bliver ret trivielt at køre de forskellige løb.

Godt nok er banerne, hvor løbene foregår på, til tider forskellige, men mange gange er det de samme baner, hvor man bare skal køre flere omgange på.Det, at man kan bygge sin bil og eventuelt udskifte den igennem hele spillet, er naturligvis med at forlænge holdbarheden.

Desværre er der ingen rigtige fordele ved at vælge en ny bil under spillet, da man så bare skal til at starte forfra med at opbygge den, da delene er de samme. Men er man typen, der godt kan lide at bygge biler op fra bunden, så er muligheden der.

Er man fan af bilfilm som for eksempel Fast and Furious, så er Need for Speed Underground 2 et must. Man har alle mulighederne for at være en drengerøv i jordens fedeste biler og bare cruise rundt og tjene penge eller benytte sig af online muligheden og køre imod andre spillere fra hele verden.

Når det kommer til stykket, så er Need for Speed Underground 2 et rigtigt fedt bil spil, og man kan som tidligere nævnt helt sikkert få mange timer til at gå med at gennemføre det.
0