Rad Rodgers

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 21. februar 2018 - kl. 10:15
2 4

Rad Rodgers fra danske Slipgate Studios er en humoristisk action-platformer inspireret af klassiske platformspil fra 90'erne - læs vores anmeldelse her.

Rad Rodgers udkom på PC i slutningen af 2016 og nu er en opdateret version så endelig udkommet til PlayStation 4. Spillet er inspireret af retro-platformere fra 90'erne som Commander Keen, Conker, Ruff'n'Tumble og Jazz Jackrabbit, men pakket ind i moderne grafik og opdateret spilmekanikker.

Drengen Rad lever i 90'erne og han spiller alt for mange spil til langt ud på natten og han hader at gå i skole. En sen aften kommer hans mor ind på hans værelse og beder ham om at slukke for sin konsol, børste tænder og gå i seng. Rad slukker sin trofaste konsol, som han kalder Dusty - naturligvis under højlydte protester, men han hopper i seng. Inden han når at falde i søvn, tænder både hans konsol og hans TV pludselig igen og han bliver nu suget ind i et klassisk platformspil sammen med Dusty.

Rad vågner op i en klassisk junglebane og Dusty er nu blevet levende, har fået lange mekaniske arme og sidder på hans skuldre. Dusty giver Rad en riffel og nu begiver det umage par sig ud på et klassisk platformeventyr med masser af humoristiske referencer til gamle spil.

Der er ikke noget nyt under solen i gameplayet her; det er et klassisk platformspil tilsat flere forskellige våben og i hver bane skal man finde fire Exit Chunks, som bruges til at åbne en portal for enden banen. Banerne er ganske store og kan tage op mod 30 minutter at gennemføre - alt efter hvor grundig man er. Hver bane har flere hemmelige områder, massevis af gemte ting som man kan gå på jagt efter og de fire Exit Chunks er typisk ret godt gemt.

I hver bane har man mellem to og fire liv (alt efter sværhedsgrad), som hver består af en række hjerter - og mister man alle sine liv, så er det forfra i banen. Det kan være ret hardcore at miste sit sidste liv til banens sidste boss og så er det 20-30 minutter tilbage og for at starte helt fra begyndelsen. Der skal man lige bide lidt i puden, for ikke at sige noget man kunne komme til at fortryde på et senere tidspunkt.

Det klassiske gameplay bliver krydret af nogle såkaldte Pixelverse minispil. Disse kommer når man når til et område, hvor vejen frem er blokeret af en manglende platform eller et stort hul man ikke kan komme over. Her brokker Dusty sig typisk over de dovne udviklere, som har glemt at lave platformen eller en bro over hullet og man bliver nu transporteret til spillets kode, hvor man som Dusty skal rette op på fejlen. Det er ganske fine afbræk fra platform-hopperiet, men nogle gange kan der være lige lovligt mange af de her minispil, men det er dog ikke noget som ødelægger spillet på nogen måde.

Undervejs gennem spillet indsamler man diamanter og man får adgang til en række forskellige våben, lige fra flammekastere og granatkastere til miniguns og laserkanoner. Disse våben har begrænset ammunition, så dem skal man bruge med omtanke hvis muligt, for de forsvinder igen når al ammunitionen er brugt op - og man returnere til ens standardvåben, som dog ikke er noget dårligt våben og som har ubegrænset ammunition.

Humoren i Rad Rodgers er ganske fin, uden at være lårklaskende morsom. Dusty kommer tit med kommentarer til ens spil eller til hvad der sker på skærmen og visse steder møder man nogle underlige skabninger, som gerne har diamanter, energi eller andet til Rad - og en vittig kommentar, som kan indeholde alt fra snak om butt plugs til, ja - det kan være hvad som helst.

I forhold til PC-versionen fra 2016, har denne PlayStation 4 version fået tilføjet online ranglister, fem nye baner, nye fjendetyper og et nyt våben. Der er nu også omkring 20 hatte til Rad som man skal finde rundt omkring på banerne (de har ingen funktion ud over det kosmetiske) og man kan nu også låse op for behind the scenes artwork.

Grafikken i Rad Rodgers er fin uden at imponere. De forskellige baner foregår i forskellige miljøer som vi kender det fra den her type spil, de er fyldt med detaljer, banerne er snedigt designet og det får dem til at føles større end de i virkeligheden er. På mange måder minder den grafiske stil mig om Giana Sisters: Twisted Dreams og det er sagt på den mest positive måde.

Der er massevis af nik og referencer til gamle klassiske spil både i grafikken og i de kommentarer som Dusty hele tiden kommer med. Lydsiden er også velfungerende, hvor specielt Jon St. John (stemmen bag Duke Nukem) imponerer med hans stemme til Dusty. Lydeffekterne er fine og specielt lydende fra våbnene er gode og kraftfulde. Hvis man skal sætte en finger på noget på lydsiden, må det da også være Dusty, som med tiden kan blive lidt anstrengende at høre på, specielt når han gentager de samme one-liners lidt for ofte.

Med Rad Rodgers leverer danske Slipgate Studios fra Aalborg en fin og solid action-platformer. Spillet går ikke nye veje og lader sig tydeligvis inspirere af andre spil, hvilket der ikke er noget galt i. Det fungerer fint, styringen er måske lidt flydende men er på underlig vis alligevel ganske præcis og der er en god portion spilletid i spillet, hvis man vil gå på jagt efter alle hatte eller hvad de enkelte baner nu har at byde på.

Så hvis du kan huske de klassiske platformspil fra 90'erne, skulle du tage et kig på Rad Rodgers, som byder på både nyt og gammel i en fin blanding - og det byder på meget af det vi kan huske og stadig elsker ved 90'erne platformspil. Rad Rodgers kan købes på PlayStation Store til 159 kr.
+ Sjovt og let tilgængeligt gameplay, sjove referencer til klassiske spil, masser af gemte ting man kan finde
Styringen kan virke lidt løs, stort set ingen historie
4