NFL Street 2

Anmeldt af: - 30. januar 2005 - kl. 18:33
0 0

Street-serien dækker basketball, normal og amerikansk fodbold, og det er sidstnævnte, der netop er udkommet i version nummer to.

EA har siddet ganske solidt på en stor del af markedet for sportsspil, og i ’street’-serien er EA nærmest enerådende. Street-serien dækker basketball, normal og amerikansk fodbold, og det er sidstnævnte, der netop er udkommet i version nummer to.

Selvom man ikke er den store fanatiker af amerikansk fodbold, er NFL Street 2 forbavsende let at sætte sig ind i. For det første styrer man kun 7 spillere på hvert hold, og det er derfor meget nemmere at få sig et overblik. For det andet er reglerne skåret ned til et minimum, hvilket virkelig er rart, hvis man ikke er vant til at spille Madden NFL. Spillet kører derfor en del hurtigere og er mere simpelt, hvilket sikrer en glat og sjov spiloplevelse.
NFL Street 2 screenshot

Hvis man stadigvæk sidder og frygter amerikansk fodbold og alle dets onde regler, så følger der heldigvis en utrolig detaljeret tutorial med til spillet, som virkelig sætter én grundigt ind i spillet. I tutorialen styrer man den kendte rapper Xzibit, kendt fra sange med bl.a. Dr. Dre, der åbenbart også er en ret habil boldspiller.

Grundlæggende varierer selve spillet ikke meget fra Madden NFL. Man vælger sine plays, der nemt og overskueligt er delt op i løbespil, kastespil eller trickspil. Hvert spil har sine fordele og ulemper. Løbespil er ret simple. Man giver bolden til sin running back, som så løber igennem de huller, som den offensive linie (forhåbentligt) skaber. I kastespil kan man kaste til 2 recievers og sin running back på hhv. cirkel, firkant og kryds. Man kan selvfølgelig også selv løbe med sin quarterback med de risici, det indebærer. Den sidste kategori er trickspil, hvor man kan lave reciever screens, QB sneaks, reverses mm. Mængden af forskellige spil er ikke overvældende, men nok til man kan holde sit spil varieret en hel kamp igennem.

I løbet af en kamp kan man optjene ’style’-points, og når man når et vist antal kan man trykke på firkant og starte et ’Gamebreaking’ spil. Jo flere point du har, jo vildere bliver dit gamebraking-spil. Ens runningback bliver pludselig umulig at stoppe, eller hvis man er forsvar, så er det ret sikkert, at man laver en turnover. Altså; gamebreaking-spil kan netop være gamebreaking! Hvordan sparer man så disse style-point op? Det gør man ved at spille med stil! Ved at holde L1 nede, krydrer man sit spil med stil. Hvis man er quarterback, kaster man f.eks. bag om ryggen, imellem benene osv. Som reciever kan man gribe bolden med én hånd, bag på ryggen og meget mere. Selvfølgelig er der en stor risiko ved at bruge L1, men belønningen kommer i sidste ende i form af flere Gamebreaking-spil.

En af de store nye ting i NFL Street 2 er muligheden for at bruge de vægge, der afgrænser banen til ens fordel. Man kan via væggene få ekstra højde og mere stil på sine catches, og runningbacken kan også bruge væggene til at snyde forsvaret. Det hele gøre det lidt mere svært at være det forsvarende hold og bevirker, at kampene næsten aldrig ender uden, at et hold scorer nogle point.

Der er flere forskellige game modes i NFL Street 2. Der er den klassiske pick-up game, hvor man skiftevis med sin modstander vælger sine holdkammerater, der for resten er ingen ringere end gamle og nye NFL stjerner. Man kan også prøve den nye ’Own the City’-mode, som er en slags ’story’-mode. Her starter man med at kreere sin egen spiller ud fra et hav af forskellige muligheder, og derefter vælger man et hold. Herefter går det ud på at udbygge sit hold samt at udvikle spillerne på holdet, alt imens man opnår respekt ved at vinde kampe. Ved hjælp af et simpelt kort kan man vælge de områder af byen, man vil udkæmpe kampene i, og i sidste ende skal man kæmpe mod Xzibits stjernehold. En anden ny gamemode er NFL Gauntlet, hvor man med sit eget hold eller ét fra NFL, kæmper mod en masse andre af NFLs hold.

NFL Street 2 screenshot

NFL Street 2 er et ganske nydeligt spil, hvor designteamet specielt har gjort meget ud af spillernes ansigter og kropsbygning. Stilen er en slags semi-realisme, hvor spillerne er store og overvurderede, men alligevel virker det ikke for meget. De mange forskellige miljøer man spiller i strækker sig fra alt imellem parkeringspladser til græsklædte områder, og forskellige forhindringer, som f.eks. skraldespande, giver lige spillet en ekstra dimension.

NFL Street 2 kan prale af et ganske fint soundtrack - domineret kraftigt af rap og rock med anerkendte kunstnere som Xzibit (selvfølgelig), P. Diddy og Sum 41. Musikken giver en god ’street’-stemning og er fint varieret. Lydeffekterne inde spillet er også gode, men ikke ligeså iørefaldende.

NFL Street 2 screenshotHoldbarhed
Hvor NFL Street var på grænsen til umuligt, så ender NFL Street 2 desværre helt ovre i den modsatte boldgade. Spillet er alt for nemt, og det er intet problem at få hvilket som helst spil, man kører, til at give en 1. down.

Når man forsvarer, kan man faktisk nøjes med at køre et til to forskellige spil igennem en hel kamp uden problemer.

De forskellige trickspil spilles ikke for at overraske modstanderen men derimod for sjov. Man kunne lige så godt løbe 100% af tiden og stadig få det resultat, man ønsker. De forskellige wall-moves gør det også endnu lettere at snøre forsvaret, og det ender med, at man spiller NFL Street 2 kun for at gennemføre det og ikke for at have det sjovt.

Heldigvis er der en masse forskellige game-modes, som beskrevet ovenfor. Disse forlænger levetiden betydeligt, ligesom at lave sine egne spillere fra bunden også er ret underholdende. Der, hvor man finder den længste holdbarhed i NFL Street 2, er helt klart i multiplayer-delen, hvor op mod 4 spillere kan kæmpe mod hinanden på samme tid. Her kommer NFL Street 2 virkelig til sin ret.

NFL Street 2 er et sjovt og underholdene spil, der tager meget af det overflødige regel-tyranni fra amerikansk fodbold og præsenterer det som et flydende og sjovt spil. NFL Street 2 er dog desværre forbavsende let, så for hærdede spillere af Madden NFL-serien er der altså ikke meget at komme efter. Men hvis man fandt Madden NFL alt for kompliceret, og man bare ønsker en masse hurtig og sjov football-underholdning, så kan det være, at NFL Street 2 er sagen.
0