
Mastermind tager udgangspunkt i lederen af Peaky Blinders, Tommy Shelby og hans evne til at lægge planer og gennemskue komplekse situationer. Spillet udspiller sig før begivenhederne i første sæson af tv-serien, hvor Shelby-familien forsøger at få kontrol over Small Heath distriktet i Birmingham i 1920’erne.
Peaky Blinders: Mastermind indeholder 10 missioner og man tager kontrol over forskellige medlemmer af Peaky Blinders banden. Hver karakter har hver deres styrker og svagheder; for eksempel er Arthur, ikke overraskende, en slagsbror som kan dele flade ud og sparke døre ind, smukke Ada kan distrahere fjender så andre kan snige sig uset forbi, Tommy kan naturligvis overtale forskellige karakterer til at gøre forskellige ting for ham mens lille Finn kan kravle ind steder som ingen andre kan.

Hver af spillets 10 missioner indeholder en række mål, som skal nås inden tiden løber ud, men heldigvis kan man manipulere med tiden via en timeline i bunden af skærmen. Det går i bund og grund ud på, at time forskellige ting rigtigt, så for eksempel Arthur slår en vagt ned i det øjeblik Ada (som ikke kan slås), kommer ud af en dør, for at kunne distrahere en anden vagt, så Tommy kan snige sig bag om ryggen på dem.
Dette gøres ved at line en række handlinger op, så de bliver foretaget på det rigtige tidspunkt - det kan være en smule svært at beskrive, men mekanikken er, at der skal manipuleres med tiden for at få karaktererne til at gøre de rigtige ting på de rigtige tidspunkter. Man bevæger ens karakterer rundt og får dem til at hjælpe hinanden og hvis det fejler, så spoler man tiden tilbage og uden nogen form for straf, kan man prøve igen. Det ender derfor med at blive lidt for meget trial and error og så forsvinder den fede fornemmelse lidt når det hele så pludselig lykkedes. Mange gange var det, for mig i hvert fald, mere held end planlagt når en sekvens lykkedes.

Peaky Blinders: Mastermind er et fornuftigt puzzlespil med et par unikke idéer, som desværre ikke er implementeret specielt godt. Atmosfæren fra tv-serien er overført ganske fint til spillet og man fornemmer let det beskidte Birmingham med de snuskede baggårde og de skumle værtshuse. Grafikken er fin og man kan let genkende seriens karakterer, både i de tegnede mellemsekvenser og når man spiller.
Peaky Blinders: Mastermind når desværre ikke, slet ikke, op på tv-seriens niveau - og det ville da nok også være for meget at forvente. Men isoleret set, er det et fornuftigt puzzlespil - det introducere nogle unikke idéer, men det er som om, at udviklerne ikke helt selv kunne overskue omfanget af dem, så de er ikke implementeret specielt godt.
Hvis du er stor fan af både Peaky Blinders og puzzlespil, ja så skal du da tjekke Mastermind ud, men hvis Peaky Blinders ikke er din ting, så kig hellere efter et andet puzzlespil hvis de små grå trænger til lidt motion.
Peaky Blinders: Mastermind koster 184 kr. på PlayStation Store.