NHL 11

Anmeldt af: Jakob Kofod - 6. oktober 2010 - kl. 17:27
0 0

NHL 11 bringer os en tur på isen med nogle klare forbedringer i forhold til tidligere udgivelser.

EA Sports er traditionen tro tilbage med en ny udgave af deres succesfulde NHL serie. Spillet er pakket med forskellige game modes, der nok skal holde en beskæftiget i lang tid. Man kan som sædvanligt spille turneringer, sæsoner og playoffs eller kaste sig direkte ud i en kamp mod computeren. Listen med hold er også alenlang, da man udover at spille med hold fra NHL og den canadiske liga også kan give sig i kast med CHL samt diverse europæiske ligaer, som blandt andet den svenske og den polske liga. Man kan også vælge at lave sin egen spiller i Be a Pro spildelen. Her starter man med at spille nogle kampe for en mindre klub i en memorial cup, hvorefter man på baggrund af, hvor godt man klarede sig, kan blive draftet til en af de store klubber og påbegynde sin jagt på stjernestatus som NHL spiller. Selve Be a Pro konceptet virker upåklageligt og er utroligt vanedannende, det bliver hurtigt meget fængende, da spildelen er udført så godt, at man virkelig får en indlevelse i sin spillers karriere.

Hvis man ønsker at varetage en klubs forpligtigelser på et højere plan, kan man kaste sig over Be a GM, hvor man træder ind som direktør for en NHL klub. Her skal man varetage klubbens økonomiske forpligtigelser, sørger for at drafte de kommende stjerner, forhandle kontrakter med den nuværende stab og sørge for de taktiske forberedelser. Kampene kan man vælge at simulere eller spille selv. Spildelen er ganske underholdene, men som det typisk er tilfældet med managerdele til EA Sports spil serier, fungerer den nærmest som en lille udvidelse af spiltypen sæson.

Som noget nyt indeholder NHL 11 en spilmode ved navn Hockey Ultimate Team, her går det ud på at opbygge sit eget ultimate hockey hold. Man starter med en pakke kort, der indeholder spillere til et helt hold, et stadium, spilletrøjer m.v. Herefter kan man dyste både online og offline og optjene pucks (spillets form for point), som kan bruges på at købe nye pakker eller købe diverse kort på de auktioner, andre spillere har oppe. Hockey Ultimate Team er en fantastisk udvidelse til NHL, og selvom man ikke har det store kendskab til hverken NHL eller Ishockey generelt, bliver man hurtigt grebet af stemningen og ideen om at kunne stille med det ultimative hold i en online kamp.

Udover at man kan dyste online med sit Hockey Ultimate Team og almindelige kampe, som vi kender det fra andre sportsspil, kan man også give sig i kast med den såkaldte EA Sports Hockey League. Her kan man sammen med sine kammerater lave sin egen klub, hvor hver spiller har sin egen position, og der er månedlige turneringer, som man kan stille op til og på den måde stige op i toppen af det online NHL dynasti.
Kender man ikke nogen, som man kan lave en klub sammen med, kan man også spille i de såkaldte ”drop in” kampe, hvor man kan spille 6 mod 6 online med sin egen spiller. Det bliver dog hurtigt en rodet omgang, med mindre man kommer på et hold med nogle, der er opsatte på at spille som et hold, desværre lagger spillet utrolig meget under disse ”drop in” kampe, hvilket ellers ikke er tilfældet med de almindelige online kampe.

Uanset hvilken game mode man kaster sig over, offline eller online, så er det en lækker gameplay-oplevelse NHL 11 leverer. EA Sports har fået implementeret en ny fysikmotor, der gør, at spillet på banen virker mere livligt, det kommer især til udtryk, når man rammer en modstander med en ren tackling eller når man scorer et spektakulært mål, hvor pucken rammer f.eks. en skøjte undervejs. Udover en ny fysikmotor har de også implementeret ”broken sticks”, det betyder at du kan risikere at knække din stav, hvis du bliver tacklet eller rammer pucken skævt. Selvom din stav er knækket, er du dog ikke ude af kampen, du kan fortsat jagte pucken og kaste dig ned foran et skud og blokere eller sparke pucken videre til en holdkammerat, det fungerer ganske godt og giver spillet et ekstra realistisk pift. Desværre sker det alt for tit, at man knækker sin stav, og på den måde virker det som om, at der lige skulle skrues lidt ned for denne feature fremover. Spillet kører super flydende, og man oplever ingen slow downs, selvom der sker meget på isen på samme tid. Den kunstige intelligens i spillet er rigtig god, dog oplever man fortsat, at ens medspillere under en Be a Pro kamp ikke altid afleverer pucken til en, når man ligger helt fri i en god skudposition, men det sker heldigvis ikke så tit.

Styringen i spillet er ganske komplet men meget intuitiv, man styrer sin spiller med venstre stick, mens den højre stick både bruges til at skyde med, drible med, tackle med og til at vinde face offs med. Der er indlagt vildt mange forskellige manøvrer i den højre stick, som gør, at ens spiller næsten laver noget nyt hver gang, når man prøver sig frem, dette giver spillet mange facetter, som man kan prøve at mestre. Det tager noget tid at vende sig til styringen i spillet, såfremt man ikke har prøvet det før, men efter en time i selskab med spillet glider man let over isen og spiller pucken rundt i trekanter for afslutningsvis at banke et slapshot ind bag målmanden.

Spillet er grafisk flot udført, uden dog at imponere på nogen måde, spillerne ser ofte meget firkantede ud i de små animationer, der er ved udvisninger og replays, dog er omgivelserne godt udført og er med til at skabe en god stemning under kampene, uanset om man spiller på de store stadiums, hvor der er store spektakulære lysshows eller på de mindre stadiums, hvor et par enkelte spots udgør lysshowet. Man oplever under spillet ingen slow downs eller grafiske fejl, hvilket bidrager til den flydende oplevelse en ishockey kamp skal være.

Lydsiden i NHL 11 byder på et godt soundtrack med en bred vifte af rocksange som blandt andet Europe – Final Countdown og Ramones – Blitzkrieg Bop, og som noget nyt er det nu muligt at lave sit eget soundtrack til spillet. Her kan man tilrettelægge store dele af soundtracket selv, f.eks. hvilken sang der skal afspilles, når man scorer og hvilken sang, der skal spilles ved kampens start. Dette er et kæmpe plus, da man på den måde kan lave sit eget soundtrack, hvilket gør, at man ikke kører træt i musikken, når man f.eks. spiller Hockey Ultimate Team og sidder og holder øje med auktionerne. Kommentatorsporet, der leveres af Gary Thorne og Bill Clement, er hæderligt og sørger for god underholdning under kampene. Det bedste ved lydsiden i NHL 11 er dog lydeffekterne, lyden af skøjterne, der suser over isen og pucken, der med nogen og 100 km/t skydes mod det lille stålbur, giver en intens spil oplevelse.

NHL 11 må siges at være det bedste hockey spil til dato, spillet er fuldt pakket med game modes, så der er ikke nogen undskyldning for ikke at være underholdt. Står man uden et hockeyspil i samlingen og med overvejelser om at få fat i et, er NHL 11 bestemt pengene værd. Har man i forvejen NHL 10 stående på hylden, så skal man købe NHL 11, hvis man vil have opdateret sin spiller roster, have de nyeste og mere finpudsede game modes samt et mere realistisk gameplay med en meget intuitiv styring.
Online:8.5
0