Ratchet & Clank: A Crack in Time

Anmeldt af: Marco Kire - 10. december 2009 - kl. 20:58
2 0

Insomniac er klar med Ratchet & Clank: A Crack in Time, som er det tredje spil i serien, der udkommer til Playstation 3.

Insomniac er klar med Ratchet & Clank: A Crack in Time, som er det tredje spil i serien, der udkommer til Playstation 3. De to foregående, Tools of Destruction og Quest for Booty, var begge enorme succeser verden over, og det var svært at finde anmeldere, som ikke blev forelskede (eller nyforelskede) i Ratchet & Clank. Dermed er forventningerne til Ratchet & Clank: A Crack in Time temmelig store, og vi var selvfølgelig nødt til at finde ud af, om forventningerne og ønskerne bliver indfriet.

Ratchet & Clank: A Crack in Time begynder med en kort opsamling fra Quest of Booty i form af et interview med den selvoptagede Qwark, og som tro Ratchet & Clank spillere ved, sluttede historien med et hængeparti. Ratchets tro følgesvend Clank er taget til fange, og det er nu op til Ratchet at begive sig ud på nye eventyrer for at redde sin bedste ven. Han er dog ikke helt alene, idet Qwark stiger ombord på rumskibet sammen med Ratchet, i håb om at kunne befri Clank fra superskurken Dr. Nefarious og hans enorme hær. Flyveturen i rumskibet bliver dog en kort fornøjelse, da Ratchet må nødlande efter ødelæggelse af rumskibet. Det nye makkerpar lander i Zolar-skoven, og herfra må de finde en måde, hvorpå rumskibet kan repareres, så Ratchet kan komme videre til de mange planeter i kampen om at redde Clank.

Førstehåndsindtrykket, man får af A Crack in Time, er, at spillet ikke har gennemgået en revolution, men derimod en evolution. Har man stiftet bekendtskab med et af de foregående Ratchet & Clank spil, vil man vide, at Ratchet er den store helt, og det er da også rollen som Ratchet, man antager. Dog har Clank fået en større rolle i A Crack in Time, end han havde i de forrige, da flere små sideløbende opgaver til hovedmissionen skal udføres af netop Clank, da han blandt andet selv forsøger at flygte fra den onde Dr. Nefarious og hans hær. Clank er ulig Ratchet næsten forsvarsløs og ikke den store kriger, og derfor beskæftiger han sig med puzzle missioner, og disse er ideelle for de yngre spillere, mens det for de lidt ældre kan føles som tidsspilde at skulle udføre dem.

Clanks opgaver kan bestå i at skulle gennemgå en midlertidig kloning, hvorved den klonede Clank skal åbne døre m.m., som ikke kan udføres alene. Kloningen sker gennem et alternativt optagelsessystem, hvor Clank kan stå på en platform og maksimum et minut frem optages alle bevægelserne. Efter optagelsen har spilleren således højst et minut til at komme igennem en lille forhindring. Den eneste udfordring i disse små missioner er at få den midlertidigt klonede Clank til at stå på de rigtige platforme, så man kan komme igennem dørene videre til den næste forhindring, og at kalde det spændende, nyskabende og underholdende ville være en større overdrivelse. Men det er dog børnevenligt, og spillere som holder af komplicerede opgaver i denne genre vil elske det.

Insomniac har til gengæld gjort et flot stykke arbejde i at udbygge gameplayet, og spilleren har således fået langt flere valgmuligheder. Hovedopgaven består naturligvis i at finde og redde Clank, men Ratchet skal igennem en række sidemissioner på forskellige planeter, som dog er mere actionpræget end Clanks førnævnte. Et vellykket tiltag fra Insomniacs side er, at spilleren selv styrer rumskibet mod planeterne, som man ønsker at besøge. Hensigten med at rejse til planeter eller måner, som ikke direkte er forbundet med selve historien, er blandt andet at kunne indsamle objekter og point, som udløser penge til køb og opgradering af våben. Problemet er blot, at det ikke er synderligt nødvendigt at opgradere våbnene for at kunne gennemføre hovedmissionen (med mindre niveauet ’svær’ vælges fra begyndelsen), og derfor er der ingen væsentlig fordel i at bruge tid på at gå konsekvent efter at skrabe point til sig ved at besøge de forskellige måner.

Man kan også begive sig ud i heftige kampe ude i rummet mod andre fjendtlige rumskibe. Rumskibet kan kun navigeres til siderne – man har altså ikke mulighed for selv at justere højden. Dette er formentlig af hensyn til det yngre publikum, men der er dog stadig mulighed for at lave vilde undvigemanøvrer ved hjælp af den højre styrepind på controlleren. Det er dejligt afvekslende og sørger for, at gameplayet ikke bliver alt for ensformigt. Det er i det hele taget skønt og nyskabende, at der er så megen frihed i et platformspil som Ratchet & Clank: A Crack in Time.

Da Ratchet & Clank: Tools of Destruction udkom til Playstation 3 for et par år siden, var grafikken revolutionerende. Aldrig før havde man set et så flot animeret spil til en next-gen konsol, og farvepaletten og effekterne efterlod et godt indtryk af spillet og levede op til forventningerne om den banebrydende teknologi i Playstation 3. Meget kan ske på to år i denne branche, og derfor er forventningerne til grafikken i A Crack in Time bestemt ikke blevet mindre. Den tydeligste forskel er, at graden af detaljer er øget væsentligt, og man kan nu kombinere flotte og åbne landskaber med detaljerede textures. Selvom effekterne for et par år siden blev skamrost, bliver de lige nøjagtigt overgået af dem i A Crack in Time.

Om muligt er der kommet endnu flere varianter af eksplosioner og omkringflyvende genstande, og det er tilfredsstillende, at det hele kører flydende, og at der ikke kommer små forsinkelser som følge af de mange objekter. Derfor kan det undre, at Insomniac ikke har givet spillet flere missioner med intense og eksplosive kampe. Ydermere må man konstatere, at grafikken ikke overvælder, som den gjorde for to år siden. Man bliver ikke på samme måde overrasket over den grafiske stil, men som sagt er her tale om en evolution og ikke en revolution. Dog er grafikken generelt kornet, så lidt mere finpudsning ville have været på sin plads.

Akkurat som de forrige spil i serien er sproget i A Crack in Time på dansk. Skuespillet er fremragende, og det er tydeligt, at der også fra dansk side er lagt mange timer i arbejdet på at skabe en så filmisk oplevelse som overhovedet muligt. Resultatet er, at især de yngre spillere vil føle sig gevaldigt underholdt, og forståelsen af historien øges naturligvis. De lidt ældre vil kunne holde sig muntre med den skæve humor, som bidrager til charmen i spillet. Eksplosionerne og effekterne generelt fylder lydbilledet ud på fornem vis, så hvis våbnene havde den samme dybde, ville lyden alt i alt have været perfekt.

På trods af, at spilleren har fået større mulighed for selv at bestemme, hvordan spillet skal gennemføres, er A Crack in Time stadig en kende ensformigt. Selvom kampene i mellem rumskibene er et dejligt afvekslende indslag, bliver disse også efter nogle gange forholdsvis trivielle. Heldigvis er A Crack in Time et større spil end Quest for Booty med mange sidemissioner til historien, og derfor var håbet også, at Insomniac havde tilføjet en form for multiplayer for at forlænge holdbarheden og skabe et omfattende community. Men opgør online og split screen skal man se længe efter, så man må stille sig tilfreds med friheden ved at kunne beslutte, hvilke missioner man lyster at begive sig ud i.

Ratchet & Clank: A Crack in Time byder på en rigtig god historie, og opdelingen af Ratchet og Clank viser sig at være tiltrængt for at give serien nyt liv. Det er fornuftigt, at Insomniac overlader spilleren en vis frihed ved næsten selv at kunne bestemme spillets gang. Samtidig kan man glæde sig over, at Insomniac har bevaret den gode teknik og styring, de opmuntrende farver, den gode historie og vigtigst af alt den fantastiske charme. Men man kan ikke løbe fra, at der trods nye små tiltag ikke er megen afveksling i gameplayets form, og en tilføjelse af en multiplayerdel ville give Ratchet & Clank serien nyt liv og måske tiltrække nye spillere. Har man haft svært ved se det spændende i de forrige Ratchet & Clank spil, skal man ikke regne med at blive mere betaget af det nye, da A Crack in Time følger samme stil, og der er ikke noget nævneværdigt nyt i spillet, som ville kunne trække nye spillere til. Men for fans af Ratchet & Clank serien er A Crack in Time helt sikkert et must buy, da der for dem stadig vil være mange timers god underholdning.
0