Rugby 06

Anmeldt af: Mikkel Vinther - 1. april 2006 - kl. 23:43
0 0

Når man siger rugby, flyver tankerne straks hen på amerikansk fodbold uden beskyttelse, men er det også det eneste, der adskiller rugby fra Madden og Superbowl?

EA Sports Rugby 06 byder på den australske version af amerikansk fodbold - men med et helt andet regelsæt. Rugby 06 byder på muligheden for at tage dit yndlingshold fra de forskellige rugbyligaer verden over og deltage i alt fra nationale ligaer til store internationale turneringer, hvor der vil blive ofret blod, sved og tårer for, at du endelig kan kræve førstepladsen og løfte trofæet.

Rugby kan på overfladen minde meget om amerikansk fodbold og Madden-spillene, men under overfladen gemmer der sig en helt anden verden af regler og udfordringer.

Rugby 06’s gameplay giver dig fuld kontrol over hele dit hold, mens du prøver at tage dem til sejr. Spillets styring er ganske fin, dog er der nogle ting, man skal vænne sig til. Skiftespiller-knappen er ikke A-knappen, som vi ellers er vant til, men i stedet rykket tilbage til venstre bagknap. I starten er dette utroligt forvirrende, og man sidder tit i starten og bander styringen langt væk.

Rugby06

Efter noget tid er styringen dog endelig sunket godt ned i en, og man kan begynde at fokusere på selve det at spille rugby. Rugby har en masse regler, man skal huske, og der er tit en masse ting, man glemmer – på trods af spillets ganske udmærkede tutorial. Desværre bliver alle spillets regler serveret på en måde, så man ikke rigtigt kan nå at fordøje det hele og ender med at sidde tilbage og ikke helt forstå vigtige dele af spillet.

I sidste ende betyder det, at spillet ikke kan komme til at fænge i starten, da man sidder og ikke helt forstår, hvad der foregår. Rugby 06 mangler ganske enkelt den bløde indlæringskurve, som gør, at udenforstående også i løbet af ganske kort tid kan følge med i løjerne på banen og ikke bare sidde tilbage og spekulere på, hvorfor de alle sammen ligger oven på hinanden.

Men hvis man er en fan af sporten rugby, vil man uden tvivl straks føle sig hjemme i Rugby 06, da spillet har alle de store stjerner med rigtige trøjer og rigtige navne, som sikrer, at oplevelsen føles 100% realistisk. Desværre er dine holdkammerater ikke helt realistiske, de har tit problemer med at gøre andet end at løbe i samlet flok rundt i små cirkler, og det ødelægger desværre en smule af stemningen. Da man ikke kan regne med ens holdkammerater, tager man i stedet blot chancen og prøver at finde et hul i forsvaret, som man kan løbe igennem i håbet om at kunne løbe hele vejen ned til modstandernes område og score nogle point.

Rugby06

Rugby 06 har et udmærket gameplay men mangler en dybde og indlæringskurve, som gør, at man kan komme i gang med spillet. Men fans af rugby-sporten vil uden tvivl føle sig hjemme.

Grafikken i Rugby 06 er ganske pæn, spillermodellerne er rigtig flotte med en stor detaljegrad i sig og med en masse fine detaljer, som at de bliver mere snavsede, jo flere gange de bliver tacklet og kommer ned at bide i græsset. Alle personerne har en god detaljegrad med gode ansigtsanimationer, som gør, at man rigtigt kan føle med dem, når de råber og skriger af modstanderne.

Animationer i spillet er ganske fine, men af og til ser løbeanimationerne på spillerne en smule kluntede ud, men det er sjældent, at det optræder. De forskellige stadioner, man spiller på, har også en fin detaljegrad dog uden at være prangende. Der er dog en smule malurt i bægret i form af tilskuerne, der pryder stadionet. Tilskuerne er ikke andet end papfigurer, som hopper op og ned, og de virker meget statiske og kedelige og fjerner derved en smule af indlevelsen.

Fra første sekund man kommer ind på hovedmenuen i Rugby 06, stormer det ud af højttalerne med et brag af rockmusik, som pryder Rugby 06’s soundtrack. Musikken er god, desværre er der ikke meget variation eller deciderede store hits over de forskellige musiknumre, men de fungerer godt som baggrundsmusik, når man kigger de forskellige menuer igennem.

Rugby06l

Spillets lydeffekter er desværre også ret anonyme, det er tit og ofte svært at høre ens spillere, når de bliver tacklet og smidt ned i græsset, man hører dem sjældent, hvilket fjerner lidt af indlevelsen i spillet.

Til gengæld kan man høre publikum larme helt ned til omklædningsrummet, for publikum forstår at larme godt og skabe en rigtig god kampstemning. Dog ville det ikke være et EA Sports-spil uden kommentatorer, og EA leverer hele to stykker, som vil kommentere kampens forløb. Stemmerne har en australsk accent og giver spillet en smule charme. Kommentarerne er varierede og bliver ikke trættende at høre på lige med det samme.

Rugby 06 byder på en masse forskellige ligaer og turneringer, som alle kan spilles med alle de forskellige hold verden over, der er også mulighed for at hive 3 af dine venner ind og spille en god omgang rugby enten med eller mod hinanden.

Desværre er der ingen online multiplayer i Rugby 06, som ellers ville have gjort en hel del for holdbarheden. Men hvis man først bliver bidt af rugbyfænomenet, finder man masser af ligaer og udfordring i de forskellige verdenshjørner.

Rugby06

Rugby 06 byder på rugby i dets kerne med alle de store hold og ligaer fra hele verden. Desværre er indlæringskurven for stejl til, at man kan komme hurtigt ind i rugbyens verden, men hvis man bliver hængende, venter der en masse kampe med Australiens yndlingssport.

En manglende onlinedel er en smule skuffende, men hvis man kan samle 3 ekstra venner, er man sikret underholdning til et par kolde vinternætter.

Rugby-fans vil straks føle sig hjemme i Rugby 06, mens andre måske burde overveje købet én gang til.
0