Ridge Racer

Anmeldt af: - 31. august 2005 - kl. 22:22
0 0

RidgeRacers er en af de bedste anbefalinger i dets genre på en håndholdt maskine. Titlen er hverken nyskabende eller innovativ på nogle punkter, men bringer alle sine brødre sammen og skaber en pakke

Vi skal ti år tilbage, hvor Namco udgav det første spil RidgeRacer, som siden hen har lagt navn til flere titler i serien. RidgeRacer var ligeledes en launch titel til Playstation – femte udgave af den populære arkade racer var en af de mest købte spil på Playstation2’ens launch dag. Der står nu 2005 på kalenderen, og serien kan stadig følge med. Endnu engang er jeg vidne til et RidgeRacer launch spil - som nu er omdøbt RidgeRacers.

Formularen er der ikke pillet synderligt ved; Namco har helt sikkert tænkt på det gamle ordsprog, hvorfor ændre noget, der ikke er ødelagt. Spillet ligger ud med en traditionel lækker intro med baben Reiko som hovedperson, som virkelig viser PSP’ens tekniske kunnen frem.

Ridge Racer

Efter introen ledes du til en enkel og forholdsvis farvefattig menu. Du har et godt overblik over diverse menuer, hvor engelsk tekst præger skærmen. Dette gør, at RidgeRacers er et importvenligt spil – kun rulletekster står på japansk.

Du har forskellige spilletyper til din rådighed, hvor ”World Tour” er spillets sjæl. Her skal ”Basic”, ”Pro” og ”Ekstrem” udføres. Det er typisk 2-6 races, der skal vindes i en runde for at komme til næste. Efter alle baner er åbnet via ”World Tour” vil du kunne boltre dig på fireogtyve forskellige baner - tracks lige fra RaveRacer til Playstation2’ens seneste RidgeRacerV. Du sendes af sted til 40 racerløb, hvor ”Basic” kan spilles igennem med den ene hånd i lommen. I ”Pro” opdager man straks den kunstige intelligens fremskridt, hvilket giver dig mere udfordring og spillet længere holdbarhed. Det er i ”Verdens Turnéen”, at biler og baner skal vindes. Her lukkes også op for biler fra forgængerne – til sidst sidder du bag styret i en GoodLuck Fiera type-S eller en Toypop Prophetie type-S. Køretøjerne er delt op i seks klasser, hvoraf klasse 1 indeholder de dårligste øser, og klasse 6 de bedste.

Man mærker hurtigt, at den kunstige intelligens har det med at snyde, hvilket gør dem mere kunstige end realistiske. RidgeRacer har heller aldrig handlet om det realistiske, og det kan mærkes i den seneste udgave. Modkørende har det med at være lige i hælene under hele løbet, og før målstregen får de guds gave – nitroen – som gør, at de får mere fart på.

Apropos nitro er denne funktion som taget ud af EA’s racersucces Burnout. Nitro er stof, som gør din bil hurtigere i få sekunder og giver en flot blå flamme fra udstødningsrøret. Det fungerer sådan, at du har tre tanke til rådighed – for at få fyldt en tank op skal du udføre seriens velkendte power-slides. Nitro er den egentlige nye funktion i spillet og er integreret godt.

Ridge Racer

Grafikken er det, der først falder dig i øjnene. Du bliver overrasket og forbløffet første gang du ser RidgeRacers køre på PSP’ens LCD skærm. Der er ingen tvivl om, at Namco’s barn sætter standarder til håndholdt grafik. Solen blænder og skaber en glimtende vej, fugle og køer lader sig bevæge, fly og helikoptere flyver lavt, toge køre over broer og bilerne skaber røg og gnister – det hele er med til at give en levende ”verden”. Skygger og spejlinger i bilernes flotte lak ser ligeledes fabelagtigt ud.

RidgeRacers køre med 60 fps med fuld fart og ingen grimme fejl er at se, hvilket blandt andet var tilfældet i den femte udgave på Playstation2. Grafikken er på sin vis på højde med Playstation2 udgaven – dette skyldes højst sandsynligt formatets mindre og skarpere skærm.

Raceren har et soundtrack bestående af 35 forskellige tracks fra tidligere RidgeRacer spil. Før hvert løb kan du vælge musik alt fra ”your vibe” til ”tek trek”. Nævneværdigt er det, at spillet giver dig en kommentator med stemme og ikke bare ren tekst. Kommentatoren taler engelsk og har nogle fine kommentarer – passende er de dog ikke altid til den givne situation. Det kan anbefales at bruge høretelefoner, på den måde får du lyd med kvalitet og kan høre fly flyve fra højre til venstre.

Ridge Racer

Af andre spilletyper kan nævnes SingleRace, TimeAttack og Wireless Battle. Disse er velkendte, men det har desværre ikke været muligt for os at teste det trådløse multiplayer. Det er muligt for dig at spille mod syv andre over trådløst netværk.

Dette er en samlingspakke for fans af serien, og Namco’s ældre spil ved navn Rally X er også tilgængeligt under ”Indstillinger” eller i loade skærmen.

RidgeRacers er en drømme launch titel for enhver racer freak med respekt for sig selv. Storslået grafik, elegant lydside og det traditionelle gameplay skaber en fed køreoplevelse på Sony’s håndholdte format. Det eneste, der skulle kunne skræmme dig væk, er spillets kunstige intelligens og manglende variation. Er du mere til realistisk kørsel anbefaler vi, at du springer titlen over og venter på Polyphony’s kommende GranTurismo4 Mobile.
0