Puss!

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 19. februar 2021 - kl. 21:17
0 0

Jeg har seriøst sjældent set noget så vanvittigt som det her. Puss! får jo spil fra den bindegale japanske spilskaber Suda51 til at ligne Lægens Bord på DR1. Filmen er fuldstændig knækket.

Det her er det glade vanvid. Puss! er et såkaldt hardcore “avoid’em-up” med katte, delfiner og en så skør visuel side, at man har svært ved at forstå det.

I Puss! spiller man som en kat, der er havnet i en alternativ dimension ved at blive zoomet ind gennem et fjernsyn. Gameplayet er uhyre simpelt; man styrer et kattehoved igennem en række snævre korridorer og man skal nu finde vejen hen til udgangen. Der kan være forskellige kontakter man skal aktivere eller andre ting, men den helt store udfordring er, at hvis man rammer væggene i korridoren, så er man nærmest øjeblikkelig død. Spillet er inddelt i forskellige verdener, der består af en række baner og som afsluttes med en boss.

Sværhedsgraden er høj, meget høj. Man starter ud med 9 liv (man er jo en kat) og i løbet af banerne høster man nye liv. I starten er det ikke usædvanligt måske at klare 5-6 baner uden at dø og så pludselig møder man en bane, der kan barbere alle de 14-15 liv man nu er oppe på, væk. Det er SÅ brutalt - især fordi man ikke får direkte mulighed for at træne banerne, da det er tilfældigt hvilke baner man skal igennem, hver gang man starter et spil.

Mange gange er det de mest simple spil der virker bedst, se bare for eksempel Tetris. Gameplayet i Puss! er simpelt og det fungerer som sådan også fint, styringen er rimelig præcis og de nye spilmekanikker der introduceres i løbet af spillet, er lette at forstå. Den høje sværhedsgrad vil dog uden tvivl koble nogen fra.

Det er nemlig brutalt svært og værst af alt, så føles det af og til uretfærdigt. Det er et spil, som straffer spilleren ved enhver given lejlighed og man kommer til at prøve igen og igen og igen - rigtigt mange gange. Det her er virkelig kun et spil for masochister.

Jeg lagde ud med i starten at sige, at med Puss! var filmen helt knækket - men det lyder ikke som om at gameplayet er så banebrydende eller vanvittigt. Det er det heller ikke, men det er den visuelle side og lydsiden som fuldstændig har tabt sutten. Jeg ved ikke helt om jeg hader den grafiske side eller om jeg elsker den. Grafikken er så utroligt grim og anderledes end noget andet vi har set tidligere, men da det helt tydeligt er et bevidst valg fra udviklernes side, kan man ikke andet end anerkende hvad de har forsøgt at gøre.

Mange af banerne ligner en B-film fra 80’erne med utroligt grimme farver, roterende kattehoveder med laser i øjnene og hoppende delfiner. Andre baner ligner et arkadespil fra 80’erne mens… Ja, den visuelle stil er all over the place og jeg kan som sagt ikke finde ud af om jeg elsker eller hader den. Der er dog nogle gange, at det er så tosset at det spænder lidt ben for gameplayet og så er det jo et problem, men det er dog ikke så tit man oplever det. Det er svært at beskrive hvordan det her spil ser ud og statiske screenshots er heller ikke fyldestgørende, så tjek traileren nederst på siden, så vil du kunne se hvad jeg mener.

Lydsiden er lige så vanvittig som den visuelle side. Soundtracket består af alt fra simple bip-bip beats over stemningsfulde ambiente lyde til forfærdelig 80’er action musik og lækker jazz. Det er ganske imponerende, at TeamCoil har formået at lave noget så vanvittigt som der her uden at falde igennem. For på en eller anden tosset måde, så fungerer det faktisk.

Puss! er det mest underlige spil jeg spillet meget meget længe. Gameplayet er simpelt og let at gå til men så vanvittigt svært, at det næsten er for meget. Den visuelle side er så syret og underlig at det er svært at beskrive og den er så grim, at man ikke kan andet end at holde af den - og hade den på samme tid. Og lydsiden er lige så crazy og smadret som den visuelle side er… Ja, det stikker pænt meget af her.

Det er utrolig svært at putte et spil som Puss! ned i de sædvanlige kasser. Set isoleret som spil, er det måske ikke den store oplevelse, da gameplayet er set før og den høje sværhedsgrad vil gøre dig sindssygt rasende efter kort tid, men som oplevelse og en visuel rusketur af de helt store som man ikke vil glemme lige med det samme, er det virkelig noget helt specielt. Jeg kan bare ikke finde ud af, om det er godt eller skidt.

Jeg kan hverken anbefale eller fraråde spillet - det her er så vanvittigt, at man må prøve det selv og se om det er noget man er i stand til at fordøje. Hvis du har mod på det, koster det 89 kr. på PlayStation Store.
+ Vanvittig visuel side, simpelt og velfungerende gameplay, du har aldrig set noget lignende
Meget høj sværhedsgrad, den visuelle side spænder nogle gange ben for gameplayet
Grafik:5.0