Richard Burns Rally

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot - 8. august 2004 - kl. 20:15
Del denne artikel:
0 0

Endnu et bilspil er på hylderne i forretningerne. Denne gang er der tale om verdens nok mest realistiske af sin slags.

Rally spil har altid været populære, men til tider også meget svære. Med Richard Burns Rally har udviklerne forsøgt at lave den mest realistiske og detaljerede rallysimulator hidtil set. Formålet var at lave en rallysimulator, der kommer så tæt på, hvordan det er at køre i en rigtig rallybil, som overhovedet muligt.

Et af keywordsne, som er blevet brugt til at opnå ekstrem realisme i spillet, er real-time beregninger, læs mere om dette længere nede i anmeldelsen.

Gameplay
Spillet er opdelt i flere forskellige modes: Rally school, Quick race, Rally season, multiplayer og så ”Richard Burns Challenge”, hvor man får lov til at køre imod selveste Richard Burns.

Spillet er opbygget således, at det er påkrævet, at man skal gennemføre Rally school mode før man kan komme igang med at spille en normal rally sæson. Vil man dog blot køre et quickrace eller i multiplayer så er det muligt at få lov til det, spillet giver dig dog en advarsel om, at det er en god ide først at gennemføre ”Rally school” mode.

Rally school er, som i efterhånden de fleste bilspil, hvor der stilles bare lidt krav til ens viden omkring, hvordan man styrer en bil, opdelt i forskellige tests. Hver test kræver, at man skal gennemføre en bestemt rute inden for en bestemt tidsperiode.
Richard Burns Rally Screenshot
Reallife / Richard Burns

Sværhedsgraden af testene bliver desværre hurtigt så svære, at det kan tage timer og atter timer bare at gennemføre en enkelt af dem – bestemt ikke noget, der er fedt i et spil, som kræver, at man gennemfører rally school, før man kan komme igang med det egentlige spil.

Man finder hurtigt ud af, hvor vigtigt det er at placere bilen korrekt på vejen inden man skal ind i et sving, og hvordan små bump og bakker kan have indflydelse på bilens greb på vejen og ikke mindst, hvor stor forskel der er på at køre på forskelligt underlag. Det er også muligt at tilpasse sin bil, så den passer præcist til din kørestil.

Når man endeligt har gennemført Rally School, så er det muligt at komme til at køre i den såkaldte rally sæson mode. Her får man mulighed for at køre imod en række andre spillere om points ligesom i den virkelige verden. Man bliver sendt ud på nogle af de mest populære baner i verden, ialt 6 forskellige lande: England, Japan, Finland, USA, Frankrig og Australien. Det gør ikke så meget, om man bliver nummer 1 eller nummer 10, så længe man ligger i toppen bare engang imellem, da det jo er pointene, der til sidst afgører resultatet af sæsonen.

Multiplayer delen er ikke som man normalvis forventer det af et rallyspil, Ddet er muligt at spille op til 4 spillere efter trialrun metoden, hvor en spiller kører ad gangen, og spilleren med den bedste tid vinder.

En rigtig fed ting ved spillet er muligheden og visualiseringen af diverse skader, som bilen pådrager sig under et løb. Forskellige skader gør, at bilens styring reagerer anderledes på netop skadens område – et godt eksempel ville være, hvis man punkterede på et hjul, så ville bilen reagere dårligere, når man drejede.

Normalvis består et bilspil af et par nogenlunde realistiske ting, men da Richard Burns Rally er en rallysimulator, er der taget højde for næsten alle faktorer, som kan spille ind på en bil.

Richard Burns Rally screenshot

Bremserne
Bremserne i bilen fungerer ikke som man ellers ser det i mange andre bilspil, hvor bilen blot stopper, hvis man trykker på bremsen. Nej i Richard Burns Rally består et opbrems af en lang række beregninger – der tages højde for, hvor varme bremserne er, underlaget hvor man bremser og hældningen på vejen. Alt ialt gør dette, at man skal vurdere, hvor meget man skal bruge sine bremser. Bruges de for tit, bliver de for varme og tager skade, bruger man dem ikke, ryger man af banen.

Motortemperaturen
Alle ved, at hvis motoren på en bil bliver for varm, så vil bilen på et tidspunkt ikke køre mere. Dette er også tilfældet i dette spil. Igen er der tale om real-time beregninger, og ting som en skadet køler gør, at bilen hurtigere blive for varm til at kunne køre.

Ovenstående er blot to eksempler, der viser, hvor meget udviklerne af spillet egentligt har tænkt over de forskellige dele i spillet, uden tvivl for at øge realismen.

Grafik
Grafikken i spillet er udemærket. Der er blevet brugt en ny form for texture-mapping, som endnu ikke er set i andre spil. Ofte ser man kun, at et polygon består af én slags materiale, men i Richard Burns Rally har man valgt at lave hvert enkelt polygon som et kort, der kan indeholder forskellige materialer – hvilket altså er med til at gøre det muligt at få ekstremt detaljeret grafik.

Når man kører ind i diverse forhindringer, bliver bilen også smadret. Skaderne her kan gå helt ned til småting som eksempelvis baglygterne, eller større ting som ruderne og frontpartiet.

Hastigheden af spillet og fornemmelsen man får af hastigheden er utroligt godt lavet, desværre er det som tidligere nævnt ret svært at kontrollere bilen, hvilket desværre ødelægger det lidt.

Richard Burns Rally ScreenshotLyd
Lyden i spillet kan betegnes som meget mangelfuld, dog er der forskel på, hvordan det lyder, når man kører på forskelligt underlag. Desværre er lyden når man banker ind i en forhindring nærmest identisk, ligegyldigt hvilken forhindring, der er tale om – og jeg vil nu vædde på, at lyden ikke er den samme, hvis man tager en rallybil og kører den ind i en bænk eller en mur.

Motorlyden er det eneste positive, der er ved lydsiden af spillet, og den er med til at få spillet til at virke mere realistisk, hvilket jo gerne skulle være idéen bag en simulator.

Alle spil skal naturligvis have et soundtrack, og i dette tilfælde har man brugt 4 af Paul Oakenfolds numre, som dog kun spilles under replays og i de forskellige menuer.

Holdbarhed
Er man en hardcore rallyfan eller en professionel rallykører er spillet muligvis meget sjovt. For folk, der er vant til andre rallyspil, som eksempelvis Rallisport Challenge eller Colin McRae, så ligger der et stort chok i vente. Bilen virker nærmest som om, at den er umulig at styre, specielt hvis man gerne vil kunne køre lidt hurtigere end en 80 årig gammel dame på en søndag.

Levetiden på spillet tager også meget skade af, at Rally School er så svær at gennemføre. De første par baner er nogenlunde ligetil, men derefter er der risiko for, at man skal bruge timer og atter timer på at gennemføre et par sving inden for en tilladt tidsgrænse – alt samment noget, man skal før man overhovedet får lov til at køre en rally sæson.

Oveni det hele kommer, at det tager ekstemt lang tid at loade hver bane, og skulle man vælge en ting som ”restart”, er det åbenbart nødvendigt at loade hele banen ind en gang mere. Heldigvis en ting man efterhånden er begyndt at tænke meget over i de fleste andre spil.

Overall
Spillet indeholder rigtigt mange fede detajler, som man næppe har set i andre bilspil. Desværre er det nok ikke specielt mange, der har lyst til at bruge den tid, som det tager at gennemføre rally school, før man kan komme igang med at køre rigtigt.
Richard Burns Rally Screenshot

Sværhedsgraden af Rally School er ganske enkelt med til at ødelægge spillet, med mindre man naturligvis er opsat på, at der altså er tale om en simulator, hvis detaljer er af hidtil usete dimensioner.

Kort sagt, er man til hurtige rallyspil, hvor der ikke er en indlæringskurve, der tager flere uger, så er Richard Burns Rally ikke et spil for dig. Er man derimod den vildeste rallyfan, der væbnet med tålmodighed har mod på at begive sig igang med at tage en rallyuddannelse, der nærmest må give adgang til en rallybil på en rigtig bane, så er spillet absolut det bedste på markedet.
Gameplay:7.0
Grafik:8.0
Online:
Holdbarhed:6.0
Overall 7.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.