De eneste, der nu er tilbage, er en gruppe forskellige folk med hver deres baggrund og hver deres holdning til den store zombie-trussel, som dog alt i alt munder ud i, at zombierne er et problem. Så nu er det som spiller op til dig at hjælpe de forskellige karakterer gennem spillets fem scenarier.
Er man mere en social spiller, spiller man selvfølgelig online med tre andre horror-interesserede spillere. Såfremt man kan finde nogen online undertegnede forsøgte at finde ligesindede spillere men uden held.
Gameplay For dem, der ikke kender til Resident Evil Outbreak, så går det stadig ud på at slippe fra de onde onde zombier, mens man løser puzzles og forsøger at undgå selv at blive en ond ond zombie. Hvad der kendetegner de to Outbreak spil er, at her handler det om samarbejde. Spiller man offline, bliver man assisteret af nogle AI kontrollerede karakterer, og spiller man online, kan man spille sammen med op til 3 andre spillere. | ![]() |
Hvordan spillet så kommer til at blive det afhænger faktisk meget af, hvem man udvælger som hjælpe-karakterer, for hver karakter har hver sine særlige egenskaber. Blandt andet kan subway-arbejderen Jim narrer fjenderne ved at spille død og derved undgå at blive angrebet. Desuden er spillets uofficielle hovedperson, Kevin, den eneste, der er udstyret med et skydevåben fra starten af. På den måde er det en god ide at læse lidt om hver karakter, inden man begynder spillet, så man f.eks. kan opdage, at David kan lave nye våben ved at kombinere forskellige ting.
Når man så starter spillet, lægger man ud med at vælge hvilket af de fem scenarier, man vil spille. Derefter vælger man hvem af de mange karakterer, man vil bruge. Har man desuden spillet det første Outbreak spil, kan man importere kostumer og mange andre ting fra sin gamle save-fil.
Nu er du endelig klar til rent faktisk at begynde spillet, og det går som sagt ud på at komme gennem det valgte scenarie uden at blive til en zombie, uden at blive dræbt og helst ved hjælp af at samarbejde med de andre karakterer spiller man online ligger størstedelen af vægten selvfølgelig på samarbejdet mellem spillerne, men offline falder konceptet til jorden med et brag.

Grafik
Grafisk ligner Outbreak File #2 sin forgænger, og det gør som sådan ikke noget, da der ikke var meget at komme efter på den grafiske side.
Mellemsekvenserne er stadig udført i en detaljegrad, der er acceptabel, og man formår hele tiden at blive skræmt, hver gang der opstår et overraskelsesmoment også selvom de fleste er helt åbenlyse.
Hvis man endelig skal pege fingre af noget på den grafiske side (og dette er udelukkende for at finde en lille fejl), så er det animationen af karakterne. Animationen har ikke ændret sig ret meget gennem samtlige Resident Evil spil, så når man laver lidt joypad-gymnastik, kan man stadig få det til at se ud som om ens karakter moon-walker i bedste Michael Jackson stil.
Lyd
Spillets klart bedste element er at finde på lydsiden, og det er noget så simpelt som baggrundsmusikken.
Musikken er nemlig noget af det, der altid har været i topklasse i hele Resident Evil serien. Komponisten der har lavet musikken har endnu en gang klaret at lavet et lydspor, der skaber den helt rigtig grad af gys og rædsel. Og hvor nogen måske vil mene, at musiksiden er nøjagtig magen til den fra de tidligere spil, så er der faktisk små forskelle, der gør, at man ikke føler, at musikken bare er en kopi fra de tidligere spil. Samtidig sørger musikken hele tiden for at holde adrenalinen kørende i spillerens krop, hvilket gør, at musikken måske er det eneste, der kan redde dette ellers kedelige spil.
Hvad angår effekterne er der herimod her tale om en gentagelse, da de mange lydeffekter er en næsten tro kopi af lydene fra det foregående spil. Men som noget nyt kan man nu udstikke flere kommandoer til sine hjælpere, men desværre fungerer det ikke særlig godt, hvis man spiller offline med de tre AI-kontrollerede figurer.
![]() | Holdbarhed Resident Evil Outbreak File #2 byder ikke på den længste spiltid i spilhistorien. Spillet byder på 5 nye missioner, som kan spilles offline alene med tre AI-kontrollerede spiller eller sammen med tre venner via PlayStation Online. At spillet kan spilles online sammen med andre giver selvfølgelig spillet en lidt længere levetid, men det kræver desværre, at man rent faktisk går online og spiller det med andre. For offline er spillet præcist ligeså irriterende, som det første Outbreak spil. |
De AI-styrede karakterer fatter ikke det helt store, og man tager tit sig selv i at sidde og bande og svovle over en AI-kontrolleret karakter, der ikke har gjort det, som den fik besked på. Mange spillere vil nok være af den opfattelse, at spillet skal spilles online sammen med 3 andre spillere, eftersom spillet er noget nær intet værd offline (alene).
Overall
Alt i alt er Outbreak 2 ikke det mest fantastiske survival-horror spil, der nogensinde har ramt PS2en. Det kommer på ingen måde op på samme højde som de allerførste Resident Evil spil eller survival-horror-genrens konge Silent Hill.
Capcom har godt nok gjort alt i deres magt for at forbedre gameplayet siden det første Outbreak, men desværre får man en fornemmelse af, at udvikleren har tabt tråden og derfor har valgt at gå tilbage til udgangspunktet nemlig Resident Evil Outbreak (1). Dette gør som sagt, at spillet kommer til at virke som en udvidelse fremfor en efterfølger, og Resident Evil Outbreak File #2 har intet nyt at byde på.