Resogun

Anmeldt af: Morten Skou - 18. november 2013 - kl. 21:44
10 0

Vi kigger nærmere på det utroligt vanedannende og eksklusive PlayStation 4 spil.

Resogun er et af de PlayStation 4 eksklusive spil, som man kan få fingrene i ganske gratis, hvis man tilmelder sig PlayStation Plus abonnementet. Spillet er udviklet af Housemarque, der blandt andet også har udviklet titler som Super Stardust og senest Angry Birds Trilogy til PlayStation 3 og Xbox 360.

Spillet kan bedst beskrives som et side-scrolling skydespil, hvor man styrer et lille rumskib rundt på en bane samtidig med, at man skal skyde en voldsom masse fjendtlige elementer og forsøge at redde en masse mennesker, før fjenderne får fat i dem. Jo længere man kommer igennem banerne, jo flere fjender kommer der af gangen, og jo sværere bliver det at navigere rundt imellem alle elementerne på banen uden at dø.

Der er mulighed for at spille singleplayer i to forskellige spiltyper, nemlig arcade, hvor man gennemfører den ene bane umiddelbart efterfulgt af den næste bane i rækken, eller man kan spille en enkelt bane, som man selv kan vælge. Der er fire forskellige sværhedsgrader, hvoraf de tre af dem er låst op til at starte med, og jeg skal lige love for, at sværhedsgraden er høj, når man spiller på veteranniveauet, men det er samtidig også med til at gøre spillet uhyggeligt intenst.

Hvis du hellere vil spille sammen med en kammerat, så kan dette udelukkende gøres online, og det er egentlig lidt synd, at der ikke er mulighed for lokal co-op. Til gengæld fungerer online co-op altså helt fantastisk, selvom jeg til tider kan have lidt svært ved at skelne imellem mit og min medspillers rumskib, når det går rigtig hurtigt – men ligesom så mange andre spil, så er Resogun helt sikkert sjovest at spille i co-op, hvis man har mulighed for det. Der er selvfølgelig highscorelister for hver af banerne og ligeledes for hver sværhedsgrad, dette er med til at gøre det endnu sjovere, hvis man altså har et lille konkurrencegen i sig.

Det hele lyder måske meget simpelt, og det er det i virkeligheden også – det er lige præcis det, som gør, at Resogun er så fedt et spil, som det er. Mange spil i dag kræver, at man bruger tid på at sætte sig ind i dem, og der er måske en historie, som man også skal følge med i. Med Resogun kan man hurtigt lige tage controlleren og spille i 10 minutter, hvis det er det, man har tid til. Der er dog ingen tvivl om, at hvis man vil blive rigtig god til det, så skal der smides en hel del timer i det. Specielt på de sværeste sværhedsgrader er spillet usandsynligt svært, og det er nok også denne form for udfordring, som man skal kunne lide, hvis et spil i denne genre er noget for dig.

Når det kommer til spørgsmålet om holdbarheden af Resogun, så afhænger det selvfølgelig meget af, hvor stort et konkurrencemenneske du er, og ikke mindst om du har tålmodighed til at prøve banerne om og om igen, indtil du får dem gennemført. Øvelse gør uden tvivl mester, og jeg må personligt sige, at jeg har været virkelig hooket på Resogun, det er stærkt vanedannende.

Selvom spillet ved første øjekast ikke ser ud af noget specielt, så er det grafiske indtryk alligevel ret højt, når man lige får kigget lidt nærmere på det. Der er mange små detaljer, og efterhånden som den verden, man forsøger at beskytte, begynder at falde fra hinanden, samtidig med at ildkugler og fjendtlige ”rumskibe” suser rundt omkring dig, så ser det altså virkelig godt ud. Jeg vil dog alligevel påstå, at det grafiske indtryk ikke er den vigtigste faktor i et spil i denne genre, men der er uden tvivl blevet lagt mange kræfter i at få det til at blive så flot som muligt.

Hvis der er en enkelt ting, som jeg bliver nødt til at kritisere ved spillet, så er det nok soundtracket. Selvom det vel kan anses for værende ret klassisk med denne type spil, så er det samme sang, der kører om og om igen. Med det sagt, så er Resogun faktisk også det spil, som har givet mig den største positive overraskelse omkring anvendelsen af højttaleren i den nye Dualshock 4 controller. Højttaleren bliver nemlig brugt til at sende kommentarerne fra en speaker ud til dig i stedet for via dit TV. Til at starte med overraskede det mig ret meget, men jeg synes, at det fungerer helt super – og dermed er højttaleren i controlleren også berettiget, i det mindste i forbindelse med Resogun.

Efter at have været i selskab med Resogun i utallige timer efterhånden, må jeg erkende, at dette spil alene nok godt kunne få mig til at købe en PlayStation 4 konsol. Spillet er på én gang så underholdende og udfordrende, at det på trods af, at det er uhyggeligt simpelt, alligevel formår at levere en helt sublim spilleoplevelse.
+ Underholdende, vanedannende
Soundtracket, mangler lokal multiplayer
Online:8.5