Oure

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 5. november 2017 - kl. 08:56
Del denne artikel:
0 1

Journey og Abzu har ikke levet forgæves. Oure lander i samme kategori som disse to mesterstykker og måske er der en ny Abzu gemt her? Læs vores anmeldelse og få svaret her.

Oure er et af de her spil, som lander i en genre, vi ikke rigtigt har noget navn til. Det er et kunstnerisk føle-føle spil i stil med Journey og Abzu - et spil hvor man oplever og leger og ikke altid er klar over hvad der foregår - man suger det bare ind og accepterer præmissen.



Sony har holdt tæt omkring Oure, som blev annonceret og udgivet på det netop overståede Paris Games Week og kommer fra Heavy Spectrum Entertainment Labs, det britiske team, som sidste år stod bag Shadow of the Beast remaken og det kan bedst beskrives som en blanding mellem Abzu og Shadow of the Colossus.

Man tager rollen som en pige, der bor i en hærget og mørk by og hendes eneste drøm er at kunne flyve op gennem skyerne og op i den blå himmel over dem. En dag tager hendes forælde hende med til et tårn i byen, som har en mystisk lysende dør og her bliver hendes drøm vil virkelighed. Pigen kan tage form som en kinesisk drage, der flyver frit i luften, med de hvide vatskyer under sig og den smukke blå himmel over sig. På samme tid får hun til opgave, at befri nogle enorme svævende kæmper, som vil kunne fjerne mørket fra byen under dem.

Som det typisk er med denne slags spil, får man ikke megen historie og ikke megen forklaring på hvad der egentlig foregår. Oure ønsker at man selv udforsker, så efter en kort træning, bliver man smidt ud i det. Man flyver rundt oppe i skyerne og indsamler blå lysende kugler og løser forskellige puzzles og finder ting som skal indsamles. Man finder dog også hurtigt ud at, at den virkelige udfordring ligger i, at aktivere nogle tårne, som sender en lysstråle mod himlen og som hidkalder en af de her otte enorme svævende kæmper.



Det er her, at Oure begynder at føles som Shadow of the Colossus. I modsætning til Sonys fremragende spil, skal man ikke dræbe disse kæmper, men befri dem ved at løse nogle puzzles på dem. Det kan for eksempel være, at man skal fjerne nogle krystaller, som sidder fast i kæmpens ryg - udfordringen er som sådan ikke at få dem fjernet, men mere at nå hen til krystallerne, da kæmpen snor sig og drejer sig mens den flyver. En anden puzzle kan være, at man skal aktivere nogle andre krystaller, som ender med at lave et mønster hen over ryggen på kæmpen.

Oure er et afslappende spil. Man kan selv vælge, om man vil koncentrere sig om kæmperne eller om man bare vil svæve rundt i skyerne og indsamle de låsende blå kugler og udforske og løse puzzles. Selv om spilverdenen i Oure er rimelig simpel; det meste af tiden flyver man rundt oppe i skyerne med stumper af svævende ruiner poppende op her er der, så ser det ganske nydeligt ud og skyerne skaber forskellige smukke formationer man kan flyve igennem.



Nu kommer vi desværre til tornene på rosen, nemlig kameraet og styringen. Styringen af dragen kan være en smule klodset og da den er mappet til nogle lidt mærkelige knapper på ens joypad, får man den aldrig for alvor ind på rygraden. Det betyder, at i hektiske øjeblikke (dem er der faktisk også nogen af) og i sektioner hvor præcision er krævet, sidder man og bøvler noget med styringen og det kan være frustrerende.

Kombinerer man den lidt klodsede styring med et meget levende kamera, så kan man komme i problemer. Kameraet fungerer ofte fornuftigt, men så pludselig får det sit eget liv og synes at man skal se tingene fra en helt anden vinkel og det er mildest talt irriterende. Disse to ting er ikke noget som ødelægger spillet, men begge dele kræver noget tilvænning og gør spillet mere frustrerende, end det egentlig burde have været.

Rent æstetisk er Oure et flot spil, uden at nå op på niveau med Journey og Abzu. Et punkt hvor Oure dog kan følge med de to førnævnte, er på lydsiden. Soundtracket er virkelig smukt og er skabt af Ian Livingstone, som tidligere har leveret musik til film som Harry Potter og The Messenger og spil som Batman Begins, Battlefield 1943 og en lang række racerspil fra Codemasters. Soundtracket (10 numre) kan i øvrigt købes på PlayStation Store for 37 kr.




Oure vil gerne være det næste Abzu eller Journey, men det når aldrig op på samme niveau. Inspirationskilderne er tydelige og på papiret har Oure hvad der skal til; det foregår oppe blandt smukke og bløde skyer, det har et drømmende og smukt soundtrack og hele stemningen er fredelig og dejlig - men det mangler finpudsningen og det der udefinérbare magiske som især Journey har.

Når det så er sagt, så er Oure bestemt et kig værd, hvis du er til denne slags spil med hjerte og sjæl. Det kan gennemføres på en 6-8 timer (og man kan bruge langt mere tid hvis man vil finde alle gemte items i skyerne) og kan købes på PlayStation Store for 149 kr.
+ Afslappende, smukt soundtrack, sjovt at lege i skyerne
lodset og upræcis styring, forvirrende kamera, bliver ensformigt
Gameplay:7.0
Grafik:7.5
Online:-
Holdbarhed:7.0
Overall 7.0
Log ind og stem
1
Der er 1 bruger som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.