Outcast: Second Contact

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. november 2017 - kl. 18:34
Del denne artikel:
1 2

Det klassiske open-world spil fra 1999 er blevet opdateret til de moderne konsoller. Læs om resultatet her, i vores anmeldelse af Outcast: Second Contact.

Outcast udkom oprindeligt til PC tilbage i 1999 og var et 3. persons action-rollespil – og nu er spillet blevet opdateret til de moderne konsoller under navnet Outcast: Second Contact.



Outcast: Second Contact er udviklet af folkene bag det originale spil, belgiske Appeal. Efter udgivelsen af Outcast i 1999, arbejdede Appeal på en efterfølger, som dog rendte ind i store problemer og flere af stifterne bag virksomheden forlod projektet inden det blev færdigt. I 2002 droppede udgiveren Infogrames så projektet og Appeal måtte dreje nøglen om og lukke.

11 år senere, i 2013, købte de oprindelige folk bag Appeal rettighederne til Outcast tilbage og genoplivede deres virksomhed. De udgav derefter en opdateret version af originalen og startede en Kickstarter kampagne for at skaffe finanser til en gennemgribende remake, men den nåede ikke sit mål og blev droppet. Efterfølgende er det dog lykkede Appeal at indgå en aftale med BigBen Interactive om den nødvendige finansiering og nu er Outcast: Second Contact endelig udkommet på blandt andet PlayStation 4.

Spillet skulle oprindeligt have været udkommet i marts måned, men blev udsat et halvt år, da man skønnede at kvaliteten ikke var på det niveau man ønskede. Man brugte så de næste seks måneder på at finpudse spillet, men det lader til, at det kun er den grafiske side man har valgt at opdatere, da resten af spillet føles præcis som et spil fra 1999 - og det er desværre ikke på den gode måde.



Spillet udspiller sig et lille stykke ude i fremtiden og menneskeheden har opdaget, at vi ikke er alene i universet - og at der ikke kun er ét univers. Den første kontakt med intelligente væsner ender katastrofalt, da den amerikanske regering sender en sonde afsted til en ny verden, men den bliver hurtigt neutraliseret af beboerne på planeten Adelpha, kaldet Talans. Der bliver i samme omgang skabt en energistrømning fra den fremmede verden og tilbage til vores, som kan ende med at udslette vores verden, hvis ikke sonden bliver aktiveret igen.

Man tager nu rollen som ex-Navy SEAL Cutter Slade og man bliver sendt ud på en mission for at beskytte tre videnskabsfolk, der rejser til Adelpha for at få aktiveret sonden igen. Cutter bliver ved ankomsten adskilt fra hans team og falder i kløerne på de lokale, som fratager ham alle hans våben og alt hans udstyr. De tager dog godt imod ham og kalder ham Ulukai, da de tror han er den redning, der i evigheder er blevet talt om i en ældgammel profeti.

Der må være (mindst) to overordnede regler, der gælder ved remakes; den første må være, at det oprindelige materiale skal have et vist niveau og den anden må være, at man laver en gennemgribende remake og ikke kun på nogle udvalgte områder. To gode eksempler på remakes done right må være Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy og Call of Duty: Modern Warfare Remastered, hvor man tacklede igennem på at give spillet en gennemgribende opdatering.



I tilfældet Outcast, er ingen at de to regler i virkeligheden opfyldt. Originalen var et fint spil, men om det er remake-materiale kan man være mere i tvivl om - og regel to er i høj grad ikke opfyldt, da det lader til, at spillet nærmest kun har fået en grafisk makeover. Man får den tanke, at Appeal nok burde have ladet deres spil ligge, for tilbage i 1999 var det ikke noget dårligt spil - men her på tærsklen til 2018, kan man se at tiden har været hård ved det, når man ikke rører ved andet ens grafikken.

Rent grafisk er Outcast: Second Contact ganske flot at se på. Landskaberne er flotte og detaljeret og lyseffekterne er flotte - det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde i at skabe en smuk og afvekslende fremmed verden. Desværre stopper det positive også her, da resten af spillet er mere eller mindre præcis som det var i 1999.

Det betyder, at styringen er klodset og langsom og det kan tage Cutter Slade flere sekunder bare at vende sig om. Hastigheden er til tider ret hakkende, faktisk så voldsomt, at det med mellemrum kan være svært at sigte når man kommer i kamp. Animationerne er stive, ansigts-animationerne er nærmest grinagtige, man skal stå millimeter præcist for at kunne aktivere ting, lydsiden lyder som om at den er optaget nede i en spand og optaget i mange forskellige lydniveauer, dialogen er enten langtrukken eller direkte pinlig og på mange måder føles det som om, at man spiller et meget gammel PC-spil.



Der er ingen tvivl om, at der ligger en spændende og veludtænkt verden for ens fødder og mange af planetens beboere, som man støder på undervejs, har deres egen historie. Desværre er dialogen også en tung omgang at komme igennem. Spillet har en slags ordbog indbygget og det betyder, at hver gang der optræder et fremmedord i dialogen, og det er ret ofte, bliver fremmedordet efterfulgt af en parentes, hvor ordet bliver forklaret. Det er meget fint i starten, men det sker faktisk hele vejen igennem spillet og det gør underteksterne meget svære at læse - og det er helt overflødigt, da spillet har et fint leksikon indbygget.

På trods af den flotte grafik og den dybe spilverden, er det meget svært at holde af Outcast; Second Contact. Det virker som om, at Appeal ikke har været interesseret i, at opdatere andet end grafikken til nutidige standarder, da det føles som om at alt andet end grafikken hænger fast i 1999. Og det er vel ikke meningen med en remake - her drejer det sig vel netop om, at få en klassiker løftet ind i en ny tidsalder, så et nyt publikum samt fans af originalen, kan opleve spillet igen. Det er ikke lykkedes med Outcast: Second Contact og med en alt for høj prisseddel på 360 kr. kan vi ikke anbefale spillet.
+ En gennemgribende opdatering af grafikken
Stort set kun grafikken er opdateret, frustrerende, klodset og langsomt
Gameplay:4.5
Grafik:7.5
Online:-
Holdbarhed:5.0
Overall 4.5
Log ind og stem
2
Der er 2 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.