Sayonara Wild Hearts

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 25. september 2019 - kl. 21:39
1 1

Sayonara Wild Hearts er en fantastisk, syret og smuk oplevelse, hvor musik og det visuelle smelter perfekt sammen. Læs vores anmeldelse her.

Hvordan beskriver man bedst muligt et spil, som ikke kan sammenlignes med noget andet? Det er svært, men hold nu k****! Sayonara Wild Hearts er et af de mest overraskende og funky spil vi længe har prøvet - og det er fyldt med overraskelser.

Sayonara Wild Hearts er hovedsageligt skabt af to svenskere fra Malmø og hvad de to har lavet her er nærmest magi. Ja, det er store ord, men hold da op hvor bliver man revet gennem et hav af musik, neonfarver og glæde, som jeg ikke kan huske at have set tidligere.

Sayonara Wild Hearts er en kærlighedserklæring til popmusikken og det er en kombination er et popalbum og et spil - og det beskrives også af skaberne selv, som et spilbart popalbum. I disse Spotify-tider er der nok mange der ikke ved hvad et popalbum er, men for dem af os, som kan huske den slags, så er det her magisk.

Man tager rollen som en ung kvinde, der har fået sit hjerte knust af sorg - så voldsomt at det kan høres gennem rum og tid. På samme tid er universet ubalance og en diamant-butterfly viser sig for hende og trækker hende ind i et magisk drømmeunivers i jagten på at få helet hendes knuste hjerte og skabt balance i universet.

Gameplayet er simpelt; man bruger kun den venstre styrepind og én enkelt knap på ens joypad. Hver af spillets baner er som en syret musikvideo til et nummer fra et popalbum. Man bevæger sig typisk op og ned, fra side til side og det foregår på alt fra motorcykler, skateboards, på ryggen af hjorte, i biler, på flyvende sværd og mens man løber. Undervejs skal man undgå forhindringer, danse, bekæmpe fjender, kysse og indsamle hjerter i høj fart og i takt til musikken.

Sayonara Wild Hearts blander massevis af genrer og spil sammen, som blandet andet Rez, Outrun, Space Harrier, diverse dansespil, endless runnere, Atari shoot’em-up klassikere og mange andre. Ikke alle banerne er lige opfindsomme, men de svagere baner opvejes i den grad af de bedste, som er fyldt med overraskelser. En af de bedste er en Geometry Wars inspireret bane, der foregår i et virtuelt VR-headset og den er fremragende. Selvom målet for alle banerne er stort set ens (indsamle hjerter, bekæmp fjender, undgå forhindringer), så er der stor variation og man ved aldrig, hvad der venter i næste bane.

Set isoleret som spil, så er Sayonara Wildhearts måske ikke noget specielt, men det er slet ikke pointen her. Sayonara Wild Hearts er en oplevelse og et flow, som man ikke kan undgå at blive grebet af. Der er ingen indlæsningsskærme, der er ikke et øjeblik uden musik og fra det øjeblik man trykker “Start spil” og til rulleteksterne ruller knap 2 timer senere, bliver man revet rundt og suget ind i en forunderlig verden - og jeg elskede det fra start til slut.

Grafikken fortjener al den ros man kan finde frem. Den er simpel og bruger klare neonfarver på mørke baggrunde og det ser fantastisk ud. Måden hvorpå karaktererne hopper, danser og generelt bevæger sig på i takt til musikken er sublim. Som nævnt ovenfor, så er der ikke et roligt øjeblik fra man starter og til det slutter og jeg tror ganske enkelt aldrig, at jeg har oplevet et spil tidligere med et så fantastisk flow som Sayonara Wild Hearts. Efter at have gennemført kampagnen, kan man gå på jagt efter en guld-rating på alle banerne (hvilket er svært!) og man kan nu også spille alle banerne ud i én køre og med én samlet score og det er om muligt en endnu vildere oplevelse end selve kampagnen.

Musikken spiller naturligvis en stor rolle i et spil som dette. Soundtracket består af drømmende popmusik i stil med CHVRCHES og svenske Robin. Helt overordnet er det et rigtigt fint soundtrack og skulle man løbe ind i et enkelt nummer man ikke er så vild med, så hænger man ikke på det i længere tid, da banerne (og dermed musiknumrene) typisk varer mellem 90 sekunder til en 2-3 minutter. Fortællerstemmen er i øvrigt leveret af legendariske Queen Latifah.

Nu har jeg skamrost Sayonara Wild Hearts hele vejen igennem anmeldelsen og det er fortjent. Det er en fremragende oplevelse. Den eneste lille torn på denne rose er styringen. For det første er det ikke muligt at vende op/ned retningen på ens joypad om og for det andet, er den en smule for flydende og upræcis til min smag. Det resulterede i nogle irriterende dødsfald, men heldigvis straffer Sayonara Wild Hearts aldrig spilleren hvis man dør - det spoler blot et par sekunder tilbage og så kan man prøve igen og igen. Det tilbyder endda at man kan skippe sektionen hvis man fejler den for ofte.

Sayonara Wild Hearts er et af de spil, hvor klicheen “resultatet er større end summen af delene” faktisk passer. Det er et simpelt spil, man bliver ikke specielt udfordret og gameplay mæssigt er det heller ikke noget specielt, men det er pakket så fantastisk lækkert ind, at man er fanget fra start til slut. WOW-effekten er selvfølgelig størst første gang man spiller det og jeg var fremragende underholdt hele vejen igennem.

Sayonara Wild Hearts er et af de spil man ikke spiller, men et spil man oplever - og den slags er vi vilde med og det lyser op i mængden af store skabelonskårne AAA-spil. Sayonara Wild Hearts kan købes på PlayStation Store til 89 kr. og det får hermed vores største anbefaling.
+ Fabelagtig sammensmeltning af musik og grafik, flotte animationer, lækkert soundtrack, sublimt flow
Lidt for flydende styring
1