Protocol

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 20. maj 2021 - kl. 07:16
0 0

Protocol er et lille eventyrspil, hvor døden er en stor del af oplevelsen. Desværre er det bare ikke en ret god oplevelse, så det hele ender med noget rod, som ikke kan anbefales.

I mange spil, bestræber udviklerne sig på at give så meget frihed og “open world” som muligt og også gemme spillets regler og begrænsninger så langt væk fra spilleren som de kan. Protocol gør det helt anderledes; her er reglerne og begrænsningerne helt tydelige og hvis man træder en lille smule ved siden af, så er det game over. Faktisk er begrænsningerne en del af gameplayet og man skal gøre præcis hvad man får besked på - og det fungerer lige så ringe, som det lyder.

Som nyligt fraskilt, ønsker man at komme så langt væk fra ens, nu, ex-kone som overhovedet muligt, så man har sagt ja til en mission på en hemmelig base, hvor et rumskib fra det ydre rum bliver opbevaret. Man skal nu være den første der tager kontakt til de fjerne livsformer man formoder befinder sig på rumskibet.

Undervejs skal man følge “protokollen”, som er en række retningslinjer, der udstikkes af en AI drone, der kunne minde noget om Ghost AI’en i Destiny for eksempel. Denne AI er dog ikke altid specielt samarbejdsvillig og virker nogle gange som om den er sat i verden for at gøre tingene endnu mere besværlige end de er i forvejen.

Hvis man træder udenfor protokollen, vil denne AI omgående lukke ned for missionen og nuke hele basen. Det opdager man på den hårde måde, når dronen helt i starten af spillet siger at det er forbudt at kaste en snebold på den, hvilket man så naturligvis gør, og så er det nuke og game over. Eller hvis man skal tisse og kommer til at tisse ved siden af kummen - det er udenfor protokol og hele anlægget bliver nuked. Tal om at overreagere en smule.

Man er faktisk blevet advaret inden man starter, for når spillet starter op, får man denne besked: “Warning!!! In this game, you may find yourself in many deadlocks the only way out of which is death. This game may make you angry more than once. This game may make you re-play some moments over and over.” Ja, det var i hvert fald et spil som kunne gøre mig rasende.

Gameplayet er en blanding af mange genrer. Der er simple puzzles, hvor man skal hente et objekt et sted og bruge det et andet sted. Man skal måske blande nogle indsprøjtninger i forskellige farver, men man har mistet farvesansen, så det er mere eller mindre trial and error. Og blander man farverne forkert, er det et brud på protokollen og man bliver nuked. Taber man noget man har indsamlet, så er det et brud på protokollen og man bliver nuked. Det begynder hurtigt at blive lidt trættende.

Der er også shooter sekvenser, stealth sekvenser og andre typer af gameplay, men helt overordnet er det en tung omgang, ganske enkelt fordi at flere at tingene ganske enkelt bare ikke fungerer. Det er for eksempel utrolig klodset at håndtere sin inventory og nogle puzzles kan ikke gennemføres, da ting man skal bruge kan sidde fast i omgivelserne, hvis man kommer til at lægge dem fra sig (og på samme tid undgår at blive nuked). Og stealth sektionerne er præget af et meget varierende detection system, så man ved aldrig helt om man kan ses eller er i sikkerhed.

Så er der den visuelle side, som ikke rigtigt er up-to-date. Grafikken fungerer det meste af tiden (bortset fra når ting sidder fast i omgivelserne) men det ligner mest af alt noget man kunne opleve på PlayStation 3. Lyssætningen er noget rod og det hele ser bare meget simpelt ud. Lydsiden er på samme niveau; lydeffekterne er fornuftige, mens dialogen og den evigt irriterende AI, hurtigt kan gå en på nerverne.

Protocol startede egentlig som et VR spil til PC og det kan man flere steder godt se. Blandt andet måden at håndtere ens inventory på er typisk VR - men det fungerer bare ikke med et joypad. Protocol er desværre en skuffende omgang på stort set alle punkter og det er ikke et spil jeg kan anbefale.

Skulle du alligevel have lyst til at tjekke det ud, kan Protocol købes på PlayStation Store for 141 kr. - men du er blevet advaret.
+ Interessant blanding af genrer
Frustrerende gameplay, man dør for det mindste fejltrin, forældet grafik, nogle puzzles kan ikke løses hvis man er uheldig, ringe håndtering af ens inventory