Road 96

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 18. april 2022 - kl. 06:08
0 5

Road 96 er et anderledes historie-drevet eventyr, om nogle teenagere på flugt - og det er en fortælling, man ikke glemmer lige med det samme. Læs anmeldelsen af Road 96 her.

Road trips. Hvem elsker ikke road trips? Kigge ud i horisonten og så bare køre på må og få. Road 96 er ikke et sådan road trip, men mere et kapløb på liv eller død om at nå til Road 96 ved den nordlige grænse af det fiktive land Petria - og slippe derfra med livet i behold.

Petria er styret af præsident Tyrak og han styrer landet med hård hånd, specielt nu, hvor det trækker op til valg. Landet er splittet mellem den siddende Tyrak og oppositionen med Florres i front og selv om Florres lover bedre forhold og enden på tyrannen Tyrak, er der mange unge mennesker, der har mistet troen på det hele og nu flygter fra landet. Man tager rollen som en række af de her unge mennesker, der begiver sig ud på den farefulde færd på landets landeveje, for at slippe ud af Petria. De håber alle at nå til Road 96 ved landets nordlige grænse, men det er ikke ufarligt, for politiet samler alle op, der kunne ligne en “crosser” (som de unge mennesker bliver kaldt) og placerer dem i noget der minder om arbejdslejre.

Hver af de crossere man skal forsøge at hjælpe frem til det forjættede land mod nord, starter alle forskellige steder i landet. Nogen starter deres færd helt mod syd, andre kommer fra øst, mens få også kommer fra vest. Mange vil ikke klare det. Et par af mine ture endte med, at en teenager døde omkring 1500 miles fra grænsen, mens en anden døde bogstavelig talt ganske få sekunder fra friheden. En anden blev fanget af politiet, mens flere heldigvis klarede sig frem til deres bestemmelsessted.

Road 96 er ikke et helt almindeligt eventyrspil, for de individuelle komponenter og startpunkter genereres tilfældigt og derfor er der ingen af de unge menneskers rejser, der er ens. På ens vej støder man på en række sjove karakterer, der alle har deres egen historie og disse karakterer begynder efterhånden at blive flettet ind i hinanden. Jeg vil ikke afsløre mere, men det fungerer rigtigt godt. Man møder blandt andet den mørke kvindelig politibetjent Fanny med hjertet placeret det rigtige sted, den unge og smukke, men også lidt rebelske, Zoe, taxachaufføren Jarod med et temperamentsproblem, den 14 årige hacker og programmør Alex og de to helt igennem uduelige røvere Stan og Mitch.

Man kommer igennem mange forskellige scener, som byder på forskellige typer af gameplay (nærmest minispil) og det foregår på alt fra en diner eller en tankstation, til en politisk sommerlejr, et billigt landevejsmotel eller oppe i lastbilen hos trucker, på bagsædet af en bil sammen med Zoe, i en limousine med en selvoptaget tv-personlighed - eller noget helt andet. Man taler med de forskellige karakter og løser små opgaver og selv om det er simpelt skruet sammen, fungerer det faktisk godt og er ganske underholdende.

Road 96 er et glimrende lille eventyrspil, der gør tingene anderledes end de fleste andre spil i genren. Det bliver slået op på, at det er “tilfældigt genereret” og at “ingen gennemspilning er ens”, men det er dog ikke helt sandt. Lidt ligesom i Returnal, kan man genkende sektioner og dele af spillet fra tidligere, men elementerne er måske sat sammen på en anden måde. Det betyder i virkeligheden ikke så meget, for Road 96 er et fint eventyrspil, med en fin historie og nogle interessante karakterer. Og som en sjov lille detalje, så har spillets afsnit alle navne efter kendte musiknumre - så vidt jeg lige kan gennemskue i hvert fald.

Grafikken er simpel og pæn på samme tid og den amerikanske Route 66 stemning er der hele tiden. Lydsiden er rigtig fin, med virkelig gode og overbevisende skuespillerpræstationer på alle de otte karakterer, som man støder på igen og igen. Soundtracket er dog i en klasse for sig og det er et af de mest varierede og spændende soundtracks jeg kan huske. Det består af knap 30 numre, som spænder fra elektronisk musik over akustisk guitar til ægte “on the road” musik og singer-songwriter ballader. Det er virkelig et fremragende soundtrack - tjek det ud på Spotify her.

Kunne du tænke dig et lidt andet eventyr end hvad du plejer at spille, så er Road 96 et spil du bør kigge på. Det er ikke actionfyldt, det går langsomt, der er meget tale og nogle sekvenser bliver trukket lige lovligt langt ud, men det betyder ikke noget, for samlet set er Road 96 en god oplevelse, som man ikke lige glemmer igen.

Road 96 kan fås på PlayStation Store til PlayStation 4 og PlayStation 5 for 149 kr.
+ Interessant skruet sammen, fantastisk soundtrack, god variation, de otte gennemgående karakterer er spændende
Nogle sektioner bliver trukket lige lovligt langt ud, kan være lidt for simpelt for nogen