NHL 2K7

Anmeldt af: Morten Skou - 20. marts 2007 - kl. 00:46
0 0

PlayStation 3 konsollens europæiske udgivelse er præget af en masse titler, der allerede er ude på andre platforme. NHL 2K7 er en af dem, som allerede udkom i slutningen af 2006, men som nu også er en

PlayStation 3 konsollens europæiske udgivelse er præget af en masse titler, der allerede er ude på andre platforme. NHL 2K7 er en af dem, som allerede udkom i slutningen af 2006, men som nu også er en del af PlayStation 3?s europæiske line-up.

Netop med sine sportsspil er 2K Sports en stor konkurrent til Electronic Arts. Forskellen på spillene fra de to udviklere er, at 2K spillene har en knap så pæn grafisk overflade, men til gengæld er de meget nemmere at gå til.

Til denne udgave af spillet har 2K udviklet en hel ny skøjte-animations motor, der ifølge dem selv skulle gøre styringen langt mere realistisk, og det må man sige, at den er blevet. Der er også kommet en lang række andre forbedringer og nye features ? det tager dog lidt tid at lære dem alle, og flere af dem er features, som kræver godt kendskab til styringen i spillet før det er muligt at udføre dem. Heldigvis indeholder spillet en tutorialmode kaldet ?Hit the Ice?. Herinde kan man få lidt hjælp til, hvordan man udfører alle de forskellige tricks, dette kan være en rigtig god ide, specielt hvis man er nybegynder.

Spillet indeholder flere forskellige spillemodes, herunder Franchise, Season, Tournament, Mini-Rink, Pond Hockey og Party mode.

NHL 2K7

Franchise er den største spillemode. Her indtager man rollen som manager med kontrol over alle de forskellige faktorer i klubben ? man har stadigvæk mulighed for at styre sit hold på isen, men man kan også blot vælge at simulere de enkelte kampe og dermed udelukkende stå for managerdelen selv. For at man ikke skal gøre det hele selv, kan man ansætte forskellige folk til klubben, blandt andet en cheftræner, assistenttræner og talentspejdere. Der er alle de ting, som man kunne forestille sig at rode med som manager, herunder spillerhandler, opsætning af hold og lignende.

I Tournament og Season har man mulighed for at spille traditionel ishockey enten i en enkelt sæson eller i en turnering, hvor man selv kan definere en masse indstillinger, så den bliver præcis, som man vil have den. Mini-rink er også ishockey men på en meget lille bane og med kun to spillere og en målmand på hvert hold. Pond Hockey er lidt samme koncept som Mini-rink, her er banen bare lidt større og der er fire spillere og en målmand på hvert hold. Fælles for de to sidstnævnte er, at der virkelig er fart over feltet, man kan på en måde sammenligne det lidt med, hvad streetbasket er for basketball.

En af de nye ting i NHL 2K7 er det såkaldte ?Pressure Control? system. Pressure Control er en ny måde at få sine medspillere til at presse bestemte modstandere, så man på den måde nemmere kan få pucken i nettet. En anden ny og helt unik ting er, at når man er i forsvarsposition, så kan man styre målmanden på en alternativ måde, dette kaldes for ?Crease Control?. Dette aktiveres ved at man trykker R3 (højre analog-stick), og så ser man situationen bag fra målmanden. Hvis man har Tilt-funktionen aktiveret, kan man nu bevæge controlleren til siderne for at forsøge at forhindre pucken i at ryge ind i målet. Tilt-funktionen kan også bruges, når man skal skubbe lidt til sine modstandere, her rykker man bare controlleren i retningen af ham, og så bliver der puffet lidt.

NHL 2K7

Onlinedelen af spillet byder på Quick match, eller man kan gå ind og chatte i en af lobbyerne, som er tilgængelige i spillet og finde en modstander derinde. Alle online kampe bliver registreret på en rangliste, en lille fiks feature, der gør, at man lige må spille en ekstra kamp for at rykke lidt op af rangstigen.

Efter man har spillet en kamp online, bliver man bedt om give en rating til sin modstander. Det foregår ved, at der er 2 spørgsmål, som hver har en masse svarmuligheder. Dermed kan man give en person, der har snydt eller udvist dårlig sportsånd, en dårlig karakter. Onlinedelen fungerer ganske udmærket, og under testen af spillet har der ikke været nogle problemer med at finde modstandere ? snarere med at få scoret nok mål til at hive en sejr hjem.

Selv om grafikken i spillet er ganske nydelig, så tåler det på mange områder ikke sammenligning med konkurrenten fra Electronic Arts. Dermed ikke sagt, at spillet er decideret grimt, for der er en lang række rigtigt fede grafiske detaljer, eksempelvis at man kan se spillerne svede, at de humper ud af banen, når de bliver skadet og så selve banen, som nærmest ser helt ægte ud.

Der er dog ingen tvivl om, at grafikken godt kunne have været en del bedre, specielt når man tænker på, hvor store muligheder de nye konsoller, i dette tilfælde PlayStation 3, åbner op for. Det skal dog nævnes, at frameraten er ganske tilfredsstillende.

NHL 2K7

Spillet har et rigtigt fedt soundtrack med 18 forskellige tracks. Under kampene er der et par kommentatorer, der kommer med bemærkninger, såvel sjove som seriøse. Der er nok afveksling i kommentarerne til, at man ikke bliver træt af dem lige med det samme.

En ting der dog er meget irriterende er, at hvis man er inaktiv i menuerne for længe, så kikser baggrundsmusikken, hvilket resulterer i, at det lyder som en gammel pladespiller, der står og hopper imellem det samme om og om igen.

Der er gemt rigtigt mange timers underholdning i NHL 2K7. Spillet giver rig mulighed for både offline og online spil. Der er sågar en stor samling mini-spil, som er nemme at gå til og som er enormt sjove at spille med et par venner. 2K Sports sørger endda for løbende rooster opdatering over nettet, så spillet er også rimeligt fremtidssikret.

NHL 2K7

Hvad enten man er super ishockeyfan eller bare gerne vil snuse lidt til sporten, så er der mulighed for begge dele. Spillet er nemt at gå i gang med, og selv om man ikke kender alle trickene, så er der ingen problemer med at spille og vinde kampe.
0