Ruiner

Anmeldt af: Søren Voigt - 5. oktober 2017 - kl. 20:17
0 0

En twin-stick shooter med heftigt gameplay, en strålende visuel side og et pumpende soundtrack. Men er der nok variation til at holde energien højt? Læs vores anmeldelse af Ruiner her.

I en dystopisk fremtid, hvor de rige lever i sikkerhed og idyl, mens de fattige lever i kriminalitet og korruption, begiver en lille gruppe af rebeller sig ud på et hævntogt for at redde din bror fra fangenskab. Det er dog lettere sagt end gjort, da der vitterligt er hundredvis af fjender, der bare venter på at slagte dig.

Gameplayet er som i andre typiske twin-stick shooters. Du går ind i et rum, hvor du skal dræbe tonsvis af fjender, for at få adgang til et nyt rum hvor der venter en ny horde af fjender. Men det der afholder Ruiner fra hurtigt at blive til en monoton spiloplevelse, er den konstante udfordring man bliver udsat for, der gør at man er nødt til at være på tæerne hele tiden. Man kan ikke bare vandre skødesløs rundt og forvente at komme helskindet derfra.

Når man bliver beskudt, så er det med at træffe de helt rigtige beslutninger. Skal man blive ved med at nakke dem, løbe i sikkerhed bag en container eller skal man teleporterer sig forbi fjenderne for at samle et mere kraftfuld våben op? Det er alle overvejelser man skal tage på nærmest et splitsekund, og som man kan ende med at betyde liv eller død.

Selvom at man kommer til at dø en del gange, så føles det aldrig unfair eller demotiverende. Man kan nærmest ane at triumfen er indenfor rækkevidde, og med de hyppige checkpoints, så giver det en lyst til at give det ét forsøg til. Og når man så endelig får bugt med en svær del af spillet, så føler man sig oprigtig tilfreds. Det er selvfølgelig lige indtil at man bevæger sig til næste korridor, og bliver pløkket ned igen. Der er sjældent et roligt øjeblik, da den ene adrenalinfyldte sektion hurtigt bliver afløst af det næste.

Undervejs kan man ens udskifte slidte nærkampsvåben eller ens håndvåben når man er løbet tør for ammunition, med diverse våben som de nedslagtede fjender havde på sig. Det gælder om at orienterer sig i farten hvilke der passer bedst til situationen, da man kun kan have én af hver type våben. Som standard har man dog også en pistol der aldrig løber tør for ammunition, hvis man skulle være trængt op i en krog.

Den eneste form for frustration jeg blev udsat for, var når styringen ikke var helt præcis. Nu hvor et hvert sekund tæller i de hektiske skuddueller, så er det ikke just fedt når man trykker på X for at samle et våben op, og spillet ikke reagerer på det. Heldigvis var det ikke ofte jeg oplevede dette, men det er ikke just fedt at støde på i sådan et spil her.

Undervejs i spillet samler man karma, som gør at man får skill points som man kan bruge på opgraderinger. Man kan blandt andet opgraderer sit forsvar, ved at få tilføjet et skjold til sit inventar, muligheden for at teleporterer væk eller sågar at regenererer ens health bar. Man har mulighed for at man flytte rundt på sine skill points som det passer en. Det giver mulighed for at prøve nye taktikker af, og give et mere varierende gameplay. I enkelte sektioner bliver man presset til at prøve nye taktikker af, for at besejrer en boss. Man kommer altså ikke til kun at sidde fast i den samme rille, og kan aldrig kun bruge de samme metoder. Man er nødt til at tilpasse sig den enkelte situation, og det er fedt.

Da jeg i de første par baner blev introduceret til denne neonfyldte og dystre fremtidsverden, så var jeg interesseret i at lære mere om den. Desværre så er det mere stil end substans. Den by man går rundt i mellem missionerne, er fyldt med mennesker og butikker, men der er meget lidt interaktion der. Man kan tale med et par mennesker, men samtalerne er meget overfladiske og giver ikke rigtig mere dybde på det kriseramte samfund.

Det samme kan siges om historien i spillet, hvor jeg føler at det hurtigt kører i ring uden den store udvikling. Desto længere man kommer ind i spillet, så begynder banerne også at blive svære at adskille fra hinanden. Det føles hurtigt som den samme form for banedesign. Alt dette er lidt en skam, da spillet ellers har en hamrende god atmosfære. Det pumpende soundtrack med synth musik passer glimrende til både fremtidsvisionen og det heftige gameplay. Derudover så er det rent visuelt pænt at se på. Grafikken der er blevet blandet sammen med noget der ligner manga, flyder overraskende godt sammen med den tone spillet prøver at sætte.

Ruiner er på mange måder både et underholdende, udfordrende og tilfredsstillende spil.
Med et næsten altid flydende adrenalinfyldt gameplay, lækkert udseende og et fedt soundtrack, så er man garanteret et par timers god underholdning. Hvis man er til twin-stick shooters, og godt kan sluge et par små kameler, så er Ruiner helt klart pengene værd.

Ruiner kan købes på PlayStation Store for 159 kr.
+ Fair og tilfredsstillende gameplay, flot visuel stil, fedt soundtrack
Banedesigns smelter sammen, plottet kører død, små frustrerende fejl i styringen