Observer

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 11. september 2017 - kl. 19:55
0 2

Observer er et nyt cyberpunk eventyrspil og det er noget af en anderledes oplevelse. Vi har anmeldt spillet og helt kommet i tvivl om, hvad der er op og ned på det hele. Læs anmeldelsen her.

Observer kommer fra polske Bloober Team, som nærmest tog livet af mig med deres skræmmende Layers of Fear. Nu er de tilbage, denne gang med cyberpunk eventyrspillet Observer, med legendariske Rutger Hauer i hovedrollen som detektiven Daniel Lazarski.

Historien udspiller i Krakow i år 2084, hvor den såkaldte Nanophage, en slags digital epidemi, har kostet tusindevis af mennesker livet. Mange af de mennesker, som har overlevet Nanophagen er blevet dræbt i den efterfølgende krig og de få som overlevede, har vendt sig mod stofferne, neurale implantater og VR for at slippe fra den grusomme virkelighed.

Man tager rollen som Daniel Lazarski, som er en augmenteret detektiv, altså et menneske som via diverse implantater, besidder forskellige unikke egenskaber. Han har blandt andet evnen til at hacke sig ind i andre menneskers implantater og via (Augmentet Reality) at bevæge sig rundt i deres tanker, deres frygt og deres minder - og via den vej, finde frem til sandheden. Han har desuden også forskellige typer syn, for eksempel Electromagnetic Vision hvor han kan scanne gerningssteder efter elektroniske enheder som tablets, servere og telefoner og han kan scanne efter biologiske spor med hans Bio Vision. Desuden er han i stand til at se langt bedre i mørke, end hvad normale mennesker kan.

Observer er et eventyrspil og det meste foregår i det samme højhus, hvor man går rundt og snakker med beboerne, som gemme sig bag låste døre. Snakken med dem foregår igennem deres dørtelefoner og man skal så afhøre dem for at få en idé om, hvad der er foregået i højhuset, for der er noget helt galt der. Der skal også løses forskellige puzzles, hvilket jo i bund og grund er ganske fint, men desværre kan nogle af dem være ret ulogiske og dermed svære og det er frustrerende at sidde fast i en puzzle, som ganske enkelt ikke giver mening.

Stemningen i Observer er spillets helt store styrke. Grafikken er meget gennemført og man føler virkelig, at man befinder sig i en mørk og trøstesløs verden, hvor teknologien ganske enkelt har taget over og menneskerne er reduceret til statister. Der bliver hele tiden leget med specielle visuelle effekter og billedet bliver ofte forvrænget og jo tættere man kommer mod slutningen af spillet, bliver det mere og mere mærkeligt. Der bliver også leget med tiden og nogle gange kan man være godt i tvivl om, hvad det egentlig er, der sker - noget som Bloober Team også havde stor succes med i Layers of Fear.

Ingen god stemning, uden en god lydside. Rutger Hauer er den helt store stjerne her og hans stemme passer perfekt ind i universet. Hans stemmeskuespil er ganske enkelt fremragende og kombineret med syrede lydeffekter og den mørke grafiske stil, får spillet den her helt unikke cyberpunk stemning.

Desværre er den tekniske side af spillet lidt mere tvivlsomt; vi testede spillet på en PS4 Pro og selv her, kunne grafikken hakke afsted og det virkede som om, at det hele ganske enkelt ikke var optimeret tilstrækkeligt. Jeg kan være bekymret for, hvordan spillet vil køre på en standard PlayStation 4 - her kan jeg forestille mig, at det vil gå hen og blive et seriøst problem for oplevelsen af spillet her.

Observer er en ret speciel oplevelse. Historien er meget gennemført og det er svært ikke at leve sig ind i den unikke cyberpunk verden i selskab med Rutger Hauers stemme. Den visuelle side er rent æstetisk helt fantastisk og lydsiden er fremragende - desværre halter den tekniske del en smule og det kan ødelægge lidt af oplevelsen ved spillet.

Hvis du er stor fan af film som Blade Runner, The 5th Element og Ghost in the Shell, så skulle du tage et gik på Observer. Det er ikke noget actionspil og man bevæger sig en del rundt de samme steder, men det er en meget speciel oplevelse, hvor man til tider kan blive helt i tvivl om, hvad det egentlig er man sidder og ser på.

Hvis du er frisk på at blive revet rundt i cyberpunk-manegen, så tag et kig på Observer, som kan købes på PlayStation Store for under 270 kr.
+ Fabelagtig stemning, god historie, unik visuel side, Rutger Hauer
Til tider ulogiske puzzles, tekniske problemer med hakkende grafik