Pumpkin Jack

Anmeldt af: Jonas Deibjerg Rasmussen - 25. oktober 2021 - kl. 16:15
0 2

Pumpkin Jack er bygget af bare én mand, og det er svært ikke at blive imponeret over hvad han har præsteret her. Læs anmeldelsen af Pumpkin Jack til PlayStation 5 her.

Spilindustrien er blevet gigantisk, og milliarder pumpes i tusind mand store teams på tværs af kloden, når der skal bygges AAA-titler. Men Pumpkin Jack er bygget af én mand; Nicolas Meyssonnier, der har bygget sig et platformspil af den helt traditionelle slags, med puzzles, kampe, boss-fights og en eventyrlig historie. Det er ikke enormt - du kan tygge dig igennem de seks niveauer på 5-6 timer. Det er heller ikke nytænkende på nogen måde. Men det er solidt, sammenhængende og fin underholdning - bygget af én mand. Bevares, han har haft en ven til at hjælpe med brugerinterface og portering til konsoller, men al udvikling, fra idé og historie, til karakterer og gameplay, har Nicolas stået for.

I en tid hvor spilindustrien er blevet langt den største inden for underholdning, og hvor milliarderne ruller, mens tusindvis af udviklere på tværs af hele kloden kæmper for at nå deadlines på gigantiske spiluniverser, er det en næsten helt ufattelig bedrift. Og det er virkelig svært ikke at have de briller på, når man spiller den lille Halloween historie om Pumpkin Jack.

Pumpkin Jack foregår i Kedelighedens Rige. Et rige hvor alt er fryd og gammen, folket lever lykkeligt til deres dages ende, og der sker absolut intet sjovt. Ikke hvis man er djævlen i hvert fald. Så djævlen sender horder af monstre ind i riget, og morer sig kosteligt over at se det skønne kaos brede sig, indtil menneskene rotter sig sammen og hyrer en stor troldmand til at rydde op, og få alt tilbage i sit lykkelige leje. Som modtræk sender djævelen dig, Pumpkin Jack, for at stoppe troldmanden og bibeholde kaos. Så for en gangs skyld kæmper du på de ondes side.

Sådan er historien i hvert fald skruet sammen, men i realiteten skal du nakke monstre og ondskab selv, for at finde frem til de spor der kan lede dig i den rigtige retning. Så desværre er det twist ikke rigtig levet ud i spillet, selvom humoren den historie stammer fra, bestemt er til stede undervejs. Og når jeg siger ‘den rigtige retning’, er det ikke fordi der er så meget at vælge imellem. Det er ikke en open world oplevelse det her. Det er en helt lineær, ind til benet, god gedigen lille platform-oplevelse, uden de store overraskelser i hverken plot eller gameplay.

Pumpkin Jack kan hoppe, dobbelt-hoppe og slå. Hoppene kan du kontrollere ved at time hvornår du hopper igen, og du kan også styre i luften, så du for eksempel kan hoppe om hjørner, hvilket ofte er nødvendigt. Det er ikke en super præcis oplevelse, men du vænner dig til det og det virker for det meste uden problemer. Slagene foregår med forskellige våben, som du løbende får flere af, for hver boss du nakker i slutningen af de seks niveauer. Du starter med en skovl og arbejder dig langsomt op derfra, indtil du kan vælge mellem leer, sværd og geværer, men ud over at der selvfølgelig er forskel på at slå og skyde, giver det ikke den helt store forskel i kampene.

Kampene er hektiske og i virkeligheden lidt svære at følge med i. Det mørke tema, kombineret med et hav af effekter, gør det mest til en variation af slag og rul, i håb om at ramme mere end du bliver ramt. Det var mere reglen end undtagelsen at jeg døde uden at have set det komme, hvilket understøtter følelsen af tilfældighed. Ikke desto mindre er der en fin udvikling i fjendernes styrke og antal i forhold til dit våbenarsenal, og selvom det på ingen måde er et svært spil, bliver det aldrig ligegyldigt hvordan du agerer i kamp.

Ret hurtigt får du følgeskab af forskellige dyr, der hjælper dig på din vej. Den første er en ugle, der på djævlens vegne skal holde øje med dig på din færd, og sørger for at fortælle dig hvad du skal hen af vejen. Den næste er en krage, der fra din skulder altid kan sendes afsted som et projektil mod fjender og forhindringer, og som fungerer som et rigtig fint supplement til dit arsenal.

Pumpkin Jack er ikke en elskelig helt, men en meget egocentreret antihelt, der ikke sætter pris på nogen eller noget. Heller ikke sine fuglede venner, til trods for den hjælp de faktisk yder undervejs. Han er heller ikke synderligt imponeret over de fyre han møder, som tilbyder nye outfits mod betaling, hvilket i bund og grund heller ikke virker som Jacks stil - at gå op i sit udseende altså. Men det er jo et traditionelt platform-træk, ligesom de Fortnite-lignende danse du kan anskaffe dig, ved at finde gemte pladespillere rundt omkring. Helt ude af kontekst, men ekstra flæsk til den lille historie.

Andre mere passende variationer i spillet er, når Jack kastes ud i en rutschebanetur i en minevogn, hvor der skal skydes og hoppes på de rigtige tidspunkter, samt når han tager sit hoved af, og med små fangarme krabber sig rundt i særlige baner, for at fjerne forhindringer for sig selv i fuld figur. Disse variationer gentages dog i faste intervaller, så variationen ebber stille og roligt ud, efterhånden som du rammer tredje og fjerde omgang - men det er variation.

Banerne i sig selv varierer heller ikke voldsomt. Der er et specifikt tema for hver af de seks baner, men den grafiske stil og det mørke tema gør dem reelt ret ens. Dog er der en stigende sværhedsgrad i forhold til antal og styrke hos de fjender du møder, men det bliver som nævnt fint udlignet af de nye våben du skaffer dig undervejs. Derudover tilføres der enkelte nye mekanikker, som eksempelvis timede svampe du skal nå at springe på, men der mangler stadig lidt for at spillet kan leve op til det ophav det prøver at ligne.

Den grafiske stil i spillet er simpel men effektiv. Halloween temaet bæres igennem fra start til slut, i en mørk og dunkel verden, der skaber en god baggrund for de mange lyseffekter, der kommer i spil i kampene. Den kantede tegneseriestil er super, og gør at den simple grafik virker mere som et kunstnerisk valg end et teknisk valg - uanset hvad der så måtte ligge til grund.

Stilen understøttes fint af et lidt ensformigt, men stemningsfuldt soundtrack, som reelt ikke gør sig voldsomt bemærket, hvorimod lydeffekterne lader en smule tilbage at ønske. Der er for få variationer og for mange gentagelser til, at det ikke er noget man bemærker. Helt udeladt er dog enhver form for voice over, med undtagelse af en fin fortæller, der giver en god ramme om hele historien. Al anden dialog i spillet er rent tekstbaseret, hvilket faktisk er det største hul i en ellers fint opbygget stemning. Men man forstår hvorfor, med de ressourcer der står bag.

Der er to måder at vurdere Pumpkin Jack på. Uden baggrundsviden og med rene spillerbriller på, er det reelt et lidt kedeligt, omend aldeles velfungerende lille platformspil, som jeg næppe ville have kastet mig ud i, hvis ikke det var landet på mit anmelderbord. De seks baner kan gennemføres på 5-6 timer, og så er der måske nogle ekstra timer i at køre 100 procent for de virkelig insisterende. Og trods det lille omfang, er det ikke 5-6 timer i konstant overraskelse. Tværtimod sniger ensformigheden sig ret hurtigt ind, og med det et snigende fokus på de ting der ikke helt fungerer.

Den anden måde at vurdere det på er, at det er én mand der har bygget det her. Én mand. I det perspektiv er det voldsomt imponerende at drøne rundt i Pumpkin Jacks verden. Også selvom han har fået hjælp af en ven. Men det er selvfølgelig lidt ligemeget, når han battler om dine surt sammensparede lommepenge. Og i det spil er der lidt for mange andre om buddet, der leverer på en lidt højere klinge - også selvom de har snydt og været flere om det. Men hatten af for Nicolas Meyssonnier. Imponerende indsats.
+ God oldschool platformer med alt hvad det indebærer, sjovt twist at være 'den onde', ufatteligt at det er bygget af én mand
Ret ensformigt - især i forhold til hvor kort det er, voice-overs havde gjort en kæmpe forskel, lidt primitiv og upræcis styring
Holdbarhed:4.0