Project CARS 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 18. september 2017 - kl. 15:16
2 5

Efterårets racesæson er skudt i gang med den hardcore racingsimulator Project CARS 2. Her er vores anmeldelse af spillet, som er den nye milepæl indenfor racingsimulatorer på konsoller.

Det er gode tider for fans af racingsimulatorer. Dette efterår udkommer der hele tre af slagsen, nemlig først Project CARS 2, så Forza Motorsport 7 i starten af oktober og omkring midten af oktober kommer så Gran Turismo Sport. Det kræver dog at man har både PlayStation og Xbox, hvis man skal spille alle tre, da Forza Motorsport 7 udkommer eksklusivt til Xbox One, Gran Turismo Sport kun udkommer til PlayStation 4, mens Project CARS 2 udkommer til begge platforme samt PC.

Før udgivelsen har der har været meget snak om, hvor realistisk og autentisk Project CARS 2 ville være, og efter at have tilbragt en del timer i selskab med spillet, kan jeg med ro i stemmen sige, at Project CARS 2 er det mest realistiske bilspil man kan få på PlayStation 4. Man skal være mere end skarp, hvis man hopper ind i en bil uden nogen form for hjælp og sætter en konkurrencedygtig tid. Jeg måtte også skrue en del på sværhedsgraden før jeg fandt et niveau, hvor jeg kunne være med (noget lavere end jeg havde troet). Det her er en racingsimulator og straffen falder prompte, hvis man spiller for smart.

Lad os tage det fra toppen. Project CARS 2 indeholder 29 forskellige raceserier, fordelt på 9 forskellige motorsportsdiscipliner. De 29 raceserier varierer fra Clio Cup, Formel Renault, Prototyper og Porsche Cayman Cup, til de store serier som IndyCar, LMP3, RallyCross- og Touring Car mesterskaber. Mange af raceserierne er inddelt i forskellige afdelinger, så der køres både i Europa, i USA og over hele kloden. Det giver et hav af forskellige løb i de 29 serier, så der skulle bestemt være noget for enhver.

Der er over 180 biler fra alle de store bilfabrikanter, lige fra Audi, Bentley, Chevrolet og Ferrari til Jaguar, Lamborghini, Lotus, McLaren, Mercedes-AMG, Porsche og mange andre - men også mindre og nærmest ukendte fabrikanter er repræsenteret i spillet. Mange af disse biler kan fås med over 20 forskellige lakeringer, så der er bestemt muligheder nok for at køre i præcis den bil man kunne ønske sig, selv om jeg, som fan af Audi, savner nogle af deres fedeste biler, som for eksempel en RS6. Endelig indeholder spillet mere end 50 baner placeret overalt i verden, og med alle disse baners forskellige layouts, kommer man op på over 140 forskellige ”baner” - både fuldblods racerbaner, men også ruter på for eksempel de amerikanske highways og langs den franske riviera.

Der er som altid en række forskellige spilmuligheder at vælge imellem. Man kan starte blidt ud i Custom Race, hvor man vælger en bil, en bane og indstiller forskellige parametre for løbet (antal runder, vejr, tidspunkt på dagen, rullende start/stående start, regelsæt osv.) og så er det af sted. I Private Testing kan man, alene, teste hvilken som helst bil på hvilken som helst bane, og i Online Custom Event, kan man, via et utal af indstillinger, lave sit eget offentlige eller private løb online. Man kan gemme op til fire Online Events, som kan hentes når som helst man får brug for dem. Endelig kan man gå online og søge efter tilgængelige løb ud fra en række parametre og spille mod op til 15 andre spillere online. Vi har dog ikke haft mulighed for at prøve online delen til bunds her før lanceringen af spillet, så denne del vender vi tilbage til, når serverne bliver befolket af flere spillere.

Så er der karrieredelen, som er blevet forbedret en del siden det forrige spil. Her opretter man en kører og vælger i hvilken af de 29 raceserier man vil starte. De er inddelt i seks grupper, hvoraf de to højeste er låst fra starten, så man vælger om man vil starte i gruppe 6 som indeholder go-karts og Ginetta Juniors Challenge og, hvis man er lidt frisk i det, op til gruppe 3, som indeholder LMP3, Formula A, Lamborghini Super Trofeo og Renault RS01.

Herfra bliver man præsenteret for en lang række løb og efterhånden som man bliver bedre og bedre, kommer man igennem flere og flere af de 29 raceserier, så man kommer til at mestre mange forskellige biler og racediscipliner. Hvis man i løbet af sin karriere imponerer en bestemt bilfabrikant, kan man blive inviteret til en test, og består man den, kan man blive tilknyttet fabrikken og komme til at køre i nogle af deres fedeste biler.

Der ud over bliver man også inviteret til specielle events ved at opnå forskellige mål i løbet af sin karriere. Disse events kan være løb i historiske biler, i specifikke biler under specifikke forhold (for eksempel at køre en Mercedes-AMG i rallycross-trim på en bane med sne og is) eller at køre i eksempelvis britiske superbiler. Disse events og tests er med til at skabe lidt variation i karriere-delen, som godt kan virke lidt steril til tider.

Der er nemlig ikke megen spræl og lir i Project CARS 2. Det er en hardcore simulator, hvor der lagt vægt på den realistiske køreoplevelse og ikke så meget på gejl og ballade udenfor banen i form af sejrsceremonier. Når man kommer over målstregen bliver der cuttet direkte til en stillingstabel, ikke noget med lige at se bilerne trille over målstregen fra nogle lækre kameravinkler og lignende. Denne lidt kedelige seriøsitet ses også i menuerne, som ikke er de mest sexede der er set, men de er langt det meste af tiden funktionelle og det er jo trods alt det vigtigste - selv om en smule lækkerier her og der da ikke ville have skadet noget, så længe det ikke går hen og bliver useriøst.

Men hvordan spiller det så? Jo, bilfysikken og styringen er noget af det mest fremragende jeg nogensinde har prøvet. Der skal bremses i svingene og det skal gøres på det rigtige tidspunkt. Og man skal ikke tro, at de her biler kan standse på et frimærke. Man kan tydeligt mærke forskel på om ens dæk og bremser er varme eller kolde, eller om dækkende er ved at blive slidte. Man kan mærke at bilen bliver lettere når man kører hen over en bakketop, så man stort set mister evnen til at styre og bremse i et kort øjeblik - og curbs bringer hurtigt ubalance i bilen, hvis man kommer for hårdt ind over dem - og man skal generelt holde sig fra dem i regnvejr. Faktisk har vejret stor indflydelse på hvordan bilerne reagerer og hvordan man skal køre, og vejret kan hele tiden ændre sig under løbet - det vender vi tilbage til.

Sværhedsgraden kan indstilles meget præcist - alene modstandernes niveau kan indstilles i 120 trin og deres aggressivitet på banen kan indstilles i 100 trin. Der ud over kan man aktivere et utal af hjælpemidler, som for eksempel hjælp til at bremse og styre, hvor kraftig ABS og Traction Control skal være, om bilen kan rende ind i mekaniske fejl, hvor realistisk dæksliddet og benzinforbruget skal være, om man vil have den optimale racelinje vist på banen og meget andet. Det burde være muligt at indstille spillet så det passer til ens niveau og jeg brugte da også noget tid på at indstille det, så jeg fik den ønskede modstand uden konstant at løbe hovedet mod en mur af realisme. Jeg synes dog nogle gange at det virker som om, at sværhedsgraden er noget ubalanceret, da visse løb er forholdsvis lette, mens andre løb, med præcis de samme indstillinger, er meget svære. Det virker lidt underligt og er et irritationsmoment, men det KAN også bare være mine svingende evner i de forskellige motorsportsgrene som spiller ind her.

Men er man til realisme, er der mulighed for det i stor stil. Foruden at skrue op for sværhedsgraden, så modstanderne bliver nogle sande bæster, kan man gå ned i de mindste detaljer på både bilen og ved løbet. Man kan lave sine egne pit-strategier, man kan indstille alt, og jeg mener alt, ved bilen. Man kan pille ved dæktrykket på hver af de fire dæk, indstille bremsetrykket og bremsebalancen, indstille downforce både foran og bagpå, indstille frihøjden på bilen og trykket på hver af de fire fjedre og støddæmpere, indstille gearingen og åbningen på køleren og mange, mange andre ting. Alle ens setups kan gemmes og hentes frem igen, hvis man ønsker at gøre brug af den på et andet tidspunkt. Indstillingsmulighederne er virkeligt overvældende og rent guf for den hardcore racingfan. Ønsker man ikke at dykke ned i den slags, holder man fingrene væk fra de menuer og det fungerer fint - men går man op i finesser og detaljer, så er det her det sker.

Vi testede Project Cars 2 på en PS4 Pro og det ser fremragende ud i skarp 4K og med HDR, i en hastighed, der ligger tæt på 60 frames i sekundet. Også på den grafiske side, er der masser indstillingsmuligheder, lige fra hvor kraftig sollyset skal være både udenfor og inde i bilen, om der skal være varmeflimmer hen over banen, og om der skal være regndråber eller skidt på kameralinsen og meget andet. Der er naturligvis forskellige kameravinkler, både inde i bilen og udenfor bilen.

De virkelige stjerner her er bilerne, som er genskabt ned til den mindste detalje og de ser da også virkelig lækre ud, specielt når solen spiller i lakken eller når vanddråberne glider ned af bilen i regnvejr. Omgivelserne ser også flotte ud og specielt det dynamiske vejrsystem er virkelig imponerende. Løb kan starte i silende regn og der er store vandpytter og ”åer” med vand som løber på tværs af banen. I løbet af racet, vil man se at lyset fra himlen bliver klarere og dele af banen vil langsomt tørre op, måske kun med små vandpytter inde ved curbs, når svinget hælder indad. Modsat kan løb også starte i solskin og efterhånden som løbet skrider fremad, ser man skyer samle sig på himlen og endelig vil der på visse steder af banen falde regn, mens der kan være tørt og sol andre steder. Det er meget realistisk og nok det bedste vejrsystem jeg har set i noget racerspil.

Der er dog ikke lutter ros til den visuelle side. Nok er den virkelig lækker at se på, men man vil også se, at ting som træer og buske popper frem ud af det blå og værre er, at det samme nogle gange sker på modkørernes biler, hvor detaljer på dem popper frem, efterhånden som man kommer tættere og tættere på dem. Det er som sådan ikke noget der ødelægger spillet, men begge dele er med til at hive en ud af illusionen og man bliver gjort opmærksom på, at det stadig kun er et spil man har gang i.

På lydsiden kan Project CARS 2 nok bedst beskrives som bilspillenes Battlefield. Hvis du nu skulle være i tvivl om hvad jeg mener, så lad mig uddybe. Motorlydene er meget vigtige for et bilspil og her negler Project CARS 2 den. Der er stor forskel på hvordan bilerne lyder, og hvis man tager en tur i en lækker Jaguar F-Type, så får man nok den bedste motorlyd i noget bilspil nogensinde - den lyder fantastisk! Også de andre biler lyder godt og det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde i, at få bilerne til at lyde så godt som overhovedet muligt, og det er på langt de fleste biler lykkedes virkelig godt. Det er en fornøjelse at lytte til.

Projects CARS 2 sætter nye standarder for realisme i racingsimulatorer på konsollerne. Der er andre spil, som byder på flere biler, men intet andet spil på PlayStation 4 byder på mere realistiske biler end Project CARS 2. Styringen og bilfysikken er fremragende, og når man kombinerer det med en lang række baner, som kan byde på en lang række vejrforhold fra sol og varme, over morgentåge og dis til skybrud og snestorm, ja så får man et særdeles udfordrende og meget virkelighedstro racerspil.

Project CARS 2 er ikke for Need for Speed generationen, men for den seriøse racefan. Indstillingsmulighederne er svimlende og hvis man ønsker at gå ned i de mindste detaljer omkring bilen, men også omkring selve løbet, er der rig mulighed for det. Godt nok har spillet en sexet Photo Mode, hvor man kan tage virkeligt lækre billeder af sine biler og dele dem med andre Project CARS spillere, men jeg savner lidt lækkerier inde i spillet, som kan kræse for den kræsne racingfans fascination af biler og sporten. Det hele er en smule sterilt og grænsende til det kønsløse.

Project CARS 2 er ikke perfekt. Der er ganske få kritikpunkter omkring den til tider lidt ujævne sværhedsgrad og små grafiske pop-ins, men begge dele er formentlig noget som kan justeres til med en opdatering. Det er heller ikke noget som kan pille ved, at Project CARS 2 er en benhård og seriøs racingsimulator til den seriøse racefan, lavet af folk, som har stor kærlighed til motorsport af enhver art.

Folkene bag Forza Motorsport 7 og Gran Turismo Sport bør tage noter her, for Project CARS 2 er spillet man skal slå, hvis man vil lave den bedste racesimulator til PlayStation 4 og Xbox One.
+ Flot grafik, fremragende bilfysik, utallige indstillingsmuligheder på alt i spillet, super realistisk vejrsystem
Til tider lidt ujævn sværhedsgrad, lidt pop-in i grafikken