Paper Beast

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 30. marts 2020 - kl. 21:50
0 0

Paper Beast er et eventyr i en forunderlig verden, skabt af manden bag Another World. Læs vores anmeldelse her.

Paper Beast er det nyeste spil fra Eric Chahi, manden bag de fremragende Another World (1991) og Heart of Darkness (1998). Chahi forlod spilbranchen tilbage i 1998, for at forfølge sin drøm om at udforske vulkaner og på vej til den lille øgruppe Vanuatu ud for Australiens østkyst, fik han alligevel idéen til et nyt spil og han bestemte sig for at han ville lave ét sidste spil. Resultatet var From Dust, der udkom i 2011.

From Dust blev dog ikke hans sidste spil og nu ni år efter, er Eric Chahi og hans nye team hos Pixel Reef klar med PlayStation VR-spillet Paper Beast.

Paper Beast er et underligt væsen - det er et eventyrspil uden nogen historie eller dialog. Man bliver kastet ind i en forunderlig virtuel verden, med sit eget økosystem og fyldt med dyr lavet af papir - og man har ingen anelse om hvad der foregår.

Man bevæger sig igennem den unikke verden, uden nogen form for missioner og man støder på massevis af de her papirskabninger. På en eller anden måde virker dyrene som levende væsner; de falder over hinanden som ivrige hunde ville gøre det og de nærmer sig nysgerrigt når man vender ryggen til. Man kan interagere med dem, fodre dem og lege med dem - og redde dem fra de rovdyr, som også findes i denne forunderlige verden.

De fleste af dem er venlige og hjælper en med puzzles undervejs. Disse puzzles er det centrale i gameplayet, hvor man skal gøre brug af papirdyrenes forskellige egenskaber. Nogen kan grave, andre er biller der flytter rundt på jord og som tiltrækkes af lys og der er dyr, der minder om skildpadder og de kan bygge dæmninger og andre konstruktioner til for eksempel at inddæmme vand.

Men det er faktisk en af spillets andre muligheder, som er den mest fascinerende. Det er spillets Sandbox Mode - og det er her, at de fleste timer potentielt ligger gemt. Historie-delen kan gennemføres på en 4-6 timer, mens der i Sandbox Mode ligger langt flere timer, hvis man er den legesyge type. Her kan man bygge sine egne verdener og lave præcis det terræn man vil. Man kan placere sten, klipper, sand og vand og man vil kunne se hvordan elementer som vind og vejr påvirker tingene i naturen.

Hvert dyr har deres måde at leve på og hvis man påvirker dyrets levevis ved at ændre i landskabet hvor det lever, vil det tilpasse sig de nye omgivelser. Man kan også kontrollere vejret på forskellige måder, for eksempel kan man lave sandstorme og forskellige slags mindre storme og kraftigt regnvejr. Disse vejrfænomener vil påvirke landskabet og dermed også dyrene som lever der.

Sandbox Mode er en virkelig underholdende legeplads. Man kan bygge de landskaber man vil og det er fascinerede at se, hvordan det hele ændre sig og hvordan dyrene og planterne klarer sig i de verdener man bygger.

Jeg kan undre mig lidt over, at man har valgt at gøre Paper Beast til et VR-spil. Det fungerer rigtigt fint, selv om metoden man bevæger sig rundt på er lidt gammeldags (hop fra punkt til punkt), så kunne jeg også sagtens se Paper Beast fungerer som et almindeligt PlayStation 4 spil. Selvfølgelig er der noget indlevelse, som vil forsvinder når de store dyr nysgerrigt nærmer sig en og man ikke ser det via et VR-headset, men ud over det, så ville Paper Beast ikke miste så vildt meget ved at få fjernet VR-teknologien.

Paper Beast er et af de flotteste spil til PlayStation VR. Den grafiske stil er lækker med gode farver og selv om dyrene er lavet af papir, bevæger de sig som rigtige dyr, når de leder efter mad, falder over hinanden og når de flygter fra rovdyr.

Paper Beast er et ganske specielt spil - og specielt Sandbox Mode er nærmest magisk. Historie-delen er overstået ganske hurtigt og der er ikke den store grund til at starte forfra på den. Derfor er Sandbox Mode den del man vil vende tilbage til igen og igen og her kan der leges. Styringen er en smule kluntet og gammeldags og i Sandbox Mode reagerer interfacet ikke altid så hurtigt som man kunne ønske sig.

Har du et VR-headset og har du lyst til at lege Gud over din egen lille magiske verden, så tag et kig på Paper Beast - det er et af de bedre spil til PlayStation VR. Paper Beast koster 229 kr. på PlayStation Store.
+ Sandbox Mode er fremragende, lækker grafik, forunderlig og levende verden
Gammeldags styring, til tider lidt forsinkelse i interfacet
0