PGA Tour 2K21

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 20. august 2020 - kl. 22:10
0 0

Årets officielle PGA Tour golfspil er landet på PlayStation 4 - og det er ikke et hole in one. Men mindre kan bestemt også gøre det - læs vores anmeldelse her.

The Golf Club var et community-drevet indie golfspil, som udkom for seks år siden. Det er dog gået stærkt for teamet bag The Golf Club. Her seks år senere, står det lille team, sammen med 2K Games, bag det officielle PGA Tour golfspil.

The Golf Club var en golf-simulator og man skulle virkelig finde sin tålmodighed og sit bedste golfspil frem, hvis man skulle have succes. Den officielle PGA Tour licens gør automatisk, at ens målgruppe er langt bredere end The Golf Clubs var og dermed skal det også være mere tilgængeligt - og det har HB Studios heldigvis forstået.

PGA Tour 2K21 indeholder flere forskellige sværhedsgrader, og man kan finjustere dem på en lang række områder, så man kan indstille spillet til lige præcis til det niveau man ønsker. Desuden er der en fin tutorial, som sætter en ind i de mest grundlæggende ting omkring golf og en særdeles grundig træningsdel, hvor man kan øve og øve, indtil man får styr på ens spil.

Selv om PGA Tour 2K21 indeholder en række professionelle golfspillere, blandt andet den nye stjerne Justin Thomas samt pros som Matt Kuchar, Cameron Champ og Kevin Kisner, så er der her faktisk større fokus på spilleren selv. Faktisk kan man slet ikke spille med en eneste af de professionelle spillere og det virker ærlig talt lidt underligt. Man spiller imod dem, men man er låst til den spiller man selv skaber. For i MyPlayer kan man, i sædvanlig 2K sportsspil-stil, nemlig skabe sin helt egen spiller ned til den mindste detalje - det er en virkelig detaljeret editor. Med tiden åbner man op for massevis af tøj, ure, caps, sko og andet udstyr fra producenter som Puma, Ralph Lauren, Under Armour, Adidas, Callaway og Wilson, som man kan lege påklædningsdukke med.

Når man har skabt sin spiller, åbnes der op for en lang række spilmuligheder. Man kan spille kvalifikationsturneringer til PGA Touren, man kan springe direkte til PGA Touren og man kan spille en enkelt runde, enten mod computerstyrede modstandere eller mod ens venner, på en af spillets mange baner, hvoraf 15 af dem er officielle PGA Tour baner. Vi ser for eksempel virkelige baner som TPC Sawgrass, TPC Scottsdale, TPC Deere Run og TPC Twin Cities.

Der er flere forskellige typer af golf. Man kan spille Strokeplay, Match Play og Skins, samt 2v2 spil som Four Ball, Scramble og Alternate Shot. Man kan der ud over lave ens egne spil, hvor man selv definere spillereglerne, så man kan næsten får den runde golf man ønsker sig. Vil man skabe sine egne baner, så er der også mulighed for det. Ud fra nogle faste parametre, kan man hurtigt genere sine egne baner og derefter kan man gå ind og justere alt på hvert enkelt hul; for eksempel placere bunkere, flytte flagets placering og placere træer og sten på de strategisk rigtige steder.

Man skal dog være mere end passioneret omkring at bygge sin egen bane, for det vil komme til at tage noget tid. Som en god lille feature, kan man endda importere de baner man måtte have lavet i The Golf Club 2019. Ønsker man sin egen golfklub, kan man oprette sådan en. Her kan man samle sin venner eller andre spillere og så deltage i online turneringer sammen. Man kan også, mod et indmeldelsesgebyr, søge om optagelse i andre spilleres klubber. Der er bestemt nok at give sig til i PGA Tour 2K21.

Men hvordan spiller det så? Jo, PGA Tour 2K21 er en solid omgang golf. Ens PGA karriere bliver præsenteret som var det en tv-transmission, blandt andet med højdepunkter fra andre huller midt i ens spil - og det kan måske med tiden blive lidt irriterende med de afbrydelser. Når man har fået indstillet sværhedsgraden så den passer til ens niveau, er det en fornøjelse at skyde bolden i en lige linje ned af banen. Det er let at tilføje backspin, fade og draw på bolden og det hele fungerer generelt rigtigt fint. Det har ikke det samme niveau af “bling” som EA Sports var i stand til at give deres PGA Tour spil før 2K overtog licensen, men det gør faktisk ikke noget, da PGA Tour 2K21 virker som et lidt mere seriøst golfspil.

Nu er det jo 2K som står bag spillet her og deres sportsspil kan være spækket med in-game køb. Hvordan ser det ud med det i PGA Tour 2K21? Det eneste jeg er stødt på er, at man kan købe fem Currency Packs med forskelligt antal mønter i - mønter, som kan bruges til at købe tøj, udstyr og køller for. Disse ting åbnes op efterhånden som man stiger i level eller bliver gjort tilgængelige som sponsorgaver, når man får sponsorer i PGA Touren. Jeg har ikke oplevet at der er udstyr låst direkte bag en betalingsmur.

Grafikken i PGA Tour 2K12 er ganske fin, men er ikke på niveau med 2K’s andre sportsspil. Her kan man godt se at det er et mindre team, som står bag spillet, men det er bestemt godkendt. Det er som om, at kvaliteten svinger lidt for; nogle gange virker omgivelserne lidt simple og banen lidt kedelig, mens banen, tilskuerne, træer og buske kan se rigtig flot ud andre gange. Tror det har meget med lyssætningen at gøre, som kan være meget forskellig fra bane til bane. Menuerne er pæne og forholdsvis lette at finde rundt i, på trods af ret meget indhold - dog er de en smule langsomme, men det er til at leve med.

Lydsiden er fin og som man kunne forvente af et golfspil og jeg synes faktisk at kommentatorerne gør det fornuftigt, uden at bidrager med det helt store. Man oplever dog ind imellem, at det de siger ikke passer med det som sker på banen og det er lidt ærgerligt.

PGA TOUR 2K21 er et rigtigt fint golfspil, med mange timers spil, masser af indhold og ikke mindst en konfigurérbar sværhedsgrad som gør, at stort set alle kan være med. Det virker som et rigtigt godt udgangspunkt for HB Studios, som formentlig kommer til at stå bag de officielle PGA Tour spil de næste mange år.
+ Solidt spil på banen, meget indhold, omfattende bane-editor, sværhedsgraden kan skræddersyes så stort set alle kan være med
Små fejl i kommenteringen, man kan ikke spille med de professionelle spillere
0