Redeemer: Enhanced Edition

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 19. juli 2019 - kl. 20:31
0 1

Det 2 år gamle top-down PC-actionspil Redeemer er udkommet i en Enhanced Edition til PlayStation 4. PC-versionen fik ikke specielt meget ros, men hvordan er denne Enhanced Edition?

Vasily er munk og han lever i et afsidesliggende kloster, gemt godt væk fra omverden. Men han har ikke altid været munk; Vasily har tidligere fungeret som soldat hos Cybernetic Weapons Manufacturer, der specialiserer sig i genmodificerede soldater.

Vasily forlod Cybernetic Weapons Manufacturer da tingene, efter hans mening, begyndte at tage overhånd og han lagde sin karriere bag sig. Denne fortid indhenter ham dog nu, hvor en hær af supersoldater vælter ind i det kloster han har kaldt sit hjem i 20 år og dræber alle munkene. Vasily må nu falde tilbage på det han er bedst til, nemlig at dræbe.

Redeemer: Enhanced Edition er et top-down actionspil og alt du skal koncentrere sig om er at dræbe alt hvad der bevæger sig - mere eller mindre. Det er meget old-school - her bliver man ikke belemret med lange dialoger og puzzles, som sætter en midlertidig stopper for actionen. Man kan slå og sparke sig vej gennem horder af fjender og undervejs gøre brug af mange forskellige ting i omgivelserne som slagvåben, for eksempel økser, vandrør, baseballbats og mange andre ting. Disse går i stykker efter et kort stykke tid, så man får hele tiden adgang til nye slagvåben, som altså ligger rundt omkring.

Da Vasily som nævnt er tidligere soldat, ved han også godt hvordan han håndterer diverse våben. I løbet af spillet får man adgang til alt fra pistoler og maskingeværer til shotguns og andet godt isenkram. Disse er dog værdiløse når de løber tør for ammunition, da man ikke kan samle ekstra ammunition op undervejs, men så er der altid et nyt våben lige rundt om hjørnet.

Så gameplayet er, som du nok kan gennemskue fra ovenstående, meget klassisk, men det fungerer. Eneste ting, som ikke er helt almindeligt er at der ikke er health pakker man kan samle op - man får ganske enkelt energi af at slå fjenderne ihjel. Det vil sige, at hvis man er ved at løbe tør for energi, så må man kaste sig ud i flere kampe for at overleve - og det kræver nogle gange en smule strategisk snilde.

Sværhedsgraden er desværre noget ujævn, med nogle levels som du nemt løber igennem, mens du af andre levels får en seriøs røvfuld og de kan nærmest føles unfair. De fleste af våbnene virker kraftige og Vasilys slag og spark har også noget kraft bag, men efter kort tid sætter kedsomheden ind. Man har set stort set alt hvad spillet har at byde på indenfor de første 5-8 minutter. Jo, der bliver introduceret et nyt våben af og til og man støder på nye fjender, men gameplayet er det samme hele vejen igennem, fra start til slut.

Undervejs kan man opgradere både Vasilys munke-evner (slag og spark) og hans soldater-evner (håndteringen af våben), samt man kan tilføje forskellige perks, så han får forskellige passive evner. Dette gøres ved at samle papyrusruller op rundt omkring, men jeg kunne ikke mærke den store forskel på disse opgraderinger, som i øvrigt foretages i de mest uoverskuelige og rodede menuer jeg nogensinde har set. Hvilket er overraskede, da der ikke er voldsomt mange forskellige opgraderinger at rode med.

Nu hedder denne udgave af Redeemer jo Enhanced Edition og hvad betyder det så? Jo, denne udgave er baseret på den tidligere udgivet PC-version, men har fået tilføjet muligheden for at spille lokal co-op sammen med en ven, nogle af banerne er blevet lavet lidt om og der er tilføjet en række nye perks, som gør Vasily endnu mere dødbringende end før.

Grafikken i Redeemer: Enhanced Edition er godkendt. Omgivelserne ser fine ud, men man kunne dog godt have savnet lidt mere opfindsomhed her, da det meste ser lidt uinspirerende ud. Grafikken kan hakke en smule når der sker meget på skærmen, selv på vores PS4 Pro. Lydsiden er ganske fin og den er med til at give indtryk af nogle kraftfulde slag og spark og nogle tunge og kraftige våben.

I starten var jeg ganske glad for Redeemer: Enhanced Edition, men som tiden gik i selskab med spillet, forsvandt min begejstring. Spillet har en ujævn sværhedsgrad, nogle rodede menuer, det bliver meget hurtigt ensformigt og helt generelt føles det noget groft og lidt ufærdigt, hvilket ikke burde være tilfældet, da det oprindeligt udkom til PC for omkring 2 år siden, så der burde have været tid til at få de grove kanter slebet lidt af.

Redeemer: Enhanced Edition er for dig, som er meget glad for denne type top-down actionspil. Dette spil gør ikke noget bedre end andre spil i genren, men det gør på den anden side heller ikke ret meget dårligere. Dog er gameplayet nærmest for simpelt og det er med til at gøre at spillet mod slutningen mere føles som hårdt gentagende arbejde end som en fornøjelse.

Redeemer: Enhanced Edition kan købes nu på PlayStation Store for 239 kr.
+ Fin grafik, mange fede slagvåben
Bliver hurtigt ensformigt, ligegyldigt opgraderingssystem, ujævn sværhedsgrad, virker groft og lidt ufærdigt