Nioh 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 13. marts 2020 - kl. 22:16
0 0

Nioh 2 vil gentagne gange nedkæmpe din vilje til at fortsætte, men alligevel vender du tilbage. Nioh 2 forbedrer originalen på stort set alle punkter.

Kan spil være FOR svære? Da japanske Team Ninja åbnede dørene for betaen til Nioh 2, var den overvejende feedback, at spillet ganske enkelt var for svært. Mod, motivation og entusiasme blev afløst af frustration. Team Ninja skulle efterfølgende have justeret på sværhedsgraden på baggrund af spillernes feedback og jeg vil da nok også sige, at hvis betaen var sværere end denne retail version vi har spillet, så var det svært! Det er længe siden, jeg er død så mange gange i et spil, som jeg gjorde i min tid med Nioh 2.

Nioh 2 er en prolog til det forrige spil og det udspiller sig flere årtier før det første spil, i et smukt men krigshærget Japan i år 1555, hvor monstre og onde ånder huserer i landet. Man spiller som en unavngiven Samurai, der er delt mellem to verdener; den menneskelige og den dæmoniske verden, hvilket betyder, at han er i stand til at tage form både som menneske og som dæmon.

Som indledningen på anmeldelsen måske afslører, som er Nioh 2 et uhyggeligt og sadistiske svært spil. Det fandt jeg ud på den hårde måde omkring 5-7 minutter inde i spillet, hvor jeg stødte på den første boss - og jeg havde ikke en chance. Jeg blev hakket i småstykker med bare 1-2 velplacerede angreb, men som det er med langt de fleste fjender i Nioh 2, så behøver man ikke kæmpe mod dem alle, så jeg fandt en vej rundt om ham og slap videre - og han går formentlig stadig rundt med hans dumme store sværd og leder efter mig.

Nioh 2 er et Souls-like spil og man vil dø virkelig mange gange. Typisk er det helt ens egen skyld, da ens strategi enten ikke har været god nok eller man ikke holdte godt nok øje med hvad der foregik i omgivelserne. Løber man for hurtig frem, er man pludselig omgivet af tre til fire fjender og så kan man godt indstille sig på, at det kommer til at gøre ondt. Man skal også holde godt øje med omgivelserne, for ikke ens Samurai kan, måske lidt overraskende, ikke svømme og der er ikke noget mere frustrerende, end lige at have overlevet en brutal svær modstander for så øjeblikket efter at snuble ud over kanten på en lille bro og drukne i en sø. Det virker bare dumt.

Spillet starter ud med en grundig træning og jeg anbefaler på det kraftigste, at man gennemfører den og at man træner grundigt. Kampsystemet er særdeles dybt og kræver en del øvelse - og det er vigtigt, at man forstår hvordan spillets mange systemer og muligheder foregår. En af de vigtigste ting er hvordan man holder sit våben. Holder man på én måde, kan man udføre de hurtigste angreb, men de gør også mindst skade og man er sårbar overfor angreb. Et andet greb er godt hvis man står overfor en større gruppe af fjender, mens et tredje greb betyder langsommere men også kraftigere angreb, samt et godt forsvar mod fjendens angreb. Man skal hele tiden tilpasse sig og vælge det greb, som passer til situationen og til fjenden, for alt efter hvilket greb man vælger, så bruges ens våben forskelligt og man får forskellige teknikker til rådighed.

En anden vigtig del er administrering af ens Ki, som er ens angrebskraft. Alt efter efter hvilket greb man bruger, vil man bruge mere eller mindre Ki. Ki visualiseres ved en helt normal bar, som bliver mindre hver gang man angriber, bliver ramt, blokerer eller undviger. Hvis man løber tør for Ki, bliver man lammet et kort øjeblik og det er stort set lig med den visse død. Derfor er det meget vigtigt at økonomisere med ens Ki og absorbere så meget man kan i løbet af kampene og dette giver et meget taktisk lag til ens angreb, hvor hack’n’slash er lig med at man mister knoppen. Kampsystemet er bestemt ikke let at sætte sig ind i, men efterhånden som man begynder at få det ind under huden, betaler det tilbage for de mange dødsfald man allerede har lidt på det tidspunkt.

Det første Nioh var præget af en smule for meget genbrug, både i fjendetyper og kampe - selv nogle bosskampe var genbrug. Det går desværre en smule igen i Nioh 2, hvor man føler at man render ind i de samme fjender igen og igen - og det er endda de samme fjender som i det første Nioh. Nok har flere af dem fået nye angreb, men det er altså de samme fjender som man mistede livet til hundredvis af gange i Nioh, som nu vil gentage succesen i Nioh 2.

Af nyheder kan nævnes Yokai Realms og Burst Counter. Yokai Realms er mørke områder, hvor monstrene gør endnu mere modstand end normalt. Disse mørke områder regeres af et bestemt monster, som opretholder mørket - og det monster kan skifte mellem sin normale form og sin ekstra aggressive Yokia form. Kan man få slagtet det monster, vil det mørke Yokia Realm være forsvundet for evigt og naturen får sin smukke farver tilbage.

En anden nyhed er Burst Counter. Det er et modangreb (det er rent faktisk tre forskellige modangreb), som skal times helt perfekt og udfører man det korrekt, vil ens modstander bliver lammet og vil miste en masse energi. Man kan dog kun bruge Burst Counter lige før en fjende sætter et meget kraftigt angreb ind, hvilket kan ses på at der kommer en rød aura rundt om fjenden. Så man vælge at holde sig fra fjenden det øjeblik den røde aura viser sig, eller man kan tage chancen og forsøge at udføre en Burst Counter, som kan ende rigtigt godt eller rigtigt skidt.

Nioh 2 er på stort set alle områder en meget dybt spil, som vil suge massevis af timer i sig. Der er massevis af dybe features og massevis af loot, der skal findes og så man vil også bruge en del tid i spillets menuer, på at fifle rundt med loot, finde ud af hvad der er værd at beholde, opgradere ens samurai og meget andet.

På den grafiske side, kan man vælge mellem to modes, som enten favoriserer opløsning eller framerate. Lige meget hvilken man vælger, så er den grafiske side ganske fin uden at være op blandt de flotteste spil til PlayStation 4. Den japanske arkitektur fra omkring 1500-tallet er gennemført og stemning er der masser af.

Nioh 2 indeholder i øvrigt en fuld co-op del, hvor man kan spille det fulde spil, side om side med to venner og på mange måder virker det som den logiske fortsættelse af originalen. Det hele er blevet optimeret og specielt kampsystemet virker nu endnu mere fintunet end tidligere. Det er et spil, som vil kræve din fulde opmærksomhed, da det er sadistisk svært og det rækker aldrig en hjælpende hånd. Det vil gentagne gange nedkæmpe din vilje til at fortsætte, men da det aldrig føles uretfærdigt, vil man hurtigt vende tilbage, da det også er et spil, som begynder at give efterhånden som man får kæmpet sig igennem det.

Nioh 2 er en solid udfordring og bygger videre på det første glimrende spil. Det byder på et par gode nyheder som Burst Counter, fuld co-op og Yokia Realms og det er et spil, som vil straffe dig men også belønne dig. Kunne du lide det første Nioh eller Sekiro fra FromSoftware, så tag et kig på Nioh 2, som er udkommet i dag eksklusivt til PlayStation 4.
+ Virkelig dybt kampsystem, hektisk og brutal action, mange timers spil
Sværhedsgraden kan være for meget for nogen, lidt for meget genbrug
0