Onimusha 3: Demon Siege

Anmeldt af: - 26. juli 2004 - kl. 20:09
Del denne artikel:
0 0

Onimusha serien rundes mere end hæderligt af med en forunderlig actiontitel, som må fryde fans af genren.

Onimusha 3: Demon Siege samler elementerne, som gjorde de foregående titler så underholdende og forbedrer flere punkter. Serien bliver hæderligt rundet af i denne tredje og sidste udgave, der formår at forbedre det hack’n’slash prægede gameplay. Der er ingen større nytænkning denne gang, hvilket man kan forvente af sidste kapitel i en trilogi. Dog synes det hele meget større end begge de foregående titler.

Den store overraskelse ligger i stedet, hvor denne titel udspiller sig. Det er nemlig nutidens Paris, Frankrig, som lægger gader til alskens demoniske udskejelser. En anden overraskelse ligger i hovedpersonerne. Ikke Samanosuke Akechi, som også havde hovedrollen i den første titel og som igen er modelleret efter og spilles af den kendte japanske skuespiller Takeshi Kaneshiro. Den anden hovedrolleindehaver er derimod modelleret og spillet af den kendte franske skuespiller Jean Reno (kendt fra Leon, Ronin, Godzilla, m.m.) og det må siges at være et modigt sats fra de japanske udviklere. Men der skal ikke herske tvivl om, at det europæiske look appellerer mere til os vesterlændinge end de 1600-tals japanske omgivelser.

I året 1582 er Honnou-Ji templet omfattet af et overvældende inferno. En mand står tilbage, Samanosuke Akechi, krigeren med Ogre kræfter. Man troede, at Samanosuke havde gjort kål på demonkongen Nobunaga Oda, men det viser sig, at han er opstået fra de døde; ligesom profetierne forudsagde. Nu strækker hans ondskab sig ud i fremtiden. Samanosuke og Nobunaga må stå overfor hinanden en sidste gang.

Året er nu 2004, den farverige og fredelige storby Paris bliver belejret af et væld af dæmoner. Blodet flyder i gaderne eftersom flere og flere indbyggere bliver brutalt nedslagtet - totalt hjælpeløse mod den nyskabte fare. Èn person kæmper dog imod, Jacques Blanc (spillet af Jean Reno). En episk strid udspiller sig mellem menneskene og dæmoner, og du er naturligvis mand (eller kvinde) for at slå invasionen tilbage.Onimusha 3 Screenshot

Gameplay
Onimusha 3 fortsætter samme gameplay, som vi kender det fra foregængerne, men forbedrer det på nogle punkter. RPG elementerne er fjernet - med rette. Det skaber et meget mere flydende gameplay og gør titlen meget nemmere at gå til. Bortset fra det, ligner spiloplevelsen meget det fra de tidligere titler i serien med samme opgraderingssystem for våbnene og det samme hurtige flow. De gode ting beholdes og de mindre gode aspekter er forbedret på alle punkter.

Både Samanosuke og Jacques besidder den hellige Ogre gauntlet, som giver ejeren mulighed for at opsuge de nedslagne fjenders sjæle. Røde sjæle kan bruges til at forbedre våben og armor, blå genoplader Ogre energien, som bruges til magiske angreb, gule oplader energi, og sidst men ikke mindst er der de lilla sjæle, som forvandler dig til en Onimusha dæmonskikkelse, der tilmed er udødelig i et kort øjeblik.

Takket være en splinterny 3D engine kører Onimusha 3 nu mere flydende end nogensinde før, hvilket får det store udvalg af færdigheder til at se rigtig godt ud. Styresystemet har et væld af kombinationer, som udvides efterhånden, som man avancerer i spillet. De magiske angreb er stadig et godt kort at have i ærmet og er som i de foregående titler kun mulige at spille ud, når man har tilstrækkelig Ogre energi. Hvert våben har sit eget særprægede angreb, som strækker sig fra multihits med et samuraisværd eller angreb, der gør skade på flere fjender samtidigt i en given radius. Derfor er det også vigtigt at man udstyrer sig med det rigtige våben alt efter, hvilken fare man står overfor.

Tilføjelsen af en ekstra karakter i form af Jacques er en lille genistreg fra udviklerens side. Det giver en god afveksling fra Samanosuke’s færdigheder og våbenarsenal. Jacques’ foretrukne våben er en pisk, som man kan bruge til bl.a. at kaste rundt med fjenderne. Også skydevåben er tilgængelig for Jacques, som f.eks. i starten af eventyret, hvor man udstyres med det franskproducerede FAMAS maskinvåben.

Onimusha 3 Screenshot

Grafik
Farvel til pre-renderede baggrunde og goddag til en fuldbyrdet 3D engine. Selvom de foregående titler med deres pre-renderede baggrunde så fantastiske ud, har problemet med den teknik været, at de interaktive objekter, såsom fjender, genstande og ikke mindst spilleren selv, så ud som om de ikke helt passer ind. Det er der nu rådet bod på, ved at udføre det hele i 3D. Det får det hele til at se mere sammenhængende ud, og det er meget mere troværdigt sådan som objekterne blander sig med baggrundene. Den eneste umiddelbare ulempe ved denne overgang er, at karaktererne nu er modelleret med færre polygoner og med mindre detaljerede teksturer. Men samlet set giver det et bedre udseende i denne nye form.

Kameravinklen er låst for spilleren i den forstand, at man ikke selv har indflydelse på den. I stedet følger det dynamisk begivenhederne på forunderlig vis og fremviser de højt detaljerede omgivelser på en måde, der giver det hele et meget cinematisk præg. Oftest er kameraet et stort problem i denne slags titler, men byder sjældent på direkte irriterende momenter.

Mellemsekvenserne er intet mindre end et filmatisk kunstværk. Kvaliteten og udførelsen kan snildt sammenlignes med biograffilmen bygget over Final Fantasy universet, og de storslåede kampe og scenarier sammenlignes bedst med Lord of the Rings. Er man fanatisk CG fan er dette ikke en titel, man skal overse. Udtrykt i et enkelt ord: Fantastisk.

Lyd
Brugen af lydeffekter er prisværdig og veludført. Ikke mindst når man kan høre faren fra eksisterende fjender, som er udenfor skærmbilledet. Stemmeskuespillet er ligeledes af høj kvalitet med kendte skuespillere - fra Japan for det meste - til at udføre de overbevisende dialoger. Ærgeligt er det dog, at Jean Reno’s stemme kun pryder Jacques fremtoning i mellemsekvenserne og ikke i selve spillet.

Soundtracket følger samme opskrift fra de foregående titler. Der bruges adskillige traditionelle japanske instrumenter, som skinner igennem meget tydeligt. Kvaliteten er dog titlen værdig og giver et ret godt helhedsindtryk.

Holdbarhed
Samanosuke starter med de samme våben, som også var tilgængelige i de foregående titler, men mister dem, da han slynges frem i tiden.

Han finder dog et væld af nye magiske våben rundt omkring i Paris. De gamle våben kan der låses op for, eftersom man gennemfører spillet.

Der skulle ifølge udvikleren ligge 14-16 timers gameplay i Onimusha 3 inden man har gennemført det for første gang, og med alle de ting, der kan låses op for, indbyder det til endnu flere gennemspilninger. Onimusha 3 er uden tvivl den titel i serien med størst holdbarhed, og indeholder derudover også et minieventyr, som man ligeledes kan låse op for.

Overall
Capcom har med denne sidste titel i Onimusha serien lavet den bedste spiloplevelse hidtil - og hvilken måde at runde en så storslået serie af. Det har alle forudsætningerne til at blive en klassiker, som kan hives frem og spilles igen og igen.

Med en PEGI rating på 16+ er det ikke for den yngste årgang. Der afbildes af og til nogle ret voldelige og makabre sekvenser, der ikke appellerer til folk, som ikke kan lide at se blod og afhuggede lemmer. Men ser man det i det store hele, er det ikke værre end mange af de store hollywood film, man ser i biograferne.
Fakta
Onimusha 3: Demon Siege

Onimusha 3: Demon Siege

Platformnone
UdviklerCapcom / Capcom
UdgiverCapcom / Capcom
Spillere1
Udgivelsesdato--1
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg PSlife her
Gameplay:9.0
Grafik:9.0
Online:
Holdbarhed:8.0
Overall 9.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.