Onrush

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. juni 2018 - kl. 21:53
2 4

Hvad får man, når man kombinerer en arkade-racer og et team-baseret skydespil? Ja, så får man Onrush - en helt ny type racerspil. Vi anmelder.

Onrush kommer fra Codemasters Evo, som er en ny afdeling hos Codemasters, der hovedsagligt består af medarbejdere fra det lukkede Evolution Studios, som tidligere har stået bag spil som Motorstorm og Driveclub.

Motorstorms rødder ses tydeligt i Onrush, men alligevel er spillet helt sin egen - for Onrush er en type racerspil, som man aldrig har set tidligere. Her gælder det ikke om at komme først - faktisk er der ikke en mållinje nogen steder og derfor kan man også stille spørgsmålstegn ved, om det her i virkeligheden er et racerspil.

Onrush kan nok bedst beskrives som en blanding af en team-baseret first-person shooter og en arkade off-road racer - Overwatch blandet med Burnout, eller med Blur. Det er en hæsblæsende rutsjebanetur for fuld adrenalin med biler, der smadrer hinanden ved sindssyge hastigheder og det hele foregår med et tungt soundtrack blæsende ud af højttalerne. Det minder mest om en team-baseret shooter med biler.

Onrush er nemlig team-baseret hele vejen igennem - både i singleplayer og i multiplayer. To teams af hver fem til seks personer støder hovederne sammen i fire løbstyper i kampen om off-road herredømmet. De fire løbstyper er dér, hvor Onrush for alvor adskiller sig fra andre spil - de er nemlig inspireret af skydespil og ikke af andre racerspil.

Den første løbstype er Overdrive, hvor hver spiller skal opsamle så meget boost (og dermed point) som muligt ved at smadre modstanderne og lave halsbrækkende hop - og når boosten skydes af, optjenes der ekstra point til ens hold og det hold, som først når den fastsatte score, vinder. Her spilles der typisk bedst af fem.

Næste løbstype er Countdown og her har hvert hold et antal sekunder på klokken, som tæller ned og man skal nu køre igennem en række tilfældigt placeret porte, for at føje sekunder til ens holds tid - det hold, som først løber tør for sekunder, taber. Så er der Switch, hvor alle deltagere starter på en motorcykel, som er lille og agil, men ikke særlig kraftig og hver gang man crasher eller bliver smadret af en modstander, bevæger man sig en klasse op, hvor køretøjerne bliver kraftigere og kraftigere, men også større og mere kluntede. Spillet slutter, når alle spillerne på et hold, har opbrugt alle deres tre switches.

Endelig er der Lockdown, som er den mest interessante men også den mest frustrerende af de fire løbstyper. Her bevæger der sig en stor rund markering af sted på banen og dette område skal hvert hold forsøge at erobre. Holdene erobre området ved at have flest biler inde i området i fem sammenhængende sekunder og det hold som først får erobret seks til otte områder, vinder. Det frustrerende ved Lockdown er, at de større biler kan have svært ved at følge med og hvis man kører galt, kan det tage lidt tid at komme op til hvor cirklen er og det betyder, at modstanderholdet kan høste nogle forholdsvis “lette” point.

Codemasters Evo har bygget et såkaldt Stampede system til Onrush, som betyder, at spillet hele tiden sørger for holder spillerne samlet i flok, for at garantere maksimal action. Det betyder, at hvis man falder for langt bagud, bliver man respawned frem til flokken igen, men i Lockdown kan man alligevel komme til at hænge lidt på mellemhånd, hvor man på den ene side ikke kan komme op til flokken igen - og på den anden side er man ikke langt nok bagud til at blive respawned frem. Der er ligesom noget med balancen i denne spiltype som ikke helt fungerer.

I alle løbstyper er banerne fyldt med computerstyrede kørere, som ikke er på nogle af de to konkurrerende hold. De fungerer udelukkende som kanonføde og de kan let smadres, så man nemt kan optjene boost og i nogle tilfælde også points. Dette er et trick, hentet fra shooter-verdenen, men det fungerer også fint her.

Onrush er et crazy spil, hvor genrer blandes sammen og man belønnes konstant med tøj til ens figur, lakeringer til ens biler, crashtags og mange andre ting. Meget i stil med Overwatch, bliver der efter hvert løb kåret en MVP og andre spillere bliver også fremhævet - så hvis du har spillet Overwatch, ved du præcis hvad jeg mener.

Spillet indeholder på nuværende tidspunkt tre gamemodes; Superstar, Quick Play og Custom Game (en fjerde, Ranked Match, kommer senere). Spillets Superstar kampagne er et godt sted at lære reglerne, og de forskellige køretøjers styrker og svagheder, at kende. Spillets fire løbstyper kan også spilles online med op til 11 andre spillere og online-delen fungerer rigtigt fint og vi oplevede ingen tekniske problemer eller problemer med at finde aktive spil. Da Onrush i sin natur er et multiplayer spil, så afhænger spillets fortsatte succes selvfølgelig af, om spillerne tager det til sig og om Codemasters bliver ved med at supportere spillet godt nok.

Onrush har rigtig mange gode sider, men det føles en smule tyndt her og der. Der er ikke specielt mange gamemodes og selv om de fire løbstyper er ganske underholdende, så går det hen og bliver en smule ensformigt undervejs - man kunne godt have ønsket sig et par løbstyper mere.

Spillets største irritationsmoment er når man crasher - her er man oftest tvangsindlagt til et “Wreckcam” som man ikke kan quitte og en respawn timer på 5 sekunder - så når man dør, kan der let være 10-12 sekunders ventetid før man er tilbage på banen og det føles ganske enkelt som en evighed og det giver et lidt ærgerligt afbræk i et spil, som har et fedt flow og som der er fuld fart på hele tiden.

Rent teknisk virker Onrush ganske gennemarbejdet. Netkoden ser ud til at virke godt og den grafiske side er flot med masser af gnister, mudder, sollys, vejr-effekter og andre visuelle lækkerier og det hele kører ved 60 frames i sekundet. Menuerne er flotte og er hurtige, så her er der heller ikke noget at komme efter. Lydsiden er som den skal være, hvor et hurtigt upbeat soundtrack og hurtige one-liners fra holdkammerater og modstandere bærer lydtapetet under løbene.

Onrush er virkelig en underlig størrelse. Det er et racerspil, for dem som elsker team-baseret shooters - og her løfter man af idèerne og mekanikkerne fra netop de spil og smider dem ned i en arkade off-road racer. Her er ingen mållinjer, det gælder ikke om at køre hurtigst og reglen er, at der ingen regler er.

Der mangler lidt indhold her, men det virker som om, at Codemasters har bygget en platform, som de kan arbejde videre på, måske med nye gamemodes, nye løbstyper og nye køretøjer, for som spillet står lige nu, virker det lidt tyndt - specielt når det sælges til fuld pris.

Når det er sagt, så kan Onrush måske være begyndelsen på en helt ny type racerspil - og hvis du har en stak venner du plejer at spille med, så er der en god portion underholdning at hente i Onrush.
+ Blander fint to genrer sammen, hæsblæsende action, flot grafik, gode løbstyper
For lidt indhold, respawn-tiden varer en evighed