Ridge Racer 7

Anmeldt af: Morten Skou - 21. marts 2007 - kl. 15:20
1 0

En af de titler, der har været enormt meget snak om her inden udgivelsen af PlayStation 3, har været Ridge Racer 7. Ridge Racer serien er meget populær blandt andet i Japan. Vi har kigget lidt på spil

En af de titler, der har været enormt meget snak om her inden udgivelsen af PlayStation 3, har været Ridge Racer 7. Ridge Racer serien er meget populær blandt andet i Japan.

Ridge Racer 7 er et rimeligt enkelt arkade bilspil, hvor der er lagt enormt meget vægt på, at man skal skride på den rigtige måde rundt i de forskellige sving, en ting som nogle måske bedre kender som fænomenet ?Drifting?.

Ridge Racer 7

Der er fem forskellige gamemodes, som både giver mulighed for en slags karriere, time attack, arcadespil med multiplayer mulighed og ikke mindst en onlinedel, hvor du kan prøve kræfter i mod alle de andre racing fans rundt omkring i verden. Ridge State Grand Prix, som er karrieredelen af spillet, består af 13 forskellige grand prix serier, som man skal igennem for at blive Ridge State Champion. Udover de forskellige grand prix, så bliver der løbende låst op for nye løb, blandt andet producentløbene, hvor man, hvis man vinder, får mulighed for at købe udstyr fra den pågældende producent.

Når man kører de forskellige løb, handler det som tidligere nævnt om for det første at køre hurtigt, for det andet at drifte perfekt igennem de forskellige sving og for det tredje at være økonomisk med sin nitrous. Nitrous optjener man igennem løbene alt efter, hvor meget man drifter, og netop tidspunktet hvor man vælger at anvende sin beholdning kan være meget afgørende for løbets resultat. Efter hvert løb får man tildelt en præmiesum, som efterfølgende kan bruges til at købe nye biler eller modificere dem, som man allerede har i sin garage. Foruden pengene optjener man også løbende FP, en slags point, der indikerer, hvor berømt man er ? jo flere points man har, jo flere løb vil der blive låst op for.

Ridge Racer 7

Onlinedelen er lige så simpel som resten af spillet. Man kan køre op til 14 deltagere samtidigt i de forskellige løb. Der er mange forskellige løbstyper, herunder helt normale løb eller team løb, hvor holdene deles op i blå og røde. Der er også det meget interessante parløb, hvor man kører sammen i hold af 2 og kan drage nytte af hinanden på forskellige måder, blandt andet deler man sin nitrous og man kan udføre såkaldte twin drifts. For at give alle en chance for at køre online, kan man vælge, om der skal kunne køres med arkadebilerne eller med de biler, som man har købt via sin karrieredel.

Der er i alt 40 forskellige biler, som alle kan modificeres efter alle kunstens regler, resultatet er, at der er over 370.000 mulige kosmetiske modifikationer og over 7000 forskellige opgraderingskombinationer. Alle hestekræfterne bliver sluppet løs på i alt 22 baner, som kan køres i begge retninger.

Spillet har også mulighed for, at man kan aktivere PlayStation 3?s tilt-funktion. Funktionen kan bruges til henholdsvis at styre bilen og skifte gear. Desværre er det ikke ligefrem en fordel at bruge tilt-funktionen, da styringen bliver utrolig følsom og dermed upræcis. Hvis man kører imod folk, der ikke bruger tilt, så har man så godt som tabt.

Ridge Racer 7

En af de helt store mangler, som altid har været i Ridge Racer spillene, er en eller anden form for skademodel. Hvis man banker ind i en barriere med 350 kilometer i timen, så får bilen ikke så meget som en ridse ? og eftersom det ikke er Volvo, der bliver kørt rundt i, så er det naturligvis rimeligt urealistisk. Her skal man dog huske på, at spillet rent faktisk er en arcaderacer og ikke en simulator, og dermed er fokus primært på at køre i nogle lækre biler, helst så hurtigt som muligt og med muligheden for at fyre en nitrous af engang imellem.

Spillet er et af spillene til PlayStation 3, som understøtter en opløsning på helt op til 1080p ? en opløsning som det stadigvæk er de færreste, der har mulighed for at køre. Der er gjort rigtigt meget ud af de forskellige detaljer på bilerne, og omgivelserne er ligeledes rigtigt flotte.

Desværre er der et stort problem med spillet. Problemet er, at hvis man ser bilen bagfra, når man kører, så får man næsten ingen fartfornemmelse. Det gør man til gengæld, når man bruger den anden kameravinkel, hvor man nærmest ligger nede på vejen ? her er det dog utroligt svært at kontrollere, når man skal drifte rundt i de forskellige sving. Det er klart, at fartfornemmelsen er en rimelig vigtig faktor i et spil som Ridge Racer, så selv om spillet grafisk er rigtigt flot, så trækker det lidt ned på karakteren.

Ridge Racer 7

Musikken i spillet er utroligt monoton og kan sammenlignes med det, som spilles til diverse techno/trance fester, hvor et stort antal uden tvivl har indtaget en masse små piller med Console.dk?s logo på. Har man spillet Ridge Racer 7 i små 8 timer i træk, så er man dermed godt ør i hovedet og fristes nok til at skrue helt ned for lyden.

Hvis man ser bort fra onlinedelen, så er Ridge Racer 7 en relativ kort oplevelse. De forskellige løb minder meget om hinanden, og sværhedsgraden kunne godt have fået et hak opad ? en ting, der desværre ikke er mulighed for at ændre på selv.

Ridge Racer 7

Der er et ordsprog, der siger, at har man prøvet en, så har man prøvet dem alle. Dette er meget aktuelt for netop Ridge Racer 7. Forskellen på denne udgave og den forrige er primært, at grafikken har fået et hak opad, og de forskellige menuer er blevet opdateret. Det er lidt ærgerligt, at udviklerne ikke har forsøgt at tænke lidt mere originalt, men i stedet har holdt sig til et koncept, som de har afprøvet mange gange før ? på mange forskellige platforme.

Der er ingen tvivl om, at spillet er rigtigt flot, men i disse tider bør man som gamer stille højere krav til spillene, end at den grafiske del er i orden. Er man fan af Ridge Racer serien er der dog næppe noget at gøre. Er man ikke fan, så er der andre bilspil til PlayStation 3, som er væsentligt mere underholdende og som samtidig har grafik på et højt niveau.
Grafik:8.8
Holdbarhed:5.5
Overall 6.0