PlayStation Move Heroes

Anmeldt af: Martin Grænge Hansen - 28. marts 2011 - kl. 20:45
Del denne artikel:
2 0

PlayStation Move Heroes er et prima eksempel på, hvor eksemplarisk dårligt man kan anvende et gigantisk potentiale.

Selvom man har tre af de stærkeste platformtitler igennem hele PlayStation-æraen at gøre brug af, så er succesen på ingen måde givet på forhånd. PlayStation Move Heroes er et prima eksempel på, hvor eksemplarisk dårligt man kan anvende et gigantisk potentiale.

Ratchet & Clank er det eneste makkerpar imellem de tre involverede parter, der er blevet fortolket i en PlayStation 3 udgave, så alene muligheden for at se, hvordan Jak & Daxter og Sly Cooper, der i denne udgivelse får selskab af skildpadden Bently, tager sig ud på PlayStation 3 platformen, virker ganske tiltalende. De tre makkerpars eskapader plejer at være garant for både sjov og fantasifuld platformunderholdning, men bliver i denne titel på det skammeligste reduceret til ligegyldig viften frem og tilbage med PlayStation Move-controlleren.




Humoren er til dels stadig intakt, men lever ikke helt op til standarden, som vi ellers kender fra serierne hver især. Det skyldes ikke mindst, at plottet er papirtyndt og mangler en portion af den finesse, der ellers får os til at æde fortællingerne om magiske sten, storslåede skatte og holder os tryllebundet hele vejen igennem galaksen på jagt efter andre lombax-væsener. Stemmeskuespillet bliver leveret med engagement, og alle de tidligere stemmeskuespillere er tilbage på vognen. Retrofornemmelsen overmander derfor spilleren sporadisk, som minderne langsomt bliver vækket til live, men de formår desværre ikke helt at dække over det kedelige sammensurium af middelmådige minispil, som PlayStation Move Heroes er.

Gengivelserne af de velkendte superhelte og deres assistenter er ganske fin, men slet ikke på det niveau som man forventer af nutidens standard. Til sammenligning er de to Ratchet & Clank-titler, som allerede er udkommet på PlayStation 3, langt pænere og omgivelserne virker ikke nær så statiske. Det har i særdeleshed noget at gøre med, at banerne er ret små i deres udformning og at der samtidig ikke er ret mange af dem. Man tvinges desuden også til at gennemspille næsten samtlige udfordringer i én bane, før man har indsamlet point nok til at åbne op for den næste– man bliver derfor hurtigt træt af at løbe igennem den samme bane igen og igen.




Overordnet set er der fem minispil at vælge imellem, men mulighederne vokser en smule, eftersom der er forskellige varianter af alle minispil. Fantasien har ikke fået helt så frit spil, som man kunne ønske sig. Et minispil giver spilleren kontrol over en frisbee, der skal ramme en række forskellige mål, og i et andet minispil skal man navigere en bowlingkugle rundt på en forhindringsbane. Resten af minispillene har i højere grad den klassiske platformfornemmelse over sig, men Move-implementeringen får dem til at falde lidt til jorden, og man kommer i særdeleshed til at savne en hoppefunktion – jeg vil nu helt personligt tillade mig at sige, at det grænser til blasfemi, at Ratchet, Sly og Jak ikke kan hoppe.

De manglende hop er dog ikke grunden til, at konceptet falder til jorden, det er den ekstremt dårlige udnyttelse af PlayStation Move-controllerens mange muligheder. Move-controlleren har allerede på nuværende tidspunkt har vist sit værd i titler som Killzone og Tumble, men PlayStation Move Heroes er et stort skridt tilbage i den forkerte retning. Den præcision og delvist realistiske gengivelse, der opnås i førnævnte eksempler, bliver i Move Heroes reduceret til ligegyldig vippen og fægten med bevægelsescontrolleren. Til at starte med forsøger man at lege lidt med på den løvetæmmerleg, som spillet lægger op til, når det placerer en plasmapisk i hånden på ens figur. Man finder dog hurtigt ud af, at gengivelsen på skærmen ikke er den samme, som man står og udfører i dagligstuen, og ender derfor ud med at stå og fægte lidt febrilsk med controlleren, hvilket faktisk giver et langt bedre resultat, end det egentlig burde.




Og sådan er det faktisk hele vejen igennem PlayStation Move Heroes. Variationen er ikke stor nok, og spillets kerne – PlayStation Move-elementerne - der var tiltænkt som spillets force, ender egentlig ud med at blive den største svaghed. Underholdningsværdien udebliver, og det bliver hurtigt kedeligt og ensformigt at stå og fægte og svinge. Holdbarheden er ret lav og den coop-del der er tilgængelig, sætter den ene spiller til at agerer indsamler imens den anden spiller tager kontrol over selve figuren. Man kan altså ikke spille to på én gang, selvom det virker ganske oplagt og kunne have givet anledning til direkte kampe imod de ikoniske fanfavoritter – jeg vil eksempelvis sværge på at Ratchet kan sparke seriøs bagdel på både Sly og Jak, men det får jeg ikke rigtig mulighed for at vise.

Potentialet var der, men implementeringen og mulighederne synes bare at være uudnyttet på det skammeligste. PlayStation Move Heroes fungerer i små mængder og vil ganske givet også kunne underholde de mindste – dem, der kan lide simple og lettilgængelige oplevelser fyldt med gentagelser. Mere seriøse gamere bør lede efter deres Move- og/eller platforms-fix et andet sted.
Fakta
PlayStation Move Heroes

PlayStation Move Heroes

Platformplaystation 3
UdviklerNihilistic Software
UdgiverSCEE
Spillere1-2
Udgivelsesdato25-03-2011
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 7 Vold
Følg PSlife her
Gameplay:4.5
Grafik:7.0
Online:-
Holdbarhed:4.5
Overall 4.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.